Magánmitológiák
Nagy Márta
kerámiaművész, Lévái Nóra textilművész és Lévai Ádám grafikus
kiállítása
a Körmendi Galériában
Archaikus hangulat, szakrális témák , légies
könnyedség, érzékiség – ezekkel a
látszólag ellentétes benyomásokkal találkozhat a látogató a
Körmendi
Galéria legújabb kiállításán. Bár a három kiállító művész a
képzőművészet
különböző területein alkot , munkáikban mégis fellelhetőek közös pontok: mindhárman architektonikus megoldásokat
alkalmaznak, de elvetik a történelmi stilizálás eszközét,
ehelyett egyéniségük megmutatásával élővé,
jelenvalóvá teszik
a letűnt korokat. Így
válhatnak a régmúltat idéző témák
személyes magánmitológiákká.
Nagy Márta kerámiaművész - mint a hollóházi majd a herendi és a
zsolnay porcelángyár tervezője – a design
, az alkalmazott művészet területéről
indulva, fokozatosan – a porcelánt
szobrászati anyaggá nemesítve - szakadt el a hétköznapi használatú
tárgyak készítésétől,
eljutva egy ősi szimbólumokban gazdag,
gondolatilag letisztult művészethez. A Körmendi
Galériában kiállított munkái a kert és a sziget témája köré szerveződik.
A kert
- ie.10.századtól való megjelenése óta
- egyszerre profán és szakrális tér. Egyszerre jelenti az
értékek
sűrítését, az időtlenséget, és a pogány életörömöt.
Nagy Márta négyszögletes iszlám, és
kör alakú keresztény kertjei a porcelán és
a kőcserép ötvözésével pontosan
tükrözik ezt a kettősséget. A Ciszterna
puritán, visszafogott koloritú
tömbje archaikus, meditatív hangulatú. A Szigetek lépcsőzetes
felépítése, gyötört felülete az idő megkerülhetetlenségére
figyelmeztet. A Vérkút világító
fehér,vízszintesen építkező porcelánján
meghökkentően, enigmatikusan hat a vörös
vérfolt
Lévai Ádám tollrajzain mitológiai-
bibliai témákat helyez mai kontextusba.
Vonalvezetése, téma és címválasztásai
egyaránt posztmodern látásmódra
utalnak. Az Új Bábel építők zaklatott
emberalakjai, A hivatásos
álombaringatók Bábelben behízelgő,
cinikus figurái, Az éjszaka csendmérnökei rideg „plakátmagányt” árasztó hangulata azt mutatják , hogy Lévai Ádám mitológiai
témaválasztásaival nem
akar elmenekülni saját korától,
csak némi távolságtartással
kíván reagálni rá.
Lévai Nóra Ferenczy
Noémi díjas és Európa díjas textilművész
hajszálvékony selyemre vagy éppen eltűnő az anyagból kivasalható
felületre
készített hímzett képei nőies könnyedséget árasztanak magukból. A pamutcérna, az aranyszál, és géz
felhasználásával készült alkotásain állatokat, jeleket, egy-egy
klasszikus műalkotás
átlényegített képét - pl. Watteau - ábrázolja.
A kiállítás szeptember 20-ig tekinthető
meg kedden 14 és 17 óra között,
szerdától vasárnapig,10-től 17óráig.
Homor Judit
2006. szeptember 14., csütörtök 07:44