CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Molnár Ferenc : A testőr (1910)
vígjáték három felvonásban


A színész SELMECZI ROLAND
A színésznő KUBIK ANNA
Kritikus/házibarát MAKAY SÁNDOR
A mama NAGY ANNA
Szobalány, páholyosnő VLAHOVICS EDIT
Hitelező KERESZTES JÁNOS



Díszlet: SZÉKELY LÁSZLÓ
Jelmez: BALLA ILDIKÓ
Zenei szerkesztő: MAGYAR KORNÉL
Rendezőasszisztens: DÁKAI GABRIELLA
Rendező: IGLÓDI ISTVÁN


Ha a magyar drámairodalom legismertebb nevei közé tartozó Molnár Ferenc után olvasunk a színház legújabbkori történetében, akkor egy új fogalommal kell megismerkednünk. Ahogyan a fizikában a kölcsönhatások tanulmányozásában megismerkedünk a hatás-ellenhatás törvényével, úgy talán a világ egysége kapcsán a szellemtörténet is ilyen; sokszor egymástól száznyolcvan fokban eltérő folyamatokkal találkozunk. Vegyük példának a rendezői feladatok ellátását! Vajon ki is kérdezi meg ma - s erre helyben és szerte a nagyvilágban is találunk példát -, hogyan is kell, mondjuk, Ibsent játszani? Találkozunk is őrültnél őrültebb variációkkal, s itt elsősorban nem a formai újításokat bírálom, hanem mindazt a sallangot, mely oda vezet, hogy a látott produkció egyszerűen nem szép.
Az ellenkezőjére is van természetesen példa, és van egy, mely még egészen friss. Éppen az Örkényről elnevezett Madách Kamara Molnár-interpretációja kapcsán beszélgetnek egy fórumon színházi emberek, és arról beszélnek, hogyan kell Molnárt autentikusan játszani. Nem egyszerűen korhűen, hanem "Molnárferenc-hűen". S ha a magyar irodalomtörténet ezen különleges alakjának munkáit szeretnénk bemutatni, miképpen arra most a Soproni Petőfi Színház is teszi, akkor érdemes ezen elgondolkodni.


Szerencsénk van, amikor ezt a kérdést most tesszük fel, mert az Iglódi István nevével jegyzett soproni produkció hagyományhű, és hitelesen eleveníti fel a legszebb (és valójában soha meg nem szakadt) Molnár-hagyomány eredeti vonalát.
Minden fenntartás nélkül ajánlhatjuk ezt a produkciót helyben, országszerte és határainkon túl is(a szomszéd páholyban éppen a kassaiak mulattak jóízűen a vígjáték humoros elemein). Nem vidéki és nem kisvárosszerű, nagyon jó europaer "hungaricum"- előadás született, amire büszkék lehetünk.
Nagyon változó színvonalon sikeredtek ennek az évadnak a díszletei: most kiválóak, hitelesek, de nevezhetjük egyszerűen szépnek és jónak mindazon elemeket, melyek között a játék folyik a színházban. Jók a jelmezek és illő a zenei aláfestés is. Ez utóbbi hangerejével vannak némi problémák: nem ártana összehangolni az emberi fül teherbírását, fájdalomküszöbét a soproni tecnika lehetséges teljesítményével, melyet több esetben is feleslegesen használnak ki maximálisan a technikusok az élvezhetőség kárára.
De talán ez az első és az utolsó negatívum, amit a Testőr bemutatójáról el lehet mondani.



Kubik Anna vendégszereplése élmény mindazoknak, akik élőben színpadon - a TV-s Lyukasóra irodalmi sorozatbeli szereplése után - először látják. Érzelmileg rendkívül árnyalt színésznőalakja érdekes módon az extremizált szituációk, kihegyezett érzelmi kitörések és az egyetemes nő általános megfogalmazása mellett - nem tudok jobb kifejezést - egyben pufferol is; összefog, átfog, összetart és kiegyenlít. Minden eljátszott színésznői allűr mellett gesztusain keresztül egyfajta anyáskodó kedvesség árad a színpadról: ezáltal válik nemcsak hihetővé, de elfogadhatóvá is a molnári női jellembeli sine qua non. Nagyon jól oldja meg a harmadik felvonásnak a mai ember számára szinte ismétlésszámba menő értelmi érzelmi "duplázását", melyben mindkét alapon elmondja-eljátssza a megoldást. Dramaturgiailag egyébként - úgy gondolom - talán ez az egyetlen hely, ahol a korszerűsítés szerepet kaphatna a darab rövidítésében.



Számomra a nap legkellemesebb felfedezése Selmeczi Roland, akinek ez a szerepe lehetővé teszi, hogy végre az abúzusok szinpadi "ritkításával" bizonyítson. Csak dohányzik, azt is mérsékelten, és számomra értékelhetően is nemcsak külsődleges eszközökkel/hangsúllyal dolgozó/bíró jellemalkotást végez. Aránylag kevés mozgással, több, de visszafogottabb gesztussal szimpatikus, érettebb az alakítása. A második felvonás hirtelen fordulatait, jellembeli közbeszúrásait is jól oldja meg, és jó partnere Kubik Annának a harmadik felvonás győztes-vesztes párosának kialakításában. Érzékelhetően gondosan kidolgozott szerepet hoz elénk, jól megkonstruált mozdulatokkal, kifejező magatartással. A színpadon csak az együttalkotás mozzanatai láthatók. Nyoma sincs semmiféle "konkurrenciaharcnak".



A szereplők közül Makay Sándor az, aki a legvirtuózabban oldja meg a feladatát. Magam nem ismerek olyan színházi szakkifejezést, mely arra vonatkozna - szereptípusként - amikor valaki a "darab bölcse", vagy ahogyan Molnár esetén a színház ismerői a szerzőt itt és most őt magát vélik felfedezni, jelesül a kritikus/házibarát alakjában. Kevéssel sokat mondani - a színjátszás művészete az, ami a kiváló művész élményszerű játékából kivonatolható. Minden látszat ellenére, hiszen a könnyedség látszata éppen az egyike a mesterség alig megfejthető titkainak, nem könnyű poénokkal sem csak okosakat mondani. Ha nincs a kifejező együttjátszó testbeszéd, akkor nagyon unalmas, tudálékos alak kerekedik ki ebből a "hatszögletűre csiszolt" Molnár-alteregoból (vajon a valóság, az igazi Molnár-történet az élet színpadán nem ezt igazolja?).



A mama alakjában örömmel kell üdvözölnünk Nagy Annát. Régen nem láttam, s azt kell mondanom, hogy egy bővérű komikát megszégyenítő módon játssza az álanyós szerepét. A helyzet- és a mozgáskomikum elemei láthatóan a vérében és a kisujjában vannak. A láthatóan megkomponált nevettető elemek kontrasztos előadásával sorra "hozza" a nézőtéri nevetéseket és tapsokat. Nagyon szerencsés a szakembereknek ez a személyválasztása. Jó tudni, hogy még mindig milyen szépen "énekel a Pacsirta"!



Vlahovics Edit és Keresztes János jól egészítik ki az együttest. A tenyeres-talpas cseléd és a képzett, irodalombarát hitelező alakjai igazán molnári irányban árnyalják a színpad világának mesterképét.
Amikor szeretnénk összefoglalni a kapott kép átfogó látványát, amikor egy irodalmi-színházi "stábfotó" felvillantásával szeretnénk bezárni az élmények körének teljességét, akkor ismét arra kell hivatkoznunk, hogy többször szóvátettük a web-es- színlapos ismertető megfogalmazását. Most nagyon megkönnyíti a dolgunkat a remekbeszabott Ady idézet: Majdnem páratlan munka: a kettősséggel mindenkinek kedvében járni, az utolsó karzatosnak, az előkelő páholyos senkinek s a mániákus esztétának. Ez Molnár Ferenc színpada. (Nyugat, 1910. Ady Endre: Molnár Ferenc színpada)
Úgy gondolom, hogy a soproni előadás a költő-újságíró elemzését támasztja alá, s annak minden sorát - kívánságként is - időtállóan teljesíti.

Fotó: Pluzsik Tamás
- DI -



2006. március 04., szombat 08:58


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület