CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása a Körmendi Galériában

A halott Jézus a kereszten: iszonyatos erejű tény. Iszonyatos erejű látszat. Szeretet,Igazság,Isten napfogyatkozása. Mégis úgy kell szemlélnünk, ahogyan van, mivel szemben a paradicsombélivel – e halott fa halott gyümölcse: a mi igazi élő fánk élő gyümölcse - ez a simone weil-i gondolat Drozsnyik István festőművész,szobrász, performer és író munkásságát bemutató könyvben szerepel. Nem véletlenül: a drozsnyiki életmű központi, szervező eleme a keresztre feszítés mozzanata. A művész soproni kiállításán fontos kérdéssel szembesíti a tárlatlátogatót: hogyan viseljük, illetve tudjuk e vállalni keresztjeinket ?

Fa keresztek a falon. Némelyiken látható, némelyiken sejthető, némelyikről ordítóan hiányzik a keresztre feszített Jézus. Van egyszerűségével, csupaszságával megrendítő kereszt, van provokatív kereszt - húsz filléresekkel díszítve - és van giccsel, érzelgősséggel – piros szívecskékkel - körülvett kereszt .A variációk lehetősége végtelen, hiszen mindenkinek megvan a maga keresztje, illetve mindenki a maga – saját képére formált – keresztjét viszi. A néző úgy érzi, még hozzá tudna tenni a variációkhoz , s Drozsnyiknak éppen ez a célja: bevonni a közönséget az alkotás folyamatába.

A drozsnyiki felfogás szerint egy műalkotás soha nem lezárt, befejezett egység, hanem a külvilág, a befogadó érintésére folyton változó, alakuló cselekvés. Ezért meri Drozsnyik a keresztre feszítés témáját játékos, groteszk módon is ábrázolni : a fa keresztek mellé odatenni az első pillantásra gyerekjátékokra emlékeztető, chagalli színkompozíciójú kereszt-variációkat.






A játékosság, és groteszk látásmód jellemzi Kiss Katalin textilművész munkáit is. A művésznő a híres késő középkori Hölgy egyszarvúval című falikárpit sorozatot helyezi át mai kontextusba : meghökkentő látvány az egyszarvú tepsiben, szívószál és üdítőital társaságában, egy, a hatvanas évek hangulatát idéző falvédőn. A maszkok című sorozatban Kiss Katalin arcokat mutat be, amelyekre az idő különböző maszkokat rajzolt – megrendítően valósághű például, a pókhálószerű maszk , mint a befelé forduló, belenyugvó ember portréja.

Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása folyamatosan kérdéseket szegez a látogatóknak, de a választ a nézőknek kell megtalálniuk.



Homor Judit
Fotó: cyberpress



2006. augusztus 10., csütörtök 11:49


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület