El- és befogadott érték Fejér Zoltán művészete
Sopron
és a Fertő táj sugallatai címmel nyílt kiállítása Fejér Zoltán
festőművésznek a soproni Festőteremben. A tárlatnyitón a város nevében
Abdai Géza alpolgármester köszöntötte a művészt, akinek szakmai
munkásságát Salamon Nándor nyugalmazott képtárigazgató méltatta
megnyitó beszédében.
Képgaléria
70.
születésnapján a kiállítása alkalmából Abdai Géza, Sopron közösségi
ügyeiért felelős alpolgármestere köszöntötte a művészt. Hangsúlyozta:
Fejér Zoltán tetteivel, gondolatával és érzésvilágával ezt a várost,
ezt a térséget szolgálja. Alkotásain keresztül megismerteti a nézőt az
itt élő népek kultúrájának, a sopron-környéki táj varázsának és az
itteni történelem mélységeinek szépségeivel. Erről tanúskodnak a
jubileumi tárlatra válogatott képei is.
Fejér
Zoltán képei nemcsak a művészi szépséget mutatják, hanem a
tájegységünk, szűkebb hazánk iránti szeretetet is sugallják – mondta
Abdai Géza, Sopron város alpolgármestere köszöntőjében, aki személyes
ismeretsége okán is kitért arra, hogy Fejér Zoltán bár nem városunk
szülötte, de az 1961-es ideköltözése óta hűséggel és rajongással
szolgálja Sopront, nemcsak megfesti Sopront és a Fertő tájat, de oktat
és nevel is.
***
Salamon Nándor: „Zoli"
Megnyitó Fejér Zoltán kiállításán
Egykoron,
a Győri Műcsarnokban rendezett emlékezetes „rábaközi tájminiatúrák"
tártat megnyitóján mondotta nagyra becsült kollégám, Kratochwill Mimi:
„... rendíthetetlenek legyünk annak tudatában, sok Örömet rejteget még
az élet és egy-egy kiállítás". Látnoki szavak! A naptárban 1983-at
írtunk. Az akkoriban szokatlan méretű kis festmények sokaságát bemutató
festő nagyjából a férfikor delén. 44 éves! Telve alkotó energiákkal,
nem kevés önbizalommal és némi kételyekkel. Már nem ismeretlen, hiszen
kiállító művész, aki lényegében második önálló tárlatával jelentkezett
a nagy nyilvánosság előtt. Jól megmért negyed század pergett le azóta,
csupán az emberélet mércéjével hosszúnak tűnő idő s most itt áll
előttünk a már figyelmeztető 70. év mérföldköve mellett szép csendesen
tovább surranó, az élet küzdelmeinek javát megvívó ember, férfiú és
művész.
Kegyes volt a Sors, megadta az esélyt az akkor
feltűnést keltő tárlat szereplőjének a kibontakozásra. Részesült
örömökből, de nem kevés keserűséget, bánatot is rejtegetett számára.
Teljesült a jóslat is, igaz nem egy-egy, hanem kiállítások sokasága
cövekelt ki pályáját. 36-ból 15-öt éppen a neki oly kedves, ám nehezen
befogadó város galériáiban mutathatott be, de eljutottak munkái más
tájakra, a fővárosba és külföldi kiállító helyekre is, élénk
érdeklődést keltve. Nem hiányoztak a siker kisebb-nagyobb díjakban
kifejeződő jelei sem. Tarisznyája pedig, mint amolyan Fertő tavi
bőségszaru, tisztességesen dagadozik a bő terméstől, amely Rábaköz
televényéből, Sopron tárgyi és szellemi hagyományaiból táplálkozik. S
hogy alkalmazkodjunk metaforás gondolatvilágához, a Hanság
tőzeglápjaiba, a fertő nádrengetegeibe mélyíti gyökereit, szívta és
szívja éltető nedveit. „Gazdag ősz" jött el - sugallja barokkos fülkébe
sűrített táj- és csendélet kompozíciója, amely a betakarításra, a munka
és termés számbavételére figyelmeztet.
Mi
sem kerüljük meg ez ünnepi percekben a röpke visszapillantásra
kínálkozó alkalmat. Végezzünk számvetést, vonjunk mérleget, a teljesség
igénye nélkül. Bevezetésként, mint az „ügyben" érintettnek engedtessék
meg néhány személyes emlék felidézése.
Tudom - akkor is
tisztában voltam a várható reakcióval! - hogy megütközést keltettem
Sopronban, amikor első önálló kiállítása katalógusában - 1978-ban - új
festő érkezését jelentettem be. Friss benyomások alapján készült rövid
méltatásom ma is helytálló alap, amely az idő előre haladtával, új
tapasztalatokkal, vonásokkal gazdagodott portrévá kerekedett. Közben
tanúja lehettem vívódásainak, bíztató propagátora emelkedő ívelésű
művészi karrierjének. Nem elvtelenül dicsérve, jó szóval még bíráltam
is, de ha megingott. kételkedett önmagában, hivatásában, útválasztása
helyességében, igyekeztem segíteni, hogy megtalálja a kapaszkodót,
biztosabb talajra lépjen, erősödjön hitében, az elvégzett munka
értelmében.
Barátsággá terebélyesedő kapcsolatunk jele volt,
hogy e helyen, hasonló hangulatban egyszer már méltattam az akkor éppen
60. éves festőművész munkásságát. Azóta a szituáció más helyszíneken
többször ismétlődött s álltam mellette ajánlóként, a magam
meggyőződését igazoló képei társaságában. Kis cikkekben, tanulmányokban
értelmeztem, értékeltem művészetét. Változó intenzitással cseréltünk
eszmét találkozásaink során szóban s ide-oda utazó levelekben. Arra
azonban nem gondoltam koromnál fogva, hogy engem kér fel az újabb
jubileumi kiállítása szóvivőjének s én köszönthetem idősebb bátyóként
70. éves fogadott „öcsémet". Közhelynek hat, de megkérdőjelezhetetlen,
hogy Fejér Zoltán élete, piktúrája a „hűséges város" szellemi-művészi
közegében nyitott könyv, művészi teljesítménye mára el- és befogadott
érték, integráns eleme a város és a tágabb régió századvégi és kortárs
művészetének.
Egyedisége vitathatatlan, miként az sem
tagadható, hogy pályája nem a megszokott mederben áramlott a kifejlet
felé. Választása ugyan nem példa nélküli, de pályamódosítása így sem
látszott logikusnak, helyessége azonban igazolódott. Miként kétségtelen
tény az is, hogy természettudományos műveltsége, filozófiai, esztétikai
és pszichológiai tanulmányai - erős kifejezési akarattal párosulva -
döntő hatással voltak a végtére mégis csak természetelvű, de
metaforákkal, szimbólumokkal telített, gondolati és vizuális rétegeket
egymásra vetítő képalkotó tevékenységére. Azt pedig végképp
tagadhatatlan, hogy olyan soproni motívumkincset fedezett fel,
analizált és rendezett sajátos formai, szerkezeti struktúrába, amelyet
előtte senki és úgy nem figyelt meg, nem használt fel gondolatközlésre,
képi ábrázolásra.
Első sorban a pálya középső szakaszára
jellemző, a városképből és tárgyi elemekből komponált, az egykor
poncichterekre emlékező művekre. a hasonló elemekből építkező, néha
meghökkentő tárgyegyüttessé szervezett csendélet allegóriákra és
„vakolatos" csendéletekre gondolok. Ezeket jól ismerjük mindnyájan,
további elemzésük most szükségtelen. Ami ezt megelőzte, lényegében a
felkészülés, a szívós tanulás és útkeresés periódusa, amelyből a
kivezető utat a tájminiatúrák mutatták meg. A tanulságokat és a
struktúrakutatás, formaelemzés, képépítés tapasztalatait a természet és
táj, atmoszféra és fény, valamint az emberi alakok harmóniáját
kifejező, méreteikben is megnövelt táblaképek megfestésében
hasznosította. Ezekből, mintegy a pályaszakaszok jelzőköveiként,
egyet-egyet a mostani kiállításon is láthatunk.
2006
táján azonban fordulat következett be Fejér Zoltán alkotói munkájában.
Szakított a spekulatív szándékokat sem nélkülöző, részletek
szépségeiben elmerülő táj- és formaelemzéssel, a gondolattársításokkal
bonyolított szimbolizmus elsődlegességével. Teret engedett a belső
érzéseknek. hangulatoknak, az érzelmek szabadabb érvényesülésének.
érdeklődésének homlokterébe ismét a természet, a látvány valósága s
vele párhuzamosan, az egyenesebb képi megszólalás került. Hangsúlyos
alkotóelemmé lényegültek a kozmosz, az égbolt jelenségei -- a
végtelenség, a fényjátékok, felhőgomolygások s ezek ellentéteként a
nagyon is földi természet változó arányú motívumai, tárgyai, élőlényei
- növények, madarak, halak, termések. Megőrizte továbbra is az emberi
alak szerepét, a maga teremtette tárgyait, eszközeit s belépett a
„körbe" a táncot lejtő, antropomorf szereppel felruházott, karcsú
nádszál képében a zene és a ritmus. Meghatározó szerkezeti funkcióba
került a képfelület arányait, osztását biztosító horizontvonal s a
különféle formákba bújtatott függőleges.
Mindezen változások
sugallatával a Fertő tó provinciája ajándékozta meg. Olyan ösztönzést
kapott, amely - közelítve a neves évforduló felé - pályája csúcsára
repítette. Jubileumi kiállításának egyes alkotásai, tematikailag
összefüggő képsorai, saját meghatározását kölcsönözve, - „az absztrakt
plein air őszikék" -minden tiszta szándékú néző számára világossá
teszik az állítás igazságát. További magyarázkodást mellőzve, mintegy
az elmondottakat illusztrálandó, említem meg a Szőlős ikonfelhő-t, a
Fertő-tavi integetőt, a Nyári naplementé-t, a Téli etűdöt s a
legfrissebb, már-már talányos Téli bárányfelhőt, a Nád-bogi sorozatot s
a Várakozó gém című festményét.
-
Még a múlt század
utolsó éveiben egyik Fejér Zoltán-levélben egy „álom"-ról olvastam a
következőket: „egy 21. századbeli elképzelésemről beszéltünk, ha
megérem, akkor szeretnék egy rábaközi miniatúrás könyvecskét kiadatni,
ha minden összejönne".
Nos! Jócskán benne vagyunk már az
évezredben, a században s úgy vélem, majdnem minden együtt van. A Sors
kegyelméből velünk együtt él, az egykori álmodozónak, minden gondjával,
bajával együtt sikerült megérnie e tisztes kort. Együtt vannak a művek
is, csak az akarat és - nem nehéz kitalálni -csupán a legfontosabb
hiányzik. Most, amikor Fejér Zoltán barátom és küzdőtársam jubileumi
kiállítását szíves figyelmükbe ajánlom, a jó egészség, még hosszabb
élet mellé kívánom, hogy - miként minden eddigi - úgy ez az álma is
végre beteljesedjen. Talán akadna vállalkozó, támogató, megvalósító s a
megszületendő könyvecske fontos szerepet tölthetne be, kulcsot adna
Fejér Zoltán művészetéhez. Épülésére szolgálna tisztelőinek és az
utókornak egyaránt. Így legyen!
(Elhangzott 2009. szeptem 19-én a Festőteremben tartott
kiállításmegnyitón. )
***
Fejér
Zoltánnak a Sopron és a Fertő táj sugallatai című kiállítása október
3-ig, naponta 10 és 18 óra között látogatható, a Petőfi tér 8. szám
alatti Festőteremben.
BTÉ
2009. szeptember 21., hétfő 15:24