CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2022. november 29., kedd, Taksony napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Mi1más  

Törmelékek között - a budapesti tűzijátékon jártunk

Az esti kilenc órás tűzijáték kezdetekor kitört viharnak több sebesüljte és halálos áldozata van. Mi is a budapesti rakparton voltunk. Helyszíni riport.

Budapest, 2006. augusztus 20.

15.10 A budapesti Red Bull Air Race délutáni első futamára a szervezők adatai szerint több mint 1,5 millió ember kíváncsi a Duna-parton. [Érdekes, a rendezvény hivatalos honlapján este a hírekben már csak "több százezer" ember szerepel.] A kommentátorok többször is beszámolnak arról, hogy a világon 95 országban közvetítik a futamot - elég szégyen, hogy Magyarországon nem lehet a tévében élőben nézni, de ez van, bele kell törődni. Mi láthatják élőben. A Lánchíd lábánál először egy különleges légiparádét nézünk meg, többek közt kettő Boeing-737-es utasszállító gép repül el a Duna felett mindössze 200 méterrel, megjelenik egy amerikai katonai helikopter, az Apache-elődje. De látjuk a magyar Bessenyei György bemutatórepülését, valamint egy olasz műrepülőcsoporttól egy egészen különleges produkciót, a tükörrepülést. Ez azt jelenti, hogy két repülőgép egyszerre ugyanazon manővereket hajtja végre, de az egyik közben fejjel lefele repül.

16.10 Következik az első futam, bánatunkra a magyar Bessenyei Péter rosszul vesz be egy kaput, és lenyesi az egyik darabját, utána pedig kirepül a pályáról. Mindezért kizárják a versenyből. Pályaelhagyás miatt kizárást kap a 69-es rajtszámú holland versenyző is (aki mellesleg szivecskéket festett a repülőgépének szárnyára, de ez nem hoz neki szerencsét). Hiába, nem egyszerű ez, a versenyzők számára több mint 6 kilométeres pálya. Bizonyos kapuk között vízszintes, más kapuk közt pedig függőlegesen kell átrepülni, több mint 300 km/órás sebességgel, és közben két műtrpülőfigurát is bemutatni: fél kubai nyolcas (átfordulás a levegőben), illetve a másfél orsó (pörgés felfele).
Az egyik leglazább pilóta az amerikai Mike Mangold, aki a TopGun repülőiskolát végezte el, és miután leszerelt az amerikai légierőtől, kereskedelmi repülőpilóta lett. Amikor megkapja az engedélyt a pályára való belépésre, egy elegáns mozdulattal leveszi a napszemüvegét, tesz egy kört a Gellért-hegy körül, majd egy vad arcmozdulattal bedönti a gépet és mindössze 2,5 méterrel a víz szintje felett átrepül a Lánchíd alatt. Kevesebb mint másfél perccel később már közlik vele, hogy hibátlanul teljesítette a pályát, megdöntötte a korábbi időket és ő áll az első helyen: "Ok" - nyugtázza egyszerűen.

17.30 Séta közben találok ásványvizet, ami fél liter, teljesen természetes, és 990(!!!) Ft-ba kerül. A perec ennél egy picivel olcsóbban kapható, az energiaital pedig csak 300 Ft (Jóval olcsóbb, mint mondjuk a Sziget fesztiválon.). Szépen keresnek a környező éjjel-nappalik tulajdonosai is, kettőbe is bepillantunk. De ott az árak egy kicsivel korrektebbek, mint az utcai árusoknál.

19.00 A második futam este hétkor kezdődik, ezt már a Batthyány téren nézzük végig. Kiderül, hogy az első futamban kizárt két versenyző ebben a futamban nem repülhet. A zimbabwei születési, ma brit állampolgár Nigel Lamg eltalálja az egyik piros kaput, lenyes belőle egy darabot, majd zavarodva átrepül a Lánchíd felett, így kizárják a versenyből. A maradék nyolc pilóta közül a legjobb az első futamot is leggyorsabban teljesítő brit Steve Jones. Az egész évben a mezőny végén szereplő Jones 02:31.45 -es időt teljesít vadonatúj Edge 540 gépével Budapesten. Honfitársa, a szintén brit Paul Bonhomme lesz a második 02:32.44 idejével, őt pedig az amerikai Mike Goulian követi 02:36.63-tel.

20.10 Helikopterrel érkeznek a dobogós pilóták a Thököly repülőtérről. Ünnepélyes eredményhirdetés, az első helyezettnek Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós adja át a trófeát. A helyezettek vidáman locsolják egymást pezsgővel. A kommentátor Palik László saját bevallása szerint "rutinosan" félreáll, hogy ne ázzon el a nedűtől. Egy kis pezsgőt mi is kapunk, aztán félreállunk, hogy az autogrammot kérő emberek odaférjenek. Inkább lesétálunk a rakpartra.

20.50 Hatalmas tömeg gyülekezik a rakparton, hogy megnézze a szokásos augusztus 20-i tűzijátékor. Szemben a pesti oldalon a köveken is ülnek, közvetlenül a vízparton. A Margit-híd is agyonzsúfolva emberekkel. Rengeteg kisgyermekes család, egy-két éves kisgyerekek az apukák nyakában. Mi a Batthyány téren állunk, a RedBullos irányítótorony közelében, annál az emelvénynél, ahonnan néhány órája még az AirRace-t közvetítették.

21.00 Megszólal a zene, kezdetét veszi a tűzijáték, és ezzel egyidőben egy apró esőcsepp is az arcunkra esik. Sebaj, nyári zápor - gondoljuk. Utána valami porszerű dolgot fúj felénk a szél. Lehet, hogy a Lánchídról fellőtt rakéták nem jutnak elég magasra, és azt szórja felénk a szél? Aztán hirtelen egy hatalmas zuhét kapunk, és a tömeggel együtt elkezdünk futni mi is fel a rakpartról valami fedett hely felé. Az utólagos híradásokkal ellentétben semmilyen pánikra utaló nyomot nem látunk, mindenki szép rendben halad a lépcsők felé. (Amelyek a szokásos kétirányúsággal ellentétben egyirányúak, azaz az egyik felén csak felfele, a másik felén pedig csak lefele lehet haladni.)

21.12 Kicsit átázva szorongunk egy kapualjnál. "Hallgatni kellett volna a telefonomra" - mutatja felém az egyik srác a mobilját, amin egy hírügynökség figyelmeztetése áll: "Riasztás: Pesten vihar várható". Kérdeztem, hogy mikor kapta, mondja, hogy még jóval a tűzijáték kezdete előtt. Másoknak is hallgatniuk kellett volna erre, például a fővárosi katasztrófavédelemnek. Egyébként a hangulat vidám a kapualjban, néha lekapcsolódik a lámpa, ilyenkor tapsolunk és örülünk. "Köszönjük azoknak a lakóknak, akik kinyitották a kapualjat és így beállhatunk" - kiáltozza az egyik érkező ázott csoport. A tűzijátéknak csak a hangja hallatszik, néha egy-egy pirosas villanás tükröződik. Az biztos, hogy folyamatosan halljuk a rakéták robbanását. Mint később megtudjuk, közben a tévéközvetítések is abbamaradnak, a nagy vihar miatt csak az RTL Klub tudja végig közvetíteni a 30 percet.

21.20 Mivel úgy tűnt, hogy visszafogta magát az eső, kijöttünk a kapualjból, és már egy ponyvás elárusítóhely alól nézzük a tűzijátékot, lehetne venni energiaitalt is, de nem tesszük. Fúj a szél, hideg van. Mást nem látni, ekkor még azt hisszük, minden rendben van. A tűzijáték is rendben folytatódik. Néhány ember a kormányt szidja, mások Budapest főpolgármesterét okolják a viharért. Igazi magyarok, akiknek soha semmi sem jó.

21.25 A korábban lekapcsolt közvilágítás már néhány perce ismét ég, mentők vannak a Batthyány téren. Három biztonsági ember fut egy mentő előtt, hogy az biztonságosan átjuthasson a tömegen. Pedig nekik állítólag már nem is kellene dolgozniuk, hiszen ők a délutáni rendezvény biztosításért feleltek csak.

21.30 A tűzijáték véget ér. Elindulunk délnek. Mások a metróra esküsznek, de szerintem ott hatalmas tömeg lehet (már délután az AirRace futam alatt is nagy tömeg volt, ráadásul a dunaparti aluljárót lezárták), ezért megpróbálunk délre tartó villamosra szállni. A Bem rakparton kritikus a helyzet. A biztonsági őrök mindenkit elterelnek a fák alól, bele a hatalmas pocsolyákba - de most az emberéletek fontosabbak. "Nem érti? Menjen át a túloldalra! Hát meg akar halni a fa alatt?" - ordítja az egyikük.

21.34 Meglátjuk a mentőt. Sajnos. A látvány szörnyű... A rakpart lezárva. Egy fa kidőlt egy ugyanolyan ponyvás elárusítóhely fémszerkezetére, mint amilyen alatt mi is álltunk. Több sérültje, és két súlyos sebesültje van ennek a balesetnek, az egyiket most próbálják újraéleszteni. Továbbhaladunk délnek, bár nem tudjuk, hogy áttjuthatunk-e a Lánchíd alatt, ugyanis mindenki szembejön. Egyesek a 86-os busz megállója felé indulnak, de ott is csak nagy tömeget látunk, buszt nem. Már korábban gondoltam arra, hogy írjunk sms-t haza az aggodó szülőknek, hogy minden rendben, de arra jutottam, hogy ez csak egy kis vihar, nem olyan fontos. A mentő hatására megváltoztatom a véleményem, és repül is haza az sms. [Utólag olvastam arról, hogy nem volt térerő. Én az első esőcseppeknél kikapcsoltam a telefont, hogy szét is ázik, legalább kikapcsolt elektronikával ázzon el a mobilom, úgy talán még menthető lesz. Emiatt nem tapasztaltam hálózatkihagyást, gond nélkül elment az sms.]

21.37 Mindenütt elázott perecek hevernek. De tényleg mindenütt, elég gázos kerülgetni. Néhány járókelő megpróbálja megenni, mások csak fényképezkednek vele. Szegény árusok, elég sokat bukhattak ezzel. Vajon mi lett a csupán 990 Ft-ba kerülő ásványvízek sorsa?

21.40 A tömegközlekedés halott a Batthyány tér és a Gellért tér között. A síneket elöntötte a víz, a törmelék és a szennyvíz. A buszok az utakat elöntő pocsolyák miatt nem tudnak haladni, csak a mentők hajtanak át a néhol térdig érő vizen.

21.50 Az Erzsébet híd lábánál a tűzoltóság és a rendőrség. A mentő az előbb ment el. "Káosz van mindenütt, a központ pedig túlterhelt, nem felel" - mondja az egyik rendőr a társának. Átgázolunk egy nagyon csúnyán kinéző sáros löttyön, ami a csatornából butyog felfelé.

21.55 A Rudas-fürdő egyik táblája kidőlt az útra. A villamossín víz alatt, az úton faágak.

22.00 Olyan a város mintha egy támadás érte volna. Sötétség, mindenhol csak a villogó kék-fényeket látni és a szirénákat hallani. A tűzijáték miatti biztonsági intézkedések miatt civil járművek sehol.

22.10 A Gellért téren is némaság. Az egyik sarkon két locsolóautó ácsorog - a délutáni melegben még volt mit locsolni. A 18-as villamos elakadt a vízben, mögötte sorakozik a többi villamos. A csatornák itt sem bírták a terhelést, legalábbis hatalmas pocsolyák és hömpölygő víz fogad minket. A Budafoki úton is szemét, a környező utcákban mindenütt tetőcserepek hevernek, sok kocsi megsérült.

22.15 Azt hiszem, rákapott a sajtó a katasztrófahelyzetre, sorra írnak ismerősök és rokonok, hogy minden rendben van-e. Igen, minden rendben.

22.40 Már egy fedett helyen írom a cikket, az ablakból azonban még mindig behallatszik a mentők szirénázása. Az internetes sajtót olvasva sajnos kiderül, hogy nem sikerült az újraélesztés, amit a mentőnél láttunk. A Híradó különkiadása szerint mindenhol pánik van. Ismerősöm most hív, hogy nem engedik be a vonatát a Déli pályaudvarra. Egy-másfél órát késnek a vonatok Budapest fő pályaudvarain, mivel sínre dőlt fák, zárlatos felsővezetékek nehezítik a vonatközlekedést - közölte a MÁV nemrégiben.

Túléltük az ünnepi tűzijátékot. Mi is, és az ismerőseink is. A sajtó pedig majd megírja holnap, hogy pontosan mi is történt.

Bacsárdi László



2006. augusztus 20., vasárnap 22:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület