CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Barokk roham

Barokk roham

A Capella Savaria a Szent Mihály Templomban


A Szent Mihály Templomban folytatódott csütörtökön este a Régi Zenei Napok műsorsorozata. A Capella Savaria kamarazenekar (művészeti vezető Kalló Zsolt) néhány fúvóssal és egy vonóssal kiegészítve Händel és J.S.Bach műveit játszotta. A műsor első felében Händel A-dúr concerto grosso-ját és Bach 5. brandenburgi versenyét, befejezésként pedig Bach 4. brandenburgi versenyét hallhattuk. Ha az ezt megelőző koncertről megírtuk, hogy méltó módon támogatta azt a millennium alkalmából az országos bizottság, akkor itt is meg kell írnunk, hogy ezt a klasszikus koncertet bizony a művészek támogatták.

Első ránézésre is több lehetőség adódik:

  • Elfogyott az országos hivatal pénze.
  • Elfogyott a SÜH pénze.
  • Ez már nem a millenniumhoz tartozik.
  • A művészeknek több pénze van, mint a hivatalnak.
  • A művészek ezen csoportja azokhoz tartozik, akik a szó jó értelmében megszállottak, valami hajtja őket. (Utólag adva van a szomorú "ziccer": így is, úgy is.)

Én magam egy kis kombinációval ugyan, de az utóbbira szavazok. Két lehetőséget biztosan kiejthetünk: ezek a harmadik és a negyedik varáció.
Georg Friedrich Händel sem kis feladat a művét megszólaltatónak, de J. S. Bachnál mindig elfog a csodálat vagy a csodálkozással vegyes érzés, hogyan mer ember hozzányúlni egy ekkora mester művéhez? Nyilván azért, mert fiatal. Mert még nem hallotta azt a bizonyos előadást (és itt mindenki más hangversenyre, LP-re, CD-re, felvételre, előadóra és alkalomra gondol), ami részleteiben, felvillanásaiban vagy egészében azt közvetítette számára, ami túl a kottafejeken a Mester fejében, szándékában lehetett. Valljuk be, nem sok ilyen élményünk van, és nagyon behatárolt a köre azon előadóknak is, akiktől ilyet várhatunk. Ezért is ragaszkodunk sokszor annyira a "zenekonzervhez" inkább, mint az élő előadáshoz, vagy ami a kettőt együtt tartalmazhatja megismételhetőségében és megismételhetetlenségében egyaránt: a jó előadások nagyon ritka rögzített felvételeihez vagy válogatásához.
Vannak, akik csak kézbe vesznek egy kottát és megszólal bennük a számukra tökéletes előadás, és vannak, akik csak hátradőlnek a fotelban és máris felhangzik mindenféle segédeszköz nélkül bennük a mennyei zene. Néha mégis, ők is elmennek egy-egy koncertre, hogy a másikat, a más elképzelését, a más felfogását meghallgassák. Aztán legtöbbször visszatérnek abba a világba, ahol többnyire hárman vannak: Az, Aki a zeneszerző tehetségét adta, a zeneszerző szelleme és a hallgató teste (egyedül?), amiben szól, rezonál a mű. Nem rossz társaság!


Hová is soroljuk a ma hallott koncertet?
Számomra marad a "konzervzene". A Capella ragyogóan kezdett, együtt volt a Händel concerto grosso elején. Aztán jöttek az erőltetett tempók, amelyet az előadók is alig bírtak követni, de ebben a gyorsaságban a művet értelmezni már semmiképp nem sikerült. Maradt egy szétesett, kásás hangzás, a csaknem teljes tagolatlanság, amiből csak időnként törtek át az ismert dallam- és ritmus-vonalak.
Ez a mesterséges disszonancia csak fokozódott a Bach műveknél: itt már az is bántó volt, hogy az "iramot" a zenészek már - mindenki számára nyilvánvalóan - nem bírták. Egyfajta kényszerhelyzet állt elő; aki éppen "nyert", annak a tempójában zajlott az előadás. A félig telített templom fele kényszer-fejmozgással próbált egy állandó ütemet találni a zenekar helyett, akiknek ez nem sikerült, sőt a hangok megszólaltatásánál némi romantikus ívelést kaptak a hangsúllyal kezdődő részek. Ez pedig megadta a kegyelemdöfést a szerzőnek, de a hallgatóságnak is. A két furulyás (blockflötés) jól bírta a "rohanást", és néhány ütem erejéig kizárólag az ő érdemük, hogy a második Bach-műre ráismerhettünk.
A kezdeti kérdésre: hogyan merhet ember megszólaltatni Bachot, nyilván most már hozzá kell tenni azt a lehetőséget: kóros önbizalommal, hogy ők tudják. Pedig eljátszani - még minden hanggal együtt is, önmagában - kevés, így eljátszani pedig, ahogyan ma hallottuk, nem szabadna. Egy dolog majdnem biztos: ha lenne Händel-Bach gyorsasági verseny, abban ez az előadás előkelő helyen végzett volna. A hallgatónak pedig marad az eldöntendő kérdés: sajnálja-e, hogy nem azt hallotta, amit a szerzők írtak vagy örüljön-e, hogy - "hála" a gyilkos tempónak - ilyen hamar megszabadult a koncertterem fogságából?

- DI -



2000. június 29., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület