CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

Megye vagy régió? - Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten? - Növekvő önkormányzati autonómia? - 6 éves önkormányzati választási ciklus

A TÖOSZ elnökségének állásfoglalása az önkormányzati rendszer tervezett átalakításáról
    Budapest, 2006. június 6., kedd (OS) - A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöksége 2006. június 6-án tartott ülésén állást foglalt a Gyurcsány kormány programjáról, az önkormányzati szférát érintő változtatásokról.

    Az elnökség munkájában résztvevő polgármesterek (különböző lélekszámú és földrajzi elhelyezkedésű önkormányzatok vezetői) hosszas vita után a következőkről döntöttek:

Megye vagy régió?
A TÖOSZ támogatja az önkormányzati rendszer megújításának gondolatát, és készen áll a választott régiók létrehozásának támogatására. A jelenleg ismeretes önkormányzati törvény módosításának tervezete és a kormányprogram azonban nem tartalmaz elegendő információt arra vonatkozóan, hogy a tervezett lépések a decentralizációt, a szubszidiaritást, a demokráciát és főleg, hogy a hatékonyságot támogatják. Így a TÖOSZ kezdeményezi, hogy a tervezett reformokról mielőbb konkrét információkat kapjanak az önkormányzatok: az előnyök, a hátrányok, a kockázatok és a pénzügyi háttér vonatkozásában. Az önkormányzati rendszer átfogó átalakításához szükséges megnyerni a települési önkormányzatok támogatását.

Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten?
A kormányprogram kiemeli a kistérségi társulások megerősítésének fontosságát. A kapcsolódó Ötv. módosítás alternatív javaslatot tartalmaz. Az A) változat az önkéntes társulási formát fenntartja, viszont bizonyos feltételek esetén a többség akaratát kiterjeszteni javasolja a társulásból kimaradó kisebbségre. A B) változat a kötelező társulást szabályozza. A TÖOSZ elnöksége korábban a kötelező társulás mellett foglalt állást megfelelő feltételek mellett, és ezt a döntését most megerősítette.

Növekvő önkormányzati autonómia?
A program kinyilvánítja, hogy töröljük az állam által az önkormányzatokra és hivatalaikra testált értelmetlen feladatokat, az ágazati törvények felesleges előírásait. A TÖOSZ 2005. évi küldöttgyűlésén a miniszterelnök bejelentette, hogy növelni kívánják az önkormányzatok mozgásterét. E tekintetben az ágazati minisztériumok ellenállása miatt érdemi változás nem történt. Reméljük, hogy az új kormány valóban tud változtatni, melyre az ésszerűség és célszerűség miatt szükség lenne.

6 éves önkormányzati választási ciklus
Egyetértünk a 2006-ban megválasztásra kerülő polgármesterek és települési önkormányzati képviselők választásának hat évre történő bővítésével, melynek eredményeként 2012-ben az önkormányzati választások a parlamenti választási ciklus felező idejében történne.
Eldöntendő kérdés, hogy milyen álláspontot képviseljen a TÖOSZ az önkormányzati képviselők létszámának csökkentése ügyében. A jelenlegi kormányzati javaslat csupán a fővárosi és a megyei önkormányzatokat érinti.
A TÖOSZ a beterjesztett javaslatot támogatja, de megfontolandónak tartja, hogy valamennyi települési önkormányzatnál, differenciáltan kerüljön sor a képviselők számának csökkentésére. Egyben kezdeményezi a képviselői tiszteletdíjak megszüntetését.

TÖOSZ követelések, javaslatok a reformokra vonatkozóan:
A változtatási folyamatot fel kell használni, hogy néhány kérdésben az ésszerűség érdekében módosításokra kerüljön sor, így különösen:

- a polgármesterek döntési pozíciójának megerősítése, a kistérségi együttműködés érdekében;

- a képviselői összeférhetetlenségi szabályok kiterjesztése, az önkormányzati intézmények vezetőinek kizárása a képviselőtestületekből;

- a jegyzőséggel nem rendelkező településeken a településfejlesztési és marketing feladatokat segítő, a civil szféra kialakulását segítő, egyben az ügyfelek eligazodását lehetővé tevő személyek (IT mentor) foglalkoztatásának garantálása;

- a települések közötti szervezett közúti közlekedés lehetővé tétele;

- a kistérségekben foglalkoztatott állami alkalmazottak (kistérségi megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, az NFT házhoz jön projekt generátorok, stb.) kistérségi munkaszervezetbe integrálása és társulási alkalmazása;

- a kistérség hitelképességének megteremtése;

- a decentralizáció megnyilvánulási formájaként az NFT II. kapcsán önálló regionális operatív programok induljanak 2007-től;

- növelni szükséges a vidékfejlesztésre fordítható forrást a 2007- 2013 közötti időszakban;

- a pályázati eljárás egyszerűsítése mellett növelni kell a pályázat nélküli akció terveken alapuló támogatási rendszert.
-
Az összeférhetetlenséget szükséges kimondani az önkormányzattal tartós jogviszonyban álló gazdasági társaságok tulajdonosaira és képviselőire is.

Iparűzési adó:
Az elfogadott állásfoglalás szövege a következő:

1/ A helyi iparűzési adó 2008. január 1-vel történő megszűntetésének nincsenek meg a feltételei, ezért javasoljuk, hogy kerüljön sor ésszerű és reális határidő módosításra. A rendelkezésre álló idő alatt szükséges kimunkálni, vagy az iparűzési adóra vonatkozó szabályozás módosítását, vagy az annak helyébe lépő új adónemre vonatkozó szabályozást.

2/ Felhívjuk a kormányzat figyelmét, hogy az iparűzési adó alapvetően bevált, túlnyomó részt az érintett települési önkormányzatok helyi adó és befektetési politikájának eredménye és a helyi adók 85%-át képviseli, melynek kiesése beláthatatlan következményekkel járna. Az iparűzési adó képezi az alapját az önkormányzati fejlesztési hiteleknek és fejlesztéseknek egyaránt.

3/ A helyi adórendszer átalakítása során szükséges valamennyi adónem áttekintése és szükséges átalakítása. Lehetővé kell tenni, hogy a középszintű önkormányzatnak legyen adókivetési joga, megfontolandó a kommunális adó mértékének kiterjesztése, szükséges a helyi adók tekintetében a gazdaság szereplői és a lakosság adó terhének és arányának közelítése. A központi és a helyi adók arányában növelni szükséges a helyi adókat, a lakossági adóterhek növelése nélkül.

4/ Növelni kell az adó ellenőrzés hatékonyságát és szükséges az adóigazgatási rendszer racionalizálása. A helyi adópolitika meghatározása a települési önkormányzat kompetenciája, viszont az adóigazgatási szakmai tevékenység integrálható.

5/ A TÖOSZ felajánlja szakmai támogatását a helyi adórendszer átalakításában és kéri a közös munkához a kormányzat partnerségét.

További információk: www.toosz.hu


    Kiadó: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége TÖOSZ



2006. jĂşnius 06., kedd 17:19


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület