A Leghűségesebb Város a
trianoni békeszerződés 87.
évfordulójára emlékezett
Sopron
városa a Soproni Erdélyi Körrel közösen emlékezett a trianoni
békeszerződés évfordulójára. A soproni Barátság parkban, az
anyaországot és az
elszakított területeket ábrázoló Millenniumi emlékműnél dr. Fodor Tamás
polgármester és Firtl Mátyás, Sopron országgyűlési képviselője mondott
beszédet.
Dr. Úry Előd, a Soproni Erdélyi Kör elnöke örömét fejezte ki, hogy az
elmúlt
négy év után idén Sopron városa, a Civitas Fidelissima ismét
fontosnak
tartotta megemlékezni a trianoni döntésről.
A
méltóságteljes
megemlékezésen verssel, énekkel közreműködött Benkő Péter és Szabó
Gyula
színművész, a rendezvényen résztvettek a Berzsenyi Dániel Evangélikus
Gimnázium
diákjai. és az elszakított területeket jelképező kopjafáknál
díszőrséget álltak
a helyi Honvéd Hagyományörző Egyesület tagjai.
***
Dr.
Fodor Tamás polgármester beszéde
Gyásznapot
írtak a
magyar történelembe a nagyhatalmak, amikor az I. világháborút
lezáró trianoni
békeszerződést aláírták: 1920. június 4-én.
Történelmi
visszatekintés
A trianoni
nagyhatalmi
diktátumhoz az új határokat csak elvileg jelölték ki a Wilson-i nemzeti gondolat alapján, ettől több esetben,
stratégiai,
gazdasági, közlekedési szempontokra hivatkozva eltértek, főleg katonai
okokból.
A magyar jogrendszerbe fekete
keretben megjelenített 1921.
évi XXXIII. törvénycikkely, vagyis a békeszerződés eredményeképp a
Magyar
Királyság elveszítette területének több
mint
kétharmadát. Noha az elcsatolt területeken élők többsége nem volt
magyar
nemzetiségű, a békeszerződés során az országhatárok megvonása még
nagyjából sem
követte a nyelvi vagy nemzetiségi határokat. Sok esetben
egységes tömbben élő magyar lakosságú területeket is elcsatoltak.
Mintegy 3,3 millió magyar rekedt kívül az új
magyar állam határain,
azaz magyarok kerültek szülőföldjükön kisebbségbe.
Csonka lett az ország, s ezen
belül Sopron is sokat veszített: a vármegye lakóinak jó részét, a város
birtokait, megyeszékhely szerepét, közigazgatási erejét – mindazt, ami 730 évvel ezelőtt a „szabad királyi
város” rangjára emelte.
Addig
térségünkből a
gyógyulni vágyók gond nélkül kúráltathatták magukat a Semmeringen,
parasztasszonyaink piacozni járhattak Bécsbe, diákjaink cseregyerekként
Felsőőrött, Kismartonban tanulták a német
szót, onnan pedig itteni családokhoz jöttek
gyermekek a magyar
nyelvet megismerni. A magyar, német, horvát anyanyelv e régióban nem
szétválasztó, hanem összekapcsoló erejű volt. A lényeget az itt élők
számára a
szülőföld és a haza szeretete jelentette.
Mindez
1921-ig remekül
működött – nemcsak Sopronban és környékén, hanem az akkori ország egész
területén.
A
szétszakított hazában
élők nem tudtak belenyugodni a Szent Korona országának feldarabolásába:
1919. január 29-én
a balassagyarmati polgárok fogtak fegyvert, és hőstettük 18 környékbeli
települést mentett meg a trianoni Magyarországnak. Balassagyarmat
ezzel kiérdemelte a Civitas Fortissima,
azaz a legbátrabb város megtisztelő
címet.
1920.
augusztus 1-jén
az őrségi Kerca határőrei a két falu felkelt népével
összefogva
kiűzték a szomszédos Szomoróc községet
megszálló szerb-horvát-szlovén csapatokat.
Az
Ausztriának ítélt országrészen kitört zendülés nyomán tíz, németek és horvátok lakta határmenti
falu
érdemelte ki a „leghűségesebb magyar község” címet.
1921.
augusztus 20-án
Sopronban tömegtüntetésre került sor. A soproniak és a rábaköziek ezrei
tiltakoztak
az elszakítás ellen. Augusztus 28-án a történelmi határt több helyen
osztrák
csendőralakulatok lépték át: lőfegyverekkel, géppuskákkal. Ágfalvánál
azonban
az irreguláris erők visszaverték az osztrákokat. Ez volt az első
ágfalvi
összecsapás, mellyel kezdetét vette a másfél hónapig tartó
nyugat-magyarországi
fegyveres felkelés. A második ágfalvi csata után az osztrák erők a
történelmi
határra vonták vissza csapataikat. Ennek az ütközetnek is köszönhető,
hogy
Sopron és környéke népszavazással dönthetett hovatartozásáról. És akkor
Sopron,
amely szinte mindenét elvesztette, egy óriási dolgot nyert: magyar
maradt,
ékszere hazánk nyugati csücskének!
Sopron valamint az előbb
említett települések öntudata, hősiessége példa
Példa a múltból a jelennek. Mert
példákra ma és a jövőben is szükségünk van. Szükségünk van: örömben és
fájdalomban egyaránt. Ma, a fájdalmak korában hitevesztett
tömegek, cél nélküli emberek élnek világunkban napról-napra. Omlik a
gazdaság,
romlik az életszínvonal. Itt, a szétdarabolt Magyar – anya - országban.
Fáj nekünk, soproniaknak, a
határainkon kívül rekedtek elszakítottsága is. Ki is fejeztük ezt az
ominózus december 5-iki népszavazáson.
Hiszen hazánk e szegletében mi
megtanultuk: mit jelent a családoknak szétszakítva élni…
De nem szabad, hogy a fájdalmunk
eluralkodjon rajtunk. Meg kell találnunk azokat az eszközöket, amellyel
orvosolhatjuk sebeinket. A javasasszony füveket gyűjtött,
kenőcsöt
készített. A muzsikus és a színész művészetével tette vidámabbá az
életet. A
pap a lelket alakította…
,,Erősítsük
elszakított testvéreinkkel az ősi, rokoni szálainkat”
Mi polgárok, soproniak, egy
hazában élő magyarok, horvátok, németek - és sorolhatnám – tehetségünk
szerint kell, hogy erősítsük elszakított testvéreinkkel az ősi, rokoni
szálainkat.
Erre a legjobb eszköz a határokon átnyúló régiók összefogása, a
testvérvárosi
kapcsolatok szélesítése, a kulturális, gazdasági, oktatási
együttműködés. Ennek
sokféle példáját láthatjuk Sopronnal kapcsolatban is. S
hogy mi
adja ehhez az erőt? Elcsatolt országrészeink példás ragaszkodása az
anyanyelvhez, az ősi kultúrához, az anyaországhoz. A hit abban, ami
közös
bennünk.
Ez a hit tartson meg minket e
gyönyörű hazában: a Szent István által Mária oltalmába ajánlott
Kárpát-medencében!
***
Firtl
Mátyásnak, Sopron és környéke országgyűlési képviselőjének megemlékező
beszéde
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
Sopron
környékén 1921-ben elődeink egyértelmű
választ adtak a Magyarországot szétszakító trianoni döntésre. Ekkor
ugyan még a
Sopron környékiek nem tudhatták, hogy újabb háború, kitelepítés,
kommunista
uralom, határzár, vasfüggöny is következik.
Sopron
környékén elődeink adhattak választ a trianoni döntésre, szemben
mindazokkal,
akiket nem kérdeztek meg, de még az anyanyelvhez, a saját
önrendelkezésre való
jogukat is elvették, hosszú évtizedekre.
Az
elszakított területeken élők nem tudhattak, de tarthattak az
elkövetkezőktől. A
történelem bebizonyította: joggal.
,,Magyarok
maradtunk! – Meg
kell maradnunk magyarnak"
Magyarok
maradtunk! – hirdették Sopronban még boldogan 1921-ben, amikor az
elszakított területeken ugyanezt összetört lélekkel, egy idegen ország
állampolgáraiként úgy mondták: Meg kell maradnunk magyarnak!
Magyarok
maradtunk! – ezt a mondatot ma még felemelt fővel mondhatják az
elszakított
területeken élők – de egyre gyakrabban tesszük fel a kérdést: meddig?
Mert Trianonról
évtizedekig nem beszéltek, vagy éppen
tényeit elferdítették. Nem tanították. Tabu-téma volt. Így lezáratlan
maradt,
megoldatlan, nyomasztó. Ezért a lelkekben, a tudatban továbbélt és
rombolt.
Külön-külön a maga módján az anyaországban, az elszakított
magyarságban, és a
szomszédos országok nemzeteiben is.
Tisztelt
Emlékezők!
Trianon 87 éve
állandóan jelen volt és jelen van
életünkben. De érdemben soha nem volt jelen a közbeszédben. És nem volt
jelen a
külpolitikánkban, a diplomáciában. Visszafojtása a
nemzet lelkét és testét betegítette meg. A
Trianon-kérdés elfojtásával önmagunkat gyengítettük évtizedeken át.
Önmagunk
gyengítésével mások visszaélhettek. Saját jelenünkön ma is érzékeljük:
Vissza
is éltek.
,,A kisebbségi
lét a megmaradás és a túlélés művészetévé vált. Kisebbségként örök
önvédelemre
rendezkedtünk be.” – írja Czirják Árpád,
a kolozsvári Szent Mihály templom egykori plébánosa, a gyulafehérvári
főegyházmegye
érseke.
De
hozzáteszi: ,,Végre
meg szeretnénk mutatni a világnak, hogy (…) az önépítkezésre is képesek
vagyunk.”
Az
1920 után az anyaországtól elszakadt országrészeknek még az sem adatott
meg,
hogy kulturális függetlenségüket megőrizzék.
,,Naggyá
lenni a lélek erejével”
Mindezek
ellenére a halálra ítélt határon túli magyar kultúra hamarosan
törhetetlen
életerőnek adta tanújelét. Erősebb öntudatra nevelt, mint valaha. A határontúli írók, költők nem gyűlöletet
szítottak, hanem a
megoldást keresték, ugyanakkor az igazság szellemében a meg-nem-alkuvást,
erőt és bátorságot öntöttek a csüggedőkbe.
Az
elzártság, a bezártság, a nemzeti-, vallási-, és politikai elnyomás
ellenére
erős és megrendíthetetlen öntudat mondatta nap-mint nap az erdélyi,
felvidéki,
vajdasági, kárpátaljai nemzettársainkkal: Magyarok maradtunk!
Tisztelt
Emlékezők!
Ma már egyértelmű, hogy a kultúra az a szellemi erő, amely megtart. A
nemzet
fogalma kulturális fogalom, és mint ilyen, időtálló
érték, mint az
anyanyelv.
Az anyanyelv – amely a nemzet életét jelenti – olyan nemzeti
vagyonunk, amelyből csak az nem részesedik, aki arról önként lemond.
A
túlélés eszméje – ezzel szemben – védekező és sorvasztó, csak arra
jó, hogy elmondhassuk: mi mindent bírtunk ki mostanig, de az
életképesség
erejével már nem rendelkezik. A régiek azt mondták, hogy amit egy
nemzet
elveszít területben, azt korábban már elveszítette lelkében.
Az
anyaország pedig az elmúlt évtizedekben sem
szerette
túl a határon túliakat. A
kultúra segít
számolni a nemzet bűneivel, erényeivel.
A
már idézett Czirják Árpád főesperes
Reményik Sándorról, az erdélyi
,,próféta-költőről”
mondja: ,,Tudatosítja, hogy az elveszett földi hatalom helyett lélekben
és
igazságban kell felépíteni a szellem birodalmát, amely a humánum és a
keresztény hit jegyében foglalja magába az egyetemes emberi értékeket.
Tudatában
van az elszakadt nemzettest gyöngeségével, de meggyőződése, hogy a
kicsi is
naggyá lehet a lélek erejével.”
Tisztelt Hölgyeim és
Uraim!
Amit
az ősök ezerszáz éve megtettek, azt az új körülmények között meg kell
ismételni.
A kisebbségi magyarnak ott ahol él,
képletesen
szólva: új hazát kell alapítani, hogy abban magyarként, a szülőföldjén
újból
otthon érezze magát.
Minekünk,
pedig ebben a törekvésében minden határokon kívül rekedt testvérünket
kötelességünk segíteni.
Az
emléknap legyen az Összetartozás Napja
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
A
mai napon a Fidesz és a KDNP törvényjavaslatban kezdeményezi, hogy a
trianoni
békeszerződés évfordulója, vagyis június 4-e a Nemzeti Összetartozás
Napja
legyen. Ezt ma Németh Zsolt (Fidesz) és Simicskó
István (KDNP) országgyűlési képviselők közösen jelentették be.
A
trianoni békediktátummal kapcsolatos méltóságteljes megemlékezések
nagymértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az ország föl tudja dolgozni
Trianon
élményét. A trianoni trauma feldolgozásának eredményessége azon múlik,
mennyire
sikerül azt a nemzet tudatát erősítő tényezővé alakítani, ami a
határokon
átívelő nemzetegyesítést teremtheti meg.
Addig,
ameddig még közösen mondhatjuk: Magyarok maradtunk! Isten áldja a
magyar
nemzetet!
(cyberpress)
2007. jĂşnius 05., kedd 13:27