Sopron sakkjövője jó kezekben van
Küldjétek be
játszmáitokat!
Sopron sakkjövője biztosított. Most is két igen tehetséges, lelkes,
és
nagyon fiatal kisfiú - akik ráadásul testvérek is - két játszmáját
küldte el nekem a büszke papa, aki bokros teendői mellett még a
sakkra
is szemet vetett és maga is részt vesz a gyerekeknek tervezett
oktatáson. Miután fiatalok és tanulók,
már csak a testvéri vetélkedés miatt sem közlöm a nevüket.
Az alábbiakban az első játszma egyik különösen tanulságos
szakaszával foglalkozunk, ami egyszerűen áttekinthető ugyan, de
elágazásai miatt igen jellemző a megnyitás ilyetén szakaszára.
„Szerencsénkre" sötét a negyedik lépésben
elnézett egy gyalognyerést, alkalmat adva így az idetartozó
gondolatok
és elvek
kifejtésére.
A hiba (1.c3, e5 2.e4, Ve7 3.b4?, Vh4? Után...) 4. Fc4??, amire
sötét szerencsére h5??-el folytatta, pedig 4.-,Ve4+ 5.Fe2, Vg2: simán
még egy gyalogost nyer 5.Ve2, V:g2 6.V:e5`+, He7! után pedig elvész a
torony h1-en. Most a blöffölés nem segít 7.Vf4-el vagy Vh5-el a sötét
király előtti f7 mezőt fenyegetve, ugyanis a sötét vezér a
legnagyobb
lelki nyugalommal nyakon vághatja a h1-es tornyot, hiába üt világos a
vezérrel f4-ről vagy h5-ről f7-re, őfelsége elódalog d8-ra, nem fog
sáncolni tudni, de nagyobb baja nem esik, s ez igazán megért egy
tornyot!
Ez a hadállás - lásd diagramot -
világos gondatlanságból készülő öngyilkosságát elemezve,
feltétlenül megérdemel egy kérdést:
Mit próbálhat meg világos ebben az állásban, sőt miket? És...
próbálkozásainak mi az eredménye?
Tovább haladva a játszmában 5. Fc4, h5 után 5.Ve2, Vg4
következett, azaz sötét cserére ajánlotta vezérét, kinyitva ezzel a h
vonalat. Most világos egy olyat tett, ami minden dicséretet
megérdemel. Így gondolkodott: „Majd bolond leszek segíteni
neked, vonalat nyitni a cserével. Ha mindenáron cserélni akarsz, üsd
le a vezéremet, ezzel kihozok egy tisztet a játékba."
Ennek szellemében 6. Fb2-t húzott, mire sötét elég
értelmetlenül cserélt: 6.-,Ve2:vel. Következett 7.K:e2, a6 8.b5, ab:
9.F:b5, Ta5 10. Fc4, Tc5 11.d3, Tc6, és világos szisztematikusan
leszorította ellenfelét, aki később türelmét vesztve egyre súlyosabb
elnézéseket vétett.
A kezdők játszmavezetésének nem elégszer hangsúlyozandó
követelményei a következők:
1.) Centralizálva fejlődni és fejlődni, valamint fejlődni egymás
után a tisztekkel.
2.) Fukarul takarékoskodni a gyalogos lépésekkel, mert egyrészt
azok
reparálhatatlan gyengeségeket okoznak, másrészt korrigálhatatlanok,
hiszen náluk „csak előre, édes fiam! "... létezik.
3.) Óvakodni a megnyitásban túl korán játékba hozni a vezért,
mert az
ellenfél üldözni fogja, mint a csodaszarvast, s ez pozíciós és
időbeli
veszteséghez vezet.
4.) Nem lépéseket ismételni a megnyitásban, hanem célszerűen
elfoglalni a mezőket.
Csak ezeknek az alapelveknek a tiszteletben
tartásával vonulhat fel a sakkozó hadserege ütőképesen, és valósíthat
meg győztes terveket. Minden más esetben örökös védekezésre és
előbb-utóbb
összeomlásra van ítélve. Pontosan azért játszanak a sakkozó
computerprogramok olyan erősen, mert ezek a konkrét alapelvek beléjük
van
programozva!
Pagony Lajos
sakkrovat vezető
Chess@sopron.hu
2000. február 21., hétfő 00:00
|