CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2022. november 27., vasárnap, Virgil napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

Önkormányzatok tiltakozása várható az útdíj bevezetése után

A Levegő Munkacsoport és a Magyar Önkormányzatok Szövetsége attól tart, hogy több település útelzárással vagy önálló útdíj bevezetésével saját kezébe veszi lakosai védelmét, ha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jelenlegi tervei szerint vezetik be az elektronikus útdíjat. A tervezet szerint ugyanis a díjat csak bizonyos fő közlekedési utakon kellene fizetni a teherautóknak. Viszont az önkormányzati és egyéb alsóbbrendű utakon a nehéz gépjárművek sokkal nagyobb károkat okoznak, mint a kifejezetten teherforgalomra tervezett utakon. A teljes úthálózat ellenőrzése valóban többe kerülne, ám az ellenőrzés költségének sokszorosát tenné ki az a kár, amit azok a gépjárművek okoznának, amelyek a viszonylag kevés fizetős utat kikerülnék.

A Levegő Munkacsoport üdvözli a kormány elhatározását, hogy a tehergépkocsik részére bevezeti az útdíjat, s ezt a civil szervezet 17 éve hangoztatott érvei alapján teszi. Ugyanakkor a bevezetést csak akkor tartja elképzelhetőnek, ha minden magyarországi úton fizetniük kell a tehergépkocsiknak. Magyar Önkormányzatok Szövetsége pedig megfontolandónak tartja, hogy a településeken keresztül haladó utakra is terjesszék ki a díjat, és abból az önkormányzatok is részesüljenek. Így a forgalom nem fog szükségtelenül leterelődni az alsóbbrendű utakra, és megfelelő forrás teremtődik ezeknek az utaknak a fenntartására és felújítására is.
A két szervezet szorgalmazza továbbá, hogy az útdíj az út igénybevételével, azaz a jármű tengelyterhelésével arányos legyen. A már bevált példát, a svájci gyakorlatot ajánlják a szaktárca figyelmébe, ahol az útdíj mértéke a jármű megengedett össztömegétől és szennyezőanyag-kibocsátásától függ.
Az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciájának tanulmánya, valamint az Európai Bizottság kutatási keretprogramja keretében végzett vizsgálatok számszerűen kimutatták azt a mindenki által ismert tényt, hogy a gépjárművek sokkal nagyobb költséget, kárt okoznak a településeken belül, mint azokon kívül. Tehát ellentétes a piacgazdaság elveivel, a társadalmi igazságossággal, illetve az Európai Unió Alapszerződésében rögzített, „a szennyező fizet” elvvel, ha a járművek használata után csak a lakott területeken kívül kell fizetni. Ha ez így lesz, akkor a főváros XI. és XII. kerületének példájára más önkormányzatok is saját útdíjat vezethetnek be, amely a fuvarozók és az állam részére egyaránt kezelhetetlen helyzetet idézne elő.
Ezért a Levegő Munkacsoport kéri a szaktárcát, fogadja el a javaslatait, mint ahogy az útdíj bevezetésének gondolatával is tette.
Dr. Gémesi György Lukács András
elnök
Magyar Önkormányzatok Szövetsége
elnök
Levegő Munkacsoport
A Levegő Munkacsoportnak a GKM részére megküldött véleménye „Az elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED) magyarországi bevezetéséről” szóló országgyűlési határozattervezetről: www.levego.hu oldalon olvasható



2007. március 28., szerda 21:11


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület