Az Eurégió West/Nyugat-Pannónia Munkacsoport
elnökségi ülést tartott Sopronban
Sopronban tartotta kihelyezett
elnökségi ülését
az Eurégió West/Nyugat-Pannónia Munkacsoport, amelynek soros elnöki
tisztjét
idén Győr-Moson-Sopron megye tölti be.
Többek között a területfejlesztésben, a
gazdasági
és idegenforgalmi beruházásokban, a kulturális örökség ápolásában
együttműködő
régiós partnerek – a három nyugat-dunántúli megye és Burgenland
tartomány – az
osztrák-magyar határon húzódó településközi utak és kerékpárutak
helyzetéről, a
kijelölt határ átlépési pontok megnyitásának szükségességéről, a
térséget
érintő vasútfejlesztési tervekről, a Fertő-tó vízpótlásának kérdéséről,
a
Heiligenkreuzban (Ausztria) létesítendő hulladékégető-mű körül
kialakult
magyarországi álláspontról tanácskozott.
Firtl Mátyás, a Győr-Moson-Sopron
megyei
közgyűlés általános alelnöke az osztrák fél számára nyomatékosította a
határ
két oldalán fekvő települések kapcsolatát újrateremtő, településközi
utak
megépítésének fontosságát, és az ehhez kapcsolódó határátkelő pontok
létesítésének szükségességét, amit a munkacsoport eddigi tevékenysége
során az
osztrák fél csak fenntartásokkal támogatott, annak ellenére, hogy a
településközi
utak fejlesztése egy kormányközi megállapodás tárgyát képezi.
Firtl Mátyás ebben a tárgykörben külön
is
felhívta Hans Niessl tartományfőnök figyelmét a közelmúltban átadott
Sopronkövesd-Nikitsch (Füles) településeket összekötő útra, amely
egyelőre
azért nem láthatja el funkcióját, mert a két település közötti
határátkelés nem
biztosított, amiben a tartományfőnök segítségét kérte.
A munkacsoport egyhangúlag támogatta a
GySEV
jövőbeni fejlesztési terveit, amelyek között a legkonkrétabb a
Szombathely-Szentgotthárd szakasz MÁV-től való átvétele és
korszerűsítése,
amelynek – 72 millió eurot kitevő – finanszírozásából az osztrák fél is
részt
vállalna, amit az ülésen résztvevő Hans Niessl burgenlandi
tartományfőnök is
megerősített.
Markó Péter (A Vas megyei
közgyűlés elnöke), Firtl Mátyás (az Eurégió West/Nyugat Pannónia
ülésének elnöke)
és Hans Niessl (Burgenland
tartományfőnöke) a sajtótájékoztatón
A GySEV fejlesztési koncepciójának
részeként a
Harka-Fertőboz rákötés illetve a Sopron-Baumgartner rákötés is teljes
támogatást nyert a munkacsoport elnöksége által, – amint azt Firtl
Mátyás a
térség országgyűlési képviselőjeként is kifejtette – ez az itt élők
életminőségét javítja, és a később létrehozandó közlekedési szövetség
által is
meghatározott módon elősegíti a hatékonyabb és gyorsabb régiós
közlekedést, nem
csak a személyszállítást, hanem a gazdasági élet szereplői számára is
fontos
teherszállítást. A Felsőőr
(Oberwart)-Szombathely vasútfejlesztés szintén kétoldalú régiós
érdekeket
szolgál. közlekedést. a munkacsoport elnöksége egyhangúlag támogatta.
Az Eurégió West/Nyugat Pannónia
kidolgozott
jövőképpel rendelkezik – mondta el Firtl Mátyás, aki kifejtette: a
meghatározott
jövőképnek része az Eurégió West/Nyugat Pannónia
tudománypolitikai fóruma által kifejtett munka. Ennek keretében a
soproni, a győri, a
szombathelyi és a kismartoni egyetemek, illetve főiskolák szakemberei
olyan
gazdaságpolitikai projekteket dolgoznak ki, amelyek a régiós kis- és
középvállalkozásoknak nyújtanak megfelelő hátteret a versenyképességük
biztosításához, lényegében a térség fejlődéséhez.
Az ülésen elfogadták a „8-as főút” Fejlesztési Tanáccsal kötendő
együttműködést, prezentációt mutattak be az energia önellátás
burgenlandi
koncepciójáról, és tárgyaltak a Heiligenkreuz/Szentgotthárd térségében
tervezett
hulladék-égetőműről, amelynek létesítését a térségben élő magyar
lakosság nem
támogatja. Jelenleg hét szakterület szakértői véleménye van készülőben,
amely a
környezetvédelmi hatástanulmánnyal együtt elengedhetetlen feltétele és
alapja
lehet egy későbbi támogatási kérelemnek.
Újból napirendre került a Fertő-tó vízpótlása, és a Rába-folyó
vízügyi
kérdései. Mindkét kérdésben a magyar fél álláspontja egyértelmű. A
Fertő-tó
vízszintemelése lehetséges műszaki megoldásinak kidolgozása kizárólag
az EU Víz
Keretirányelvelnek megfelelően, a vízgyűjtő-gazdálkodás kereteiben és
az
érintettek bevonásával történhet meg. A Rába vízhabzásának okairól az
évek óta
tartó vizsgálatok eredményéről, amely különböző terhelések összhatására
jön
létre, szintén tárgyalt a munkacsoport. A szakértői vélemény szerint a
habzás
jelenségének elhárítására van műszaki megoldás, amelyben a két ország
megállapodott, a végrehajtás az osztrák fél kötelezettsége, amit
Ausztria
elismert.
2006. szeptember 24., vasárnap 17:29