Drozsnyik István és Kiss Katalin
kiállítása a Körmendi Galériában
A
halott Jézus a kereszten: iszonyatos erejű tény. Iszonyatos erejű
látszat.
Szeretet,Igazság,Isten napfogyatkozása. Mégis úgy kell szemlélnünk,
ahogyan
van, mivel szemben a paradicsombélivel – e halott fa halott gyümölcse:
a mi
igazi élő fánk élő gyümölcse - ez a simone weil-i
gondolat Drozsnyik
István festőművész,szobrász, performer és író munkásságát
bemutató könyvben szerepel. Nem
véletlenül: a drozsnyiki életmű központi,
szervező eleme a keresztre feszítés mozzanata.
A művész soproni kiállításán fontos kérdéssel
szembesíti a tárlatlátogatót:
hogyan viseljük, illetve tudjuk e vállalni keresztjeinket
?
Fa keresztek a falon.
Némelyiken látható,
némelyiken sejthető, némelyikről ordítóan hiányzik a keresztre
feszített Jézus.
Van egyszerűségével, csupaszságával
megrendítő kereszt, van provokatív
kereszt - húsz
filléresekkel díszítve - és van giccsel,
érzelgősséggel – piros szívecskékkel
- körülvett kereszt .A variációk
lehetősége végtelen, hiszen mindenkinek megvan a maga keresztje,
illetve
mindenki a maga – saját képére formált – keresztjét viszi. A néző úgy
érzi, még
hozzá tudna tenni a variációkhoz , s Drozsnyiknak éppen
ez a célja: bevonni a közönséget az
alkotás folyamatába.
A drozsnyiki felfogás szerint egy
műalkotás soha nem lezárt, befejezett egység, hanem a külvilág,
a
befogadó érintésére folyton változó, alakuló cselekvés.
Ezért meri Drozsnyik a keresztre feszítés témáját játékos, groteszk
módon is ábrázolni : a fa keresztek mellé
odatenni az első pillantásra
gyerekjátékokra emlékeztető, chagalli színkompozíciójú
kereszt-variációkat.
A
játékosság, és groteszk látásmód jellemzi Kiss
Katalin textilművész munkáit
is. A művésznő a
híres késő középkori Hölgy
egyszarvúval című falikárpit sorozatot
helyezi át mai kontextusba : meghökkentő látvány az egyszarvú tepsiben, szívószál és üdítőital társaságában,
egy, a hatvanas évek hangulatát idéző falvédőn.
A maszkok című sorozatban
Kiss Katalin arcokat
mutat be, amelyekre az idő különböző
maszkokat rajzolt –
megrendítően valósághű például, a pókhálószerű maszk , mint a befelé forduló,
belenyugvó ember portréja.
Drozsnyik István és Kiss Katalin
kiállítása
folyamatosan kérdéseket szegez a
látogatóknak, de a választ a nézőknek kell megtalálniuk.
Homor Judit
Fotó: cyberpress
2006. augusztus 10., csütörtök 11:49