CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Helyünk a szakrálisban

Jn 2,13-23 A zsidók húsvétjának közeledtével Jézus fölment Jeruzsálembe. A templomban kalmárokat talált, akik ökröt, juhot és galambot árultak, valamint pénzváltókat, akik ott telepedtek le. Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból, juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat felforgatta, a galambárusoknak meg azt mondta: „Vigyétek innét ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!” Tanítványainak eszükbe jutott az Írás szava: „Emészt a házadért való buzgalom.” A zsidók azonban szót emeltek, ezekkel a szavakkal fordultak hozzá: „Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezt mered tenni?” Jézus azt válaszolta: „Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra fölépítem.” A zsidók ellene vetették: „Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, s te három nap alatt újjáépítenéd?” De ő saját teste templomáról beszélt. Amikor föltámadt a halálból, tanítványai visszaemlékeztek ezekre a szavakra, s hittek az Írásnak és Jézus szavainak. Akkor, amikor húsvét ünnepe alkalmával Jézus Jeruzsálemben tartózkodott, sokan hittek benne, mert látták a csodákat, amelyeket tett.

A tisztogatásnak is több, különböző "műfaja" van. Attól függően, hogy ki és mit akar megtisztítani, különféle tisztítószert választ. Más szert az újszülött baba popójának és mást a kétkezi munkás elgyötört, megvastagodott, kéregszerű felrakódással elpiszkosodott bőrének. A detergensnek illenie kell mind a piszok "tulajdonosához", mind a kosz minőségéhez. A választott szer tulajdonképpen a mi igazi szándékunkat mutatja meg a külvilágnak. Azt, hogy mit szeretnénk elérni: mondjuk fémes tisztaságot, steril ragyogást, színtartó kellemes puhaságot vagy minden alkati sajátság ellenére - mondjuk - egy ekcémás bőr károsodásmentességét.
Jézus nem túl válogatós a módszerekben, amikor a templomból kiűzi a kereskedőket. Az indulat olyan művészi megformálásra bizonyult alkalmasnak, mint amilyen nagyszerű mű Kodály kórusa: Jézus és a kufárok.
Mielőtt azonban feltennénk a legközvetlenebbül kapcsolódó kérdést magunknak (Mi milyen magatartást asszociálunk Isten házához?), jogos "körbejárni" a gondolatot, vajon amikor a hétköznapi életben nem tudunk már disztingválni helyzet és helyzet között, akkor az Atya háza és a Második Isteni Személy állandó földi lakhelye milyen kapcsolatokat nyit meg bennünk? Mit engedünk meg magunknak, amikor - jogosan - otthon érezzük magunkat. Nyilván a magatartás néptől, földrajzi helytől és vérmérséklettől függ. Nem kell messzire utaznunk ahhoz, hogy a vándorlásokkal teli világban egy olyan népcsoportot találjunk közvetlen közelünkben, akiknek nincs "sitzfleisch-ük", ahol a templom a mi fogalmaink szerint inkább színház és a liturgia előadás, vagy az ellenkező végletként olyan csoportra leljünk, akiknek számunkra merev, úgy gondoljuk, gátlásokkal teli magatartása inkább elrémiszt, mint vonz.
Joggal sejlik fel bennünk annak az összevetésnek a lehetősége, amit az emberi teljesítmény jelent világunkban. Ahogyan javíthat vagy ronthat a szent tereken az emberi tudatosság vagy éppen a contempláció. Ahogyan az építészeten, emberi teljesítményen keresztül alkotunk korról korra változó képet a szent liturgia körülményeiről. S vajon van-e, helyes-e az a szerep, amit mindebben magunknak szánunk, amit mindebben képviselünk. A kufárkodásnak ugyanis számos, rejtett formája is akad.
- DI -



2006. március 17., péntek 16:14


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület