100
éve született Roisz Vilmos festőművész (1906-1997)
"A harmónia a Roisz-képek végső
sugallata. Azé a
harmóniáé, amit az embernek kell megteremtenie zaklatott mai
világunkban - és
vívódó önmagában." (Sarkady
Sándor)
1906. május 23-án
született
Boldogasszonyon (Frauenkirchen).
1924-25: Soproni Erdészeti Egyetem;
1925-26: Iparművészeti Iskola, mestere: Helbing Ferenc; 1927:
Kecskeméti
Művésztelep Révész Imrénél; 1928-33: Magyar Képzőművészeti Főiskola,
mestere:
Réti István. 1939: Itáliában járt tanulmányúton. Budapesten dolgozott,
mint
rajztanár. A soproni művésztelep egyik kezdeményezője volt (Glatz
Oszkárral,
László Gyulával, Endrédy Györggyel). Dolgozott a miskolci művésztelepen
is.
1985-től ismét Sopronban élt. Több alapítvány és díj fűződik nevéhez,
amelyeket
a soproni országos érembiennálé, a kőszegi zeneiskola, a Győri Grafikai
Műhely
javára hozott létre. 1996: Pro Urbe Sopron kitüntetésben részesült.
1997.
augusztus 27-én halt meg Szigetvárott.
Pályája kezdetén
nagybányai
hatásra utaló képeket festett. A következő alkotói periódusban
szociális
érzékenységére utaló ipari és paraszti tárgyú művek következtek. Egyre
inkább a
konstruktivizmus sajátos változata jellemezte alkotómunkáját. A látvány
szerkezetének hangsúlyozására törekedett. Barna, fekete és kék színek
dominálnak régi városrészleteket, árnyékos udvarokat, épületkubusokat
ábrázoló
olajképein. Színes vázlatai, kész festményei a mikro- és makrovilág
titkait
vallatják, egységét hirdetik. A portré festészetben is egyéni, sajátos
látásmód
jellemezte. Színes üvegablakokat, fantasztikus zenepalotát álmodott -
rajzok
formájában. A zene szeretete is rendkívül fontos szerepet töltött be
művészetében. ( Salamon Nándor művészettörténész)
Sarkady Sándor költő, a Soproni
Füzetek főszerkesztője írta Roisz Vilmosról:
„Soproni, mert az
édesanyja itt
született, soproni, mert valaha egy padban ült Friedrich Károllyal a
Széchenyi
Főreálban, soproni, mert sok-sok festményen örökítette meg városunk
szépségét,
s végül azért is soproni, mert ő maga is a város elkötelezettjének
vallja magát.
A küzdelmes – de
művészileg töretlen
ívű -, nem egyszer csalódást, anyagi nehézséget hozó évek megtisztulva,
éretten, a pályája csúcsán lévő művészként adták vissza Sopronnak Roisz
Vilmost. A város és az itt élő emberek iránt érzett nyíltszívű
elkötelezettségét, szeretetét nemcsak alkotásai pl. a gyönyörű soproni
udvarok
sorozat bizonyítják, hanem állandó fáradhatatlan munkálkodása a
közjóért.
Fejér Zoltán festőművész a
Soproni Képzőművészeti Társaság tiszteletbeli alelnöke így emlékezik a
festőművészre:
- Ma is nagyon jól
emlékszem,
amikor már idős emberként Roisz Vilmos megjelent és letelepedett
városunkba.
Szinte azonnal pezsegni kezdett körülötte az élet. A Művelődési
Központban
tartott előadásokat, szervezett kurzusokat és rendkívül aktívan
ismerkedett és
merült bele a város művészeti és közéletébe. Lételeme volt a tanítás.
Korát
meghazudtoló eleven szellemisége és művészetének frissessége, az elég
konzervatív szemléletű városunkba az újdonság varázslatát hozta. A
modern
irányzatok, az absztrakt része volt művészetének és ezeket sokakkal meg
is
kedveltette. A Képzőművészeti Társaság is évekig büszkélkedhetett
segítő,
aktív, szeretettel vállalt, irányt mutató tagságával. Nem véletlen,
hogy a
társaság örökös tagjainak sorába választotta. Művészeti életünkben több
szempontból is kiemelkedő, maradandó nyomot hagyott.
Szényi Péter festő, Roisz Vilmos
egyik tanítványa:
- Sokat jelentett
számomra, hogy
tanítványa lehettem. Legjobban az vonzott, hogy rendkívül nyitott
személyiség
volt, mindig kísérletezett és új, modern szemléletre tanított. Aki
kapcsolatba
került vele és mélyebben érdeklődött a képzőművészet iránt nem tudta
kivonni
magát a hatása alól. Visszaemlékezve úgy hiszem mindenkivel, főleg
felnőtt
tanítványaival másképp, egyénre szabottan foglalkozott. Nekem a tudást,
a
technikai ismereteket, (engem főleg a festészet érdekelt) úgy adta át,
hogy
együtt festhettem vele és néha még az is előfordult, hogy nem csak ő
mondta el
a képeimmel kapcsolatos véleményét, hanem én is megtehettem az ő éppen
aktuális
alkotásával kapcsolatba.
A Roisz Vilmos nevét viselő
alapítvány kuratóriumának elnöke, a Pécsen élő, Roisz Erzsébet a
művészről, az alapítványról, a hagyatékról:
- Roisz Vilmos, akihez
a férjem
révén, (neki nagybátyja volt) kötöttek rokoni szálak, rám bízta a még
életében
létrehozott alapítványt, - amely ma már közhasznú minősítéssel
rendelkezik - és
a munka folytatását. Erkölcsi kötelességünk ápolni a kitűzött célokat,
azt a
nagyszerű hagyományt, amelyet ő álmodott meg. Az alapítvány célja
változatlan:
támogatjuk a tehetséges fiatal képzőművészeket, köztük a határainkon
túl élő
magyar alkotókat. Segítséget nyújtunk kiállítások szervezéséhez, és
támogatjuk
azokat, akik Roisz Vilmos festőművész példájának, munkásságának
népszerűsítése
érdekében is tevékenykednek. Születésének 100. évfordulóján egyik
legnagyobb
álma és határozott kívánsága látszik megvalósulni, nevezetesen a
soproni
(Rákóczi u.) műterem- lakásának galériává, állandó kiállítássá való
átalakítása.
Évekkel ezelőtt már
elkezdődött
műveinek és hagyatékának leltározása, és az állandó kiállításra
való
felkészülés. E nem kevés munkának köszönhetően, most, május 27-én,
megnyitottuk
az emlékkiállítást és lehetővé tesszük, hogy előre meghatározott
időpontokban
és bejelentkezés alapján látogatható legyen.
***
Roisz Vilmos festőművész
születésének 100. évfordulóján, a művész volt lakásában (Újteleki u.
45.)
megnyílt a Roisz Galéria. A mester életművét bemutató tárlat a
30/936-72-12-es
mobilszámon történő előzetes időpont egyeztetés szerint látogatható.
„Több évtizedes
művészeti tevékenységem során
kezdetben a természeti, a városi környezet, az emberábrázolás intenzív
szépsége, a formák és színek harmóniája ragadott meg. Később
fokozatosan
fordultam a világmindenség rendje, törvényszerűsége, az anyag
szerkezete,
geometriája, a makrokozmosz és a mikrokozmosz lényegének analógiája
felé.
Egyformán lekötött és izgatott az égitestek mozgásának és
fényjelenségeinek
dinamikája, valamint környezetünk térproblémái, az épületek
szerkezetének
szépsége. Így jutottam el a kozmosz fényjelenségeinek, majd a
városképek,
épületek leegyszerűsített ábrázolásához, amelyeken a színek redukálása
mellett
a szerkezet szépségét és a fény-árnyék játékát hangsúlyoztam szigorú
kompozíciós elvek alapján." (Roisz Vilmos) |
Füzi Edit
Kapcsolódó
cikkek a cyberpress-ről
2006. május 30., kedd 21:37