CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  


A Hospice világnap alkalmából a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Soproni Csoportjának szervezésében:

Tom Ziegler: GRACE ÉS GLORIA
színmű két felvonásban

Közreműködnek a Pécsi Nemzeti Színház művészei:

GRACE Sólyom Katalin Jászai-díjas
GLORIA Füsti Molnár Éva Jászai-díjas

Márpedig vannak minden szerzői zsenialitás elenére kommunikálhatatlan témák. A szakzsargon valami ilyen-féle terminus technikussal illeti őket: "nem jönnek át a szinpadról". Ezek közé tartoznak mindazon dolgok, melyek egyéni döntést igényelnek, és ezt a döntést a szerző szándéka szerint mégis "egyendöntésként" kellene meghozni, megőrzendő az értékek abszolút jellegét.

Nem spanyolviaszként közlöm mindezt, hiszen a legérintettebbek is nagyon jól ismerik a helyzetet, és számos áthidaló megoldást találtak ki a helyzet tompítására. Mármint arra, hogy ha valamit nagyon el kellene mondani, de korántsem biztos, hogy az ügy egyértelműen sül el.
Tom Ziegler darabjával a két pécsi, Jászai-díjas színésznő vállalkozása is ebbe a kategóriába tartozik. A Grace és Glória a Hospice világát szeretné emberközelbe hozni, ez pedig nem kevesebbet jelent, mint az emberek közelébe engedni az onnan jó ideje kitiltott halált, felépíteni azokat a emberi kapcsolatsémákat, melyek korábban olyan természetesek voltak, mint ahogyan a természetközelség is valamilyen állandó kapcsolatba hozta a benne élőket az élet körforgásához, teljesen természetes folyományként, velejáróként kezelve az elmúlást.

Ziegler módszere az, hogy egyrészről egy eleve humoros szituációt teremtve oldja a szükségszerűnek látszó ütközéseket, másrészről a folyamat legkényesebb részeit , melyeket általános érvénnyel az Ivan Iljics halála, mint klasszikus alkotás részletez, illetve az élet terminális stádiumát kihagyja, mint színpadról eleve közölhetetlent. Így, ilyen szűk sávban és ilyen helyzetben talán könnyebb a Hospice képletes gyakorlójává válni a kényelmes nézőtéri karosszékből.
A hihetőséghez és elviselhetőséghez egy ilyen módon szervezett előadásban nagy segítség a hallgatóság speciális összetétele, de egyszerűen nélkülözhetetlen a két főszereplő ilyen virtuóz kamara-játéka, mely hitelesen közvetíti a folyamat intim pillanatait, és megpróbálja a természetesség teljes látszatával visszaadni a helyzet adta komikum minden apró lehetőségét.

Így is nagyon veszélyes vizekre evez sokszor a létrejövő kapcsolat érzelmileg gazdagabb részleteiben a két színésznő és a monológokban, különösen az utolsóban nem mindig sikerül elkerülni az (amerikai típusú) érzelmesség-érzelgősség(?) pillanatait. Hogy a valóság is ilyen? Igen, csakhogy így a romantikus jelleg magával hozza az összes romantikus előélmény kétséges hitelességét is.

Talán a zenei anyag egységesebbé tételével, felesleges váltogatásának elkerülésével is homogénebb képet lehetett volna teremteni, és a színpadkép megvilágítása is túl kontrasztosra sikerült. Persze a hátsó drapéria - gondolom - adott volt.

Legyen az a legkukacosabb kritikus, a legszkeptikusabb néző, a legérzéketlenebb külső megfigyelő, még ő sem tudja a szándék tisztaságát kétségbevonni és a színészi játék alap-vonásait megkérdőjelezni. Az is biztos, hogy a Hospice világnapján kevés aktuálisabb művet lehetett volna műsorra tűzni , és a Máltai Szeretetszolgálat Soproni Csoportja a megemlékezés legjobb formáját választotta, amikor inkább a feladat szépségét, a benne rejlő lehetőségeket próbálta bemutatni, semmint saját - egyébként nagyon szép - eredményeivel dicsekedni.

Az előadás szerves részévé vált a csoport tevékenységének, mivel minden jegyével együtt ugyanazzal a fogalommal , mi több, tevékenységgel, a szolgálattal azonosítható.
- DI -



2006. október 05., csütörtök 22:34


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület