CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 21., csĂĽtörtök, Olivér napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége és a Győr-Moson-Sopron megyei Szervezete november 27-én tájékoztatót és kerekasztal beszélgetést tartott Győrben


A VOSZ csak a törvényesen működő vállalkozásokat védi és csak az illetékes hatóságok összefogásával és összehangolt munkájával tartja megvalósíthatónak a feketegazdaság visszaszorítását

A VOSZ a kiemelt régiós központokban, rendezvénysorozat keretében kerek asztal mellé ülteti az állami ellenőrző intézmények és hivatalok, valamint az önkormányzat vezetőit és a média képviselőit, hogy a feketegazdaság visszaszorítása hatékonyan megvalósuljon. Az országos rendezvények keretében jó lehetőség mutatkozik arra is, hogy a legfontosabb gazdasági változásokról és eredményekről is szóljanak a vállalkozói szféra képviselői az év végének közeledtével.

Dr. Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára a 2007-es év rövid értékelésében kiemelte, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozói tagság általános gazdasági helyzete nem javult. A vállalkozók közérzete romlott, a kiírt állami pályázatokhoz való kapcsolódásra, illetve a pályázati összegek elnyerésére esélyük korlátozott volt. Az államháztartás és az annak részét képező állami költségvetés pozíciói ugyan javultak, de a reálszféra jövedelemtermelő képessége - elsősorban a továbbra is magas adó-, járulék és illetékterhek miatt - gyakorlatilag stagnált.

A VOSZ többször fordult levélben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetőjéhez hangsúlyosan képviselve azt az álláspontot, hogy az európai uniós források sokkal nagyobb hányadát fordítsák közvetlenül a gazdaság fejlesztésére, csökkentve és lerövidítve ezzel a konvergencia program gazdasági növekedésre gyakorolt negatív hatásait. Ezt a törekvést nem koronázta siker.

A VOSZ ebben az évben is minden intézményes és informális fórumon hangot adott annak az elvárásnak, hogy a gazdaság dinamizálását kell előtérbe helyezni, akkor is, ha a állami költségvetés kiegyensúlyozása megkerülhetetlen. A gazdaság "gúzsba kötése" nagy károkat okozhat, mivel a konszolidáció későbbi elérésekor a vállalkozások/vállalkozók már erőtlenek lesznek, tőketartalékaik kimerülnek. Csökken a vállalkozások száma, csökken a kezdeményező készségük, üzleti potenciáljuk nagy része elvész.

Az eredményeket kiemelve, Dávid Ferenc kiemelte, hogy évek óta nem volt ilyen eredményes a VOSZ érdekvédelmi és érdekérvényesítési tevékenysége, mint 2007-ben. A legnagyobb magyar vállalkozói szövetség támogatta, hogy az Alkotmánybírósága vizsgálja meg az elvárt adó kivetését, és 2007. február 27-én a testület határozata alkotmányellenesnek nyilvánította az „elvárt adót”, és a kihirdetés napjától kezdve megsemmisítette a vonatkozó jogszabályhelyeket.

A VOSZ gyakorlatilag minden országos hatáskörű testület és plénum munkáját figyelemmel kíséri, ha szükséges, javaslattal, szakvélemény készítésével és átadásával arra készteti a testületeket, hogy a vállalkozók kiszámíthatóbb és átláthatóbb gazdasági környezetben működhessenek.

Az idén ezen tevékenységében a legnagyobb sikert az OÉT-nél érte el. 2007. szeptemberében - októberében az OÉT több alkalommal tárgyalta a 2008. évi adó és járuléktörvényekre vonatkozó kormányzati javaslatot. A VOSZ több alkalommal tiltakozott a burkolt adóemelést tartalmazó úgynevezett "kisadók" (munkaadói járulék, szakképzési hozzájárulás, innovációs járulék, kulturális járulék, rehabilitáció hozzájárulás) összevonása ellen és javaslatot tett a társasági adó kedvezményes mértékére is. A tiltakozás és a szakmailag kiérlelt javaslat célt ért. Mindkét témakörben siker született, a "kisadók" összevonásától eltekintett a Kormányzat a 2008. évben, valamint a nyereségadó kedvezményre vonatkozó javaslatot is felkarolta.

A VOSZ a KA-VOSZ Zrt-vel karöltve elérte, hogy a gazdasági tárca ne szüntesse meg 2007 végén a Széchenyi Kártya kamattámogatási konstrukcióját, hanem 2008. december 31-ig meghosszabbította. Sőt, az Európai Unióban is elismert, támogatott vállalkozói hitelforrásnak újabb változatát is befogadta a GKM, és jövőre elindul a Széchenyi Kártya 2. A Kártya megszűnését nem fogadta volna el a kkv szektor. Nem véletlen, hogy a több mint 420 ezer vállalkozásból 5 év alatt több mint 100 000-en igényeltek kártyát, és a 82 000 aktív kártyatulajdonos számára mintegy 380 milliárd forint a kihelyezett hitel.

A VOSZ 2007-es programjai közül a legszélesebb szakmai összefogást igénylő kezdeményezés volt a feketegazdaság elleni folyamatos ellenőrzésekre való társadalmi ösztönzés.

A feketegazdaság nagymértékben visszafogja az állam mozgásterét. A bevételkiesések miatt a látható gazdaságban dolgozók terhei növekednek és veszélyeztetik a hazai vállalkozások versenyképességét, és rontják hitelét. A VOSZ nem látványos egyszeri akcióval szeretné megvalósítani a programot, hanem a feketegazdaság visszaszorításában érdekelt felek folyamatos együttműködésével.

A VOSZ úgy látja, hogy a bevételi források növekedése mellett fontos a vállalkozásokat ösztönző program, vagy csomag megalkotása is, amely lehetővé teszi az adófizetési morál növekedését.

A vállalkozás-barát gazdasági környezet megalkotása, és a kifehérített, valós tevékenység utáni adók következetes, teljes szigorral történő beszedése, és az átláthatóság feltételeinek megteremtése jelenthet kiutat az ország jelenlegi, vállalkozás-ösztönzőnek nem mondható politikájából. Bizonyos friss adatok szerint 2007 harmadik negyedévében a foglalkoztatottak száma 3 millió 947 ezer, a munkanélkülieké 307 ezer fő volt, ami 7,2 százalékos munkanélküliségi rátát jelent. A KSH adatai szerint a munkanélküliek száma némiképpen csökkent az egy évvel ezelőtti szinthez viszonyítva, a foglalkoztatottság pedig stagnált. Elképzelhető tehát, hogy újra elindult a visszamenekülés a szürkegazdaságba?

A nyáron a feketekereskedelem visszaszorítására való felhívással indult ez a program, mivel a média és a közvélemény leginkább e témákra fogékony. El kell ismerni, hogy a kereskedelem a társadalom minden polgárát eléri, és e üzleti szférában tapasztalható visszaélések sokaknak okoztak már eddig is kárt. A legnagyobb láthatatlan árumennyiség csempészéssel kerül az országba. Ezért ki kell emelni a csempészet elleni fellépést. Ehhez szükség van például a jogszabályok átalakítására és a technikai beszerzésekre is. A testület nagy erőket mozgósít többek között a hamisítványok kiszűrésére. Ehhez nyújt segítséget a 2008. január 1-ével bevezetendő újfajta zárjegy, melyet immáron vonalkóddal is ellátnak majd, így a leolvasásakor a vámos azonnal tudni fogja, hogy befizették-e a jövedéki adót.

Mivel a feketegazdaság méretét és az általa be nem fizetett adók és járulékok mértékét csak becslik a szakemberek, ezért többféle becslés és adat is létezik. Nemrég a kormányszóvivő úgy vélte, hogy Magyarországon a 2006. évi GDP 17-18 százalékát, mintegy 3 700 milliárd forint tett ki a feketegazdaság, ami nagyjából megfelel az egy év alatt nyugdíjakra, illetve az egészségügyre fordítandó összeggel. Más elemzők úgy vélik, a magyar GDP mintegy 30%-át éri el a szürke- és feketegazdaság mértéke. Ez nagyjából 6 600 milliárd forintot tesz ki, az ebből adódó járulék- és adókiesés pedig körülbelül 3000-3700 milliárd forint. A bevételkiesés további terheket ró a gazdaságra, hiszen számolni kell azzal a tömeggel is, aki a feketegazdaságnak köszönhetően adózatlan jövedelme mellett használja és élvezi a szociális háló nyújtotta biztonság előnyeit.

A feketegazdaság létét tehát a kalkulált, de nem befolyt adó hiányából fakadó adókiesések jelentik. Ezek közé tartozik az adókerülés és az adócsalás. E kettő nem, illetve nem feltétlenül ugyanazt jelenti. Az adókerülés fogalomkörébe ugyanis beletartoznak a törvényes adószabályozáson alapuló esetek, valamint azok is, amikor a polgár, vagy cég azért nem fizet adót, mert nem is tud adófizetési kötelezettségéről.

Ha a gazdaság végre kifehéredik, a keletkező többletbevételek számos lehetőséget teremtenek, többek között adócsökkentésre is. Ha a bevételi hiányt legalább a felére csökkentenék, az a személyi jövedelemadó 50%-os mérséklését tenné lehetővé.

A VOSZ a feketegazdaság elleni programhoz való csatlakozásra szólította fel az adóhatósági intézményeket, az érintett szaktárcákat, az önkormányzati testületeket, valamint a parlamenti és parlamenten kívüli pártokat. A VOSZ egy hatékony együttműködési rendszer kialakítását kezdeményezi a VPOP-val, és a VOSZ vezetői számos más kötelezettséget is vállaltak. A VOSZ elkészíti az adócsökkentés „megvalósíthatósági tanulmányát”, és készül tagok szigorúbb monitoringára épülő ellenőrzési rendszer kialakítására. Mivel a VOSZ saját tagjaitól is elvárja a törvényes működést és be is tartatja azt, így joggal kér a mainál összehangoltabb és hatékonyabb kormányzati lépéseket.

A következő években a VOSZ-nak segítenie kell, hogy a feketegazdaság elleni fellépés hatékonysága és ereje ne csökkenjen, hanem a hatóságok és társszervezetek együttműködése egyre szervezettebbé váljon. A VOSZ véget akar vetni annak a gyakorlatnak, hogy a feketegazdaság a példamutatóan működő vállalkozások esélyeit rontja a piacon, és a be nem fizetett adó és járulékokkal pedig tovább növeli a törvényes kereteket betartó cégek központi terheit.

A VOSZ úgy véli, hogy mindaddig sikertelen lesz bármilyen látványos akció is, amíg az ellenőrző hatóságok és intézmények nem közösen lépnek fel a láthatatlan cégek ellen. Sőt, a VOSZ a média és a sajtó fogékonyságára és támogatására is számít, mert a lakosság azzal hogy körültekintőbben vásárol, vagy megnézi, hogy számlaképes szolgáltatást vesz-e igénybe, már hozzájárul a feketekereskedelem visszaszorításához.



2007. november 28., szerda 09:20


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület