Sopron és környéke fejlesztési programja
A DHV Magyarország Kft. 1999. júliusának elején kapott megbízást
Sopron
és környéke fejlesztési programjának kidolgozására.
Az általa összeállított, az eddigi munkát, annak eredményeit és az
elképzeléseket
tartalmazó rövid vitaanyagot (lásd alább)
városunkban az érintett szakértők, közéleti szereplők közvetlenül
megkapták.
(A témával kapcsolatosan június 27-én a meghívottak részére
témaismertetőt
tartunk.)
Amennyiben Önnek Tisztelt Olvasó, a téma továbbvitelével, a
prioritásokkal,
programokkal, projektekkel kapcsolatosan észrevételei, javaslatai
volnának,
úgy azokat köszönettel vesszük június 30-áig a DHV Magyarország
Kft-hez
írásban eljuttatva (fax. 06/1/340-956, vagy e-mail: tothlm@dhv.hu)
Egyéb kérdésekben Németh Zsanett médiareferens (99/515-109 v.
zsanett@sopron.hu)
készséggel segít Önnek.
Vitaanyag
a
Sopron és környéke fejlesztési programjának
kidolgozásához
1. Bevezetés
A DHV Magyarország Kft. 1999. júliusának elején kapott megbízást
arra
vonatkozóan, hogy meglévő ill. kiegészítő tanulmányok alapján
kidolgozza
Sopron és környéke (a továbbiakban: térség) fejlesztési programját.
A munka a kedvezményezett Sopron megyei jogú város önkormányzata
mellett
Magyarországon Ágfalva, Harka, Fertőrákos, Kópháza, Ausztriában
Deutschkreutz,
Klingerbach, Loipersbach, Mörbisch és Siegendorf önkormányzatait
érinti.
A hazai önkormányzatok köre az idei év során Nagycenkkel bővült.
A programban meg kellett határozni a fejlesztés fő területeit és
folyamatait,
valamint az érintett térségre kiterjedő, várható hatásokat, különös
tekintettel
a földrajzi, nemzeti határokat átfogó hatásokra. Figyelembe kellett
venni
továbbá Magyarország becsült EU-csatlakozási ütemét.
A munka során kiemelten fontos volt, hogy a program:
az érintett hazai önkormányzatok együttműködésére épüljön;
mintegy 15 évre előretekintve meghatározott jövőkép alapján kerüljön
kidolgozásra;
a területen élő, ott tevékenykedő lakosság, a különböző civil
szervezetek,
vállalkozók, önkormányzatok véleményének figyelembe vétele alapján
széles
körű támogatottságot élvezzen;
a lehető legnagyobb mértékben legyen összhangban a különböző hazai
(települési,
kistérségi, megyei, regionális, országos) és ausztriai (települési,
tartományi,
országos) szintekre vonatkozóan megismert elképzelésekkel, elkészített
és hozzáférhető koncepciókkal, programokkal.
2. Munkamódszer
Az eddigiek során beszereztük és feldolgoztuk a Sopronra,
Győr-Moson-Sopron
megyére, a Nyugat-dunántúli Régióra ill. Magyarországra vonatkozóan
korábban
kidolgozott területfejlesztési irányelveket, koncepciókat,
stratégiákat
és programokat.
Folyamatosan figyelemmel kísértük a kidolgozás alatt álló, a
térséget
érintő, megyei ill. regionális fejlesztési programok kidolgozásának
folyamatát,
gyűjtöttük és értékeltük az interneten elérhető információkat.
A térség humán-erőforrás-, gazdasági, turisztikai,
infrastrukturális
helyzetével foglalkozó szakértői anyagok készültek/készülnek.
Munkatársaink és szakértőink számos interjút készítettek a térség
vállalkozóival,
civil szervezeteivel. Felkeresték az önkormányzatok és a térségben
illetékes
állami szervek képviselőit. Az interjúk során kiemelt figyelmet
fordítottak
a helyzet elemzésére, az érintettek különböző időtávú célkitűzéseire,
a
térség fejlődését befolyásoló hatásokra.
Jelenleg is folytatunk interjúkat a térséggel szomszédos ausztriai
önkormányzatoknál
és az első workshop tapasztalatainak alapján elkészített SWOT-elemzés,
jövőkép, programok, valamint a projektek rendszerének és részleteinek
pontosítása
érdekében.
F. év márciusának végén Sopronban humán-erőforrás, infrastruktúra,
gazdaság
szerinti bontásban, szekciónként tartott workshopok keretében
megtörtént
a SWOT-elemzés és a jövőkép megfogalmazása, majd elvégeztük a
szekciónként
elkészített SWOT-anyagok és a jövőkép szintetizálását.
3. SWOT
A térség fejlődését segítő, belső tényezők (erősségek):
-
A kistérség földrajzi elhelyezkedése kiváló, közvetlenül határos az
Európai
Unióval.
-
A kistérség kedvező természeti adottságokkal rendelkezik.
-
A kistérség turisztikai adottságai jók.
-
Az oktatási intézményrendszer fejlett.
-
A kistérség infrastruktúrája az országos átlagot jóval meghaladó,
magas
színvonalú.
-
A kistérségben magas a képzett, külföldi tapasztalattal rendelkező
munkaerő
aránya.
-
A külföldi tőkével működő kis- és középvállalkozások aránya magasabb a
megyei átlagnál.
-
A kistérségben határain túlmutató szerepkörű intézmények vannak
jelen.
-
A kistérség az országhatáron átívelő, élő kapcsolatokkal
rendelkezik.
-
Erős a lokálpatriotizmus, meghatározó jelentőségűek a helyi civil
szervezetek.
A térség fejlődését akadályozó, belső tényezők (gyengeségek):
-
Sopron és környékének közúti megközelíthetősége rossz.
-
Alacsony a kistérség gazdasági potenciálja.
-
Kevés a magasan képzett, a térségben tartósan munkát vállaló
szakember.
-
Az oktatási rendszer nincs felkészülve a munkaerőpiac változó
igényeire.
-
Nem kielégítő a turisztikai ágazat infrastrukturális és humán
felkészültsége.
-
A schengeni határ gátolja az intenzívebb társadalmi-gazdasági
együttműködést.
-
Nincs együttműködés a térség települései között, nem alakult meg
kistérségi
társulás.
-
Sopron város önkormányzata erején felül költ intézményei
fenntartására.
-
A kistérség nem gazdálkodik megfelelően természeti erőforrásaival és
környezeti
adottságaival.
-
Hiányzik a hosszú távú gondolkodásmód, az együttesen kialakított
jövőkép
hiányában nem megfelelő a lakosság környezettudatossága és
mentalitása.
A térség fejlődését segítő, külső tényezők (lehetőségek):
-
Magyarország EU csatlakozását követően Sopron regionális szerepkörre
tesz
szert.
-
A városi befektetési és marketingstratégia sikeres végrehajtásával
növekszik
a külföldi és hazai befektetők érdeklődése.
-
A munkaerő-piaci helyzet javul.
-
Sopron regionális jelentőségű oktatási-tudományos központtá válik, a
Soproni
Egyetem 5-7 éven belül képes lesz a soproni tudásalapú ipar bázisának
“kitermelésére”.
-
Jól működő kistérségi fejlesztési társulás alakul, mely
térségmenedzsereket
foglalkoztat, ezzel kistérségi programok és projektek megvalósulását
segíti
elő.
-
A kistérségben a minőségi turizmus válik az egyik legfontosabb
bevételi
forrássá.
-
A közlekedési infrastruktúra javul.
-
A környezettudatos gondolkodás- és életmód széles körben teret
nyer.
-
A kistérség az elsők között használja ki az informatika és a
telekommunikáció
fejlődése nyújtotta előnyöket.
-
Sopron és kistérségének nemzetközi kapcsolatai fejlődnek.
A térség fejlődését akadályozó, külső tényezők (veszélyek):
Az EU csatlakozási folyamat elhúzódik.
Hiányzik a térségi jövőkép és a hosszú távú gondolkodásmód.
Nem megfelelő a kistérségi együttműködés.
Elmarad az oktatás korszerűsítése.
A kistérség érdekérvényesítési képessége gyenge marad.
A kistérség gazdasága lemarad, a helyi vállalkozások versenyhátrányba
kerülnek.
A turisztikai szolgáltatások színvonala és infrastruktúrája
romlik.
A munkaerő-piaci viszonyok romlanak.
A környezet állapota romlik.
Nem fejlődik az infrastruktúra, intézmények lehetetlenülnek el.
4. Programok
A térség fejlesztését meghatározó jövőkép főbb elemei:
-
Magyarország az Európai Unió tagja, ezzel Sopron szerepe is
megváltozik.
-
Ausztriához képest csökken a térség elmaradottsága.
-
A magas színvonalú technológiára épülő helyi ipar fejlődik.
-
Az infrastruktúra fejlődik.
-
Sopron turisztikai vonzereje nemzetközi hírű.
-
A környezet állapota javul.
-
Nemzetközi hírű az oktatási intézményrendszer, emelkedik a lakosság
képzettségi
szintje.
-
Jól működik a kistérségi együttműködés intézményrendszere.
Fentiek elérését segítő prioritások:
-
humán-erőforrás fejlesztése;
-
gazdaságfejlesztés;
-
turizmusfejlesztés;
-
térségi együttműködés fejlesztése;
-
infrastruktúra-fejlesztés.
A különböző prioritások érvényesítését segítő programok:
humán-erőforrás fejlesztés
-
oktatási struktúra fejlesztése;
-
kutatás-fejlesztés;
-
egészségügy fejlesztése;
gazdaságfejlesztés
-
mezőgazdaság fejlesztése;
-
ipar fejlesztése;
-
befektetés-ösztönzési program kidolgozása;
-
technológiai park stratégiájának kidolgozása;
-
vagyongazdálkodás korszerűsítése;
turizmusfejlesztés
-
komplex turisztika-fejlesztési program kidolgozása;
-
konferenciaközpont létrehozása;
térségi együttműködés
-
településközi együttműködés fejlesztése
-
országközi együttműködés fejlesztése
-
közigazgatás fejlesztése
infrastruktúra
-
kerékpárút-hálózat fejlesztése
-
kistérségi közlekedés fejlesztése
-
Sopron város közlekedésének fejlesztése
-
vízrendezés fejlesztése
-
szennyvízhálózat fejlesztése
-
hulladék-elhelyezés fejlesztése
5. További lépések
Rövid írásos tájékoztatót küldünk az érintett térség
véleményformálói
(kb. 30 fő) részére, majd 2000. június végéig megvitatjuk velük a
prioritás-
ill. programrendszert, melynek eredményeképpen kialakul a programok
rangsora
ill. fontosság szerinti csoportosítása.
A projektek rangsora és a különböző hazai (települési, kistérségi,
megyei,
regionális, országos) és ausztriai (települési, tartományi, országos)
szintekre
vonatkozóan megismert elképzelésekkel, elkészített és hozzáférhető
koncepciókkal,
programokkal történő összevetés függvényében, a munka erőforrásai
szabta
kereteken belül készítenénk el a rangsorolás alapján legfontosabbnak
minősülő
projektek ún. projektlapjait.
A projektlapok elkészítését követi a végleges anyag tervezetének
elkészítése,
majd véleményeztetése és a térség programjának véglegesítése.
6. Végtermék
A munka végtermékeként előállított anyag a következő, főbb részeket
fogja tartalmazni:
az elvégzett munka lépéseinek, eredményeinek rövid
összefoglalása;
a munka során készült szakértői anyagokat, értékeléseket tartalmazó
melléklet;
a legfontosabb projektekre vonatkozóan kidolgozott, az elérendő
célokat,
megszüntetendő problémákat, költségigényeket, számításba vehető
forrásokat,
megoldandó feladatokat, időigényt, felelősökre vonatkozó javaslatokat
ill.
az érdekeltek körét tartalmazó projektlapokat.
Budapest, 2000. június 16.
Összeállította:
Tóth László Menyhért
2000. jĂşnius 21., szerda 00:00
|