CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

EGY TISZTA ESTE

Tamási Áron : VITÉZ LÉLEK
tanulságos székely góbés játék két részben



BALLA PÉTER ŐZE ÁRON
LÁZÁR BREGYÁN PÉTER
AMBRUS EPERJES KÁROLY
BORÓKA MAGYAR TÍMEA
NIKITA KONCZ GÁBOR
SÁRI, A FELESÉGE NAGY ANNA
KRISTÓF SÖVEGJÁRTÓ ÁRON
ROZÁLI, A FELESÉGE NÉMETH BORBÁLA
PANNA NYÍRŐ BEA
CSORBA ZSOLNAY ANDRÁS
BÜLLENTS BOROS ZOLTÁN
CIGÁNY MADÁR TAMÁS
KISFIÚK soproni kisfiúk

Díszlet: LIBOR KATALIN
Jelmez: TIARA
Rendezőasszisztens: SIMON ANDREA
Súgó-ügyelő: KERESZTES JÁNOS
Rendező: EPERJES KÁROLY


A színházműsorokban kutakodó kiváncsi szemlélő hamar megtalálja az 1941-es születésű Tamási színmű modern színpadraállítójának (részünkről enyhén szólva képzavarral fogalmazott) Ariadne fonalát. Ez a szándékból szőtt vakvezető lassan azért végighúzódik Magyarországon. Látóvá próbál varázsolni egy vakká tett népet.
Talán erre is utalt Eperjes Károly művész úr, a darab rendezője, amikor itt, Sopronban is nyilatkozott a szándék és a darab újjászületése apropóján. Már akkor, a nyilatkozó Kossuth-díjas "földinket" hallgatva nem lehetett kétséges, hogy nagy egymásratalálás a rendező szándéka és a darab mondanivalója, melyet a nagyszerű tamási-nyelvezet csak erősít.
A szándék egyértelmű: felmutatni az erdélyi kultúra kiszakíthatatlanságát, gondolatainak nélkülözhetetlenségét az anyaország életében is.


Aki a Vitéz lélek szép, de hatástalan címével birkózva is egy estét, alig másfél órát arra szán, hogy megnézze a Petőfi Színház előadását, nem bánja meg. Olyan, már a címben megfogalmazott "tiszta estét" kap ajándékba, mely "sajátkezűleg" a legjobb "fehérítővel" is csak nagyon nehezen produkálható. A világ minden részébe, így az Erdélyországba is beszivárgó nagybetűs élet a maga minden piszkával együtt sem tudja befeketíteni a főhőst, aki így kerül ki győztesen, de sok kísértésen átverekedve magát, a fináléba.


Amikor az ismertetőben embert próbáló feladatként aposztrofálják a darabot, talán erre utalnak a szerzők: erre a túlzott, ma már csak mutatóban megőrzött tisztaságra, aminek bemutatása még elméletben is a fixa idea határát súrolja. Megtartani a mércét és hitelesen bemutatni anélkül, hogy 2007-ben ez a hitvallás bárkit is nevetésre, megmosolygásra késztetne: ez a művészet, ez a darab bemutatásának igazi nehézsége.


Itt kapcsolódik - talán szétválaszthatatlanul - az előadáshoz a rendező személye, akit nemcsak a teljes világot valló kulcsalak megszemélyesítése "terhel", de minden egyes szereplővel el kell hitetnie, hogy amit mond, az az igazság része, és csak hittel kimondva válik a nevetségesség legkisebb árnyalata nélkül tolmácsolhatóvá. A jó értelemben vett fanatizmus ragadóssága az, ahogyan a rendező nyelvén szólal meg a szereplő-gárda, és fogalmazza meg Tamási mondatain keresztül azokat a nagy igazságokat, melyeket csak hitben lehet megélni. A taps nem ritka, de igencsak különböző árnyalatúak azok a benyomások, melyeket a figyelő szemléz egy előadás során. Ahogyan a nézők nagyon különböző módon, óvatosan, mintegy kérdőn tapsolva dícsérik a helyettük kimondottakat.


E sorok írójának is szinte lehetetlennek tűnik, de valóság, hogy nagy színésznevek arzenálja sorakozott fel az egyes szerepek mögé, és ez a soproni előadásban sincs másként. Ritka az ilyen előadás, amikor a szerepek rangsorolásától függetlenül szólnak szépen a szavak, veszi halálos komolyan magát a felnőtt színész és a gyermek. Amikor senkit nem lehet a siker perifériájára sodorni egy-egy téves hangsúly vagy értelmezési hiba miatt.


S ebbe beletartozik Őze Áron nemes eszköztelensége a kiszolgáltatottság minden sanszával, Bregyán Péter bibliaolvasása, mint a szerep legjobban sikerült része, Magyar Tímea és Németh Borbála mozgása, Koncz Gábor félelmetes tapasztalata a kifejezésmód hatásosságára, Nagy Anna harsány-egyszerű népiessége, Nyírő Bea alakjának meggyőzően nagyszerű vulgaritása. Szerves része az előadásnak Zsolnay András együgyű bírója, a felejthetetlen karakterformálás Boros Zoltán részéről, Madár Tamás kedves cigány-karaktere és a soproni gyerekek őszinte féktelensége.


Ebben a nagy kavargásban viseli a karmesteri pálcát láthatatlanul Eperjes Károly. A szöveghossz szerint talán mellékszerepből nő ki misztikus, meghatározóan uralkodó alakká Ábrahám és az ősatyák képéből formálva a színpadra a hitet Ambrus. Akadozó mozgásával diktálja a tempót, botja mögül himbálva, tekintetével a valóság mindkét mezsgyéjét pásztázva tanít, uralkodik és szolgál. Érzékeny és törékeny, ember lévén nagyon a határokon egyensúlyozó szerep ez, állhat és dőlhet rajta-tőle az előadás.


Már csak Eperjes interjúja kapcsán sem vonható kétségbe az előadás december 5-re formázott volta, nekem mégis így, advent harmadik vasárnapja közelében a karácsonnyal konszonál az előadás: az egyszerű lét vágyával és a "bevásárlós", bonyolult próbálkozások kudarcával hangzik össze a soproni előadás.

"Használati utasításként" egyetlen kérdés merül fel e sorok szerzőjében: vajon kitart-e a katarzis a nézőben az első boltig-plázáig?
- DI -



2007. december 14., péntek 19:26


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület