Soproni Területfejlesztési Szbadegyetem
Sikeres település és településmarketing
– Európa Kulturális Fővárosa 2010
2006.
április 19. 17.00 óra
Sopron,
Pannónia Med Hotel
Magyarország uniós
versenyképessége
növelésének egyik előfeltétele, hogy a régióknak önálló
fejlesztéspolitikájuk
legyen, megvalósításukhoz pedig eszközökkel és kompetenciákkal
rendelkezzenek.
A területfejlesztés, illetve a regionális tudomány és társtudományai
időszerű
és izgalmas témaköreiből ad válogatást a soproni Területfejlesztési
Szabadegyetem, amelyet Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési
Ügynökség Kht.
és a Soproni Regionális Tudományi Műhely hívott életre a Hatékony
Innovatív
Partnerség (HIP-ROP 3.1.3) projekt keretében.
Április 19-én, délután 5 órakor folytatódik a Területfejlesztési
Szabadegyetem előadás sorozata. A Pannónia Med Hotel Európa Termében
ezúttal a sikeres településmarketing áll a
középpontban.
Mikor
beszélhetünk kifejezetten egy önkormányzat sikeréről? Ki dönti el, mely
települések sikeresek?
Fentről nézve a siker az, ha minél többet teljesít az
önkormányzati
törvényben megfogalmazottakból, ha nem megy csődbe, ha nem adósodik el,
miközben széleskörű feladataihoz egyre kisebb arányú támogatást kap a
költségvetésből.
Alulról nézve a siker az, ha biztosított mindenki számára
a
boldogulás alapvető lehetősége. Jól működnek és olcsón, vagy
térítésmentesen
elérhetőek a szociális szolgáltatások az egészségügytől az oktatásig,
ha
működnek a szolidaritás helyi intézményei, stb. A helyben élők
elvárhatják
továbbá, hogy a környezet tiszta és egészséges legyen, a helyi érdekek
pedig
helyi védettséget kapjanak. A helyiek a foglalkoztatási válságkezelését
is
többnyire még az önkormányzatoktól várják. Ezért az önkormányzatok a
sikert
gyakran munkahelyteremtéstől, de legalább is a vállalkozóbarát helyi
gazdaságpolitikától remélik.
A régió- és
településmarketing olyan
komplex
menedzsmenteszköz, amelynek helyes alkalmazásával térségünk (legyen szó
akár a
tágabb értelemben vett régióról vagy a lakóhelyünkül választott kis
faluról)
kiemelkedhet a versenyben vetélytársai közül. A „régiók Európájában” e
marketingszemlélet
ismerete különösen fontos, hiszen nemcsak befektetőket és turistákat
szeretnénk
térségünkbe csábítani, hogy a helyi gazdaságot élénkítsék, hanem a
területet lakóhelyéül
választókat is szeretnénk megtartani, illetve az új lakóhelyet
keresőket
megnyerni. Ennek érdekében egységes arculatot, imázst alakítunk ki,
pozícionáljuk és kommunikáljuk a régiót, települést. Az eszköztár
szinte
kimeríthetetlen, a rendelkezésre álló pénzügyi és humán erőforrások
függvényében azonban minden településnek, térségnek lehetősége van
alkalmazására. A terület számára legmegfelelőbb megoldás alkalmazásának
eredményeként lehetünk Magyarország legvirágosabb települése, Európa
Innovációs
Régiója vagy akár Európa Kulturális Fővárosa is!
Meghívott
előadók Bódi Ferenc, MTA Politika Tudományok Intézete, Tarrósy István, International
House Pécs, Pécs 2010 Európa Kulturális Főváros Irányító-egyeztető
Tanács tagja
Vitafórum
résztvevői: Tama István,
Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság, Taschner Tamás, Fertő-táj
Világörökség Egyesület
2006. április 14., péntek 11:15