CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 16., kedd, Csongor napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

A teremtés vegykonyhája, avagy gyógy/szer/tár a műteremben

November 29-ig látható még Sopronban Mészáros György festőművész munkáiból nyílt kiállítás a a Hajnóczy-Bakonyi házban.

,,Mészáros György vásznai és grafikái a megragadott idő, a mulandóság melankóliája és a kitartott pillanat jegyében ejtenek foglyul. Az életes figurák és a historikus tárgyak áradása magányosan mélázó„életcsend”-jelenetekben vagy szilaj mozgású, atavisztikus megszállottságú marionett gesztusokban ölt alakot." (Dr. Bendzsel Miklós)

Képgaléria

Az alkotó a Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének igazgatója, akit, elmondása szerint 14 éves kora óta foglalkoztat folyamatosan a rajzolás, a művészet.

Mészáros György a fővárosi Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában érettségizett, majd a pécsi tanárképzőn szerzett matematika–rajz szakos diplomát és elvégezte a Magyar Képzőművészeti Főiskolát is. 1981-től a Szombathelyi Tanárképző Főiskola rajz tanszékének tanára, majd vezetője. Tizennégy éve oktat Sopronban, 1996-tól igazgatja az egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetét. Eddigi munkásságából leginkább egy templomi mennyezetképére büszke, melyet 2000-ben készített az olaszországi Avasinisben.

A kiállítást Dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke nyitotta meg, aki beszédében Mészáros György festőművész eddigi munkásságát méltatta.

Amennyiben a kiállítás-megnyitók műfajának művelőit külön is jegyzik, úgy dr. Bendzsel Miklós a műfaj egyik legkiemelkedőbb művelőjének számít.

A tárlathoz elmondott ajánlásának egy részletét adjuk közre, abban a reményben, hogy sokan lesznek olyanok, akik ezt követően megtekintik a Belváros patinás kiállítótermében látható tárlatot.

A teremtés vegykonyhája, avagy gyógy/szer/tár a műteremben

(részlet dr. Benzsdel Miklós megnyitón elhangzott ajánlásából)

Mészáros György vásznai és grafikái a megragadott idő, a mulandóság melankóliája és a kitartott pillanat jegyében ejtenek foglyul. Az életes figurák és a historikus tárgyak áradása magányosan mélázó„életcsend”-jelenetekben vagy szilaj mozgású, atavisztikus megszállottságú marionett gesztusokban ölt alakot.

ALAKOT – ezzel máris kulcsfogalomhoz jutottunk. A rajzosság, a figuratív, nagy jellemzőerővel bíró ábrázolás gyönyörűsége a rézkarcoktól a nagyméretű olajképekig meghatározó elem, az élmény első lenyomata, a látvány szervező ereje. Sűrű atmoszférájú terek, kultikus töltetű, visszatérő tárgyak és pózok, a játékosság, a bábok és maszkok álarcossága és kitárulkozása, az ábrázoltak „alla prima” tükrözése mind-mind a kontúr, a sziluett, a VONAL bűverejéből táplálkozik. Hadd szegődjek önkéntes, szíves kalauzul mindahhoz, amit ezen a vonzó, biztos kezű nemes alapon felfedezni, meglelni vélek: hiszen biztos fogódzó és tépelődni való egyaránt számos kínálkozik.

GESZTUSNYELV – a kézjelek, a végtagok hierogrifái egyaránt a bábművész és előadó Mészáros György öröksége maga-magának. Pillanatok és kitartott pózok árulkodóan beszédes megragadása, a bágyadt, tépelődő állapottól a felfokozott, barokkosan áradó, szenvedélyes sodrású mozdulatok gyertyaláng-szeszélyéig. Expresszív lobogás és rokokó játsziság, kalligrafikus manierizmus és az elrajzoltság finom iróniája váltakozik. A történeti ihletésű, irodalmi narratívák biztos műfaji formanyelven kínálják a villoni avagy casanovai szerepek fametszettől a kámeáig asszociált, mégis egyazon grafikai technikával megformált illusztrációit.

TEKINTET és TAPINTÁS – a kétfajta érzékelés összeolvadása személyes élményem. Érzékeny és állhatatos, végtelen enyészpontú pillantások, egzotikus vagy mély tüzű tekintetek szegződnek ránk. A kontúrok vázlatosságából az egyetlen (?) helyes vonal az alapozás érintetlenségével választódik ki, a színfoltok és vonalak kollázsa érzéki, tapintható térbeliségre váltja a képsíkot.. A vegyes technika taktilis örömöt is kínál, a fénypászmák ormokat, csúcsokat gyalulnak, völgyeket, gödröket, test-dolinákat sejtetnek. Finom és provokatív az a véghezvitt bevégezetlenség, amely aztán a fantáziát, a továbbgondoló keresést serkentve sarkall a befogadásra.

MŰTEREM – a teremtés vegykonyhája örök ihlető és a kézenfekvő tudósítás klasszikus tárgya. A klasszikus példáktól Gruber Béla elemi erejű diplomamunkájáig e cellányi mikrokozmosz az önkifejezés toposza. Ez a tértől és időtől függetlenedő kapszula az a hely, ahol a nézés látássá nemesül, az észlelés jelentéssé válik,s az alkotás létezési móddá szublimálódik és viszont.

Megragadása a mégoly végletes redukció esetében is hihetetlen gazdagságot kínál, mint Váli Dezső
művészete.

Tárlatunkon ez műhely a térbeli tagolás sokszor geometriai önkényű bravúrjával fotólabor, szobrászműterem vagy gyógyszertár, ám az idevonzottak vállalt és szívsajdító, valóságos vagy képletes pőresége révén szakrális tér, gyónó vagy vezeklő fülke avagy menedék is egyben.

OLAJ-AKVARELLISZTIKA. A vászon a szenvedélyes, széles ecset- és késkezelés festékzáporait issza, amíg bírja. A tört pasztellszínek tobzódása vagy drámai egységet, vagy gazdag dinamikát hordoz. A sóska-moha-mustár zöldek, a dolomit-szürke és a viseltes azúr, sápadt acélkék csakúgy, mint a téglaporos lazac-terakotta és a púderes tearózsa a lelki ruházattól az arcok bőrreflexéig mindent áthat.

S persze az olasz templomok tömegarányokban üzenő apostoli nyugalmától a palazzo-övezte kolostor-székesegyházak grandiózus mozgalmasságáig fut a turneri érzékenységű, napfénykáprázatot vagy capricciót közvetítő látványspektrum.

A foltok, sávok és áthatásuk felviteli módja mintegy elébe megy a kibontásuk, lehántásuk, visszafejtő lecsupaszításuk felkínálásával a keletkezés, az eredet, a kezdet megismerhetőségének. Mészáros olajképei e spontán technikai kapaszkodókkal stációkra bontható folyamatábrázolások is, történetek, amik bennünk folytatódnak.

TÉRIDOM-TALIZMÁNOK. Egyedi festői kézjegyet azonosíthatunk azokban az egyszerű geometriai test-vázlatokban, amelyek kocka, kúp, gúla, henger alakzatok képében hol széljegyzetként, mintegy mellékesen, hol hangsúlyosan díszítik, ellenpontozzák a kép témáját. Sokszor egyenesen térbeli érzetet kelt ez a galaktikus csóva, amolyan kompozíciós szertárkellék, űrszemét, aminek múltja után még talán jövője is lesz ebben a szcénában. Képről képre váltakozik,hogy arkhimédeszi lendítő nyomaték, avagy Akhillész sebezhető sarka jut róla eszünkbe.

A tárlat 2009. november 29-ig tekinthető meg a Hajnóczy-Bakonyi házban, a Templom utca 19. szám alatt naponta, hétfő kivételével 10-17 óráig. A kiállítás megtekintése díjtalan.

***

Kapcsolódó cikk Mészáros Györgyről

Festőterem: Mészáros György kiállítása - Egyszerre csak Dzsordzsó voltam, a falu festője
Mészáros György festőművésszel Sass László beszélgetett 2003-ban



2009. november 12., csütörtök 22:55


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület