Soproni Ünnepi Hetek |
Az ismert dilemmák néhány szép kép kapcsán
Az ismert dilemmák néhány szép kép
kapcsán
I. Kisalföldi
Fotószalon
A Magyar Művelődés
Házának részben halálra ítélt részében nyílt meg a SÜH kapcsán az I.
Kisalföldi Fotószalon. Az elnevezés sem az igazi, valamiféle
dekadencia csendül ki a szalon névből. Ezt a mellékízt nem számos
művelője, hanem az elmúlt kor szállította járulékos jelmezként ehhez a
kifejezéshez. De ne lovagoljunk az elnevezésen: amennyire szalon a ház
első emelete, annyira szalon a kiállítás. A képek a Győri,
Mosonmagyaróvári és Soproni Fotóklubból származnak. A közös kiállítás
alapja pedig az, hogy tudnak egymásról, öszeköti a tagokat valamiféle
érzés és szenvedély: keresése annak, hogy mennyiben lehet művészet egy
nagyrészt dokumentaristává vált foglalkozás.
Közössé teszi a gondolkodásunkat, egységet teremt velem is a
kérdés: a XXI. sz. fordulóján milyen művészit nyújthat a fotó? Milyen
új lehetőségek találhatók benne? Technikában a mind csodálatosabb,
finomszemcsézett filmek, a gyorskidolgozás, az automatizálás
fejlesztése, a zoom objektívek a kor találmányai és a kommersszé
válás, ami a Kodak jelszava volt valamikor, és most látszik lassan
megvalósulni.
A többi műfajjal együtt megjelent a montázs-technika, mely az
értők kezében új, összetett hangot jelentett az interpretálásban és az
együtt gondolkodásban. Aztán a szocio- és dokumentarista fotó, az
aktfotózás divatja, mely "bőrközelbe" hozva a szemérmetlenül
szépített, idealizált emberi testet, sok félreértelmezésre adott
lehetőséget.
A legegységesebb a mosoniak anyaga: csupa szebbnél szebb
természetfotó. Igen, el tudom fogadni, hogy a technika adta mindig
jobb lehetőségeket ilyen irányban is ki kell használni: a
makro-fotózás, az idegenforgalmi (kimondott és kimondatlan) cél, hogy
a körülöttünk található szépséget átadjuk másoknak! A megismerés
közelebbi lehetősége, melyet az expozíciós idő rövidítésével, az
élesség fokozásával, a pillanat azonnali, "csípőből tüzelő"
fotózásával átadhatunk.
A győriek anyaga változatos. Színvonalában, keletkezési
szemléletében egyaránt mintha egy iskola különböző osztályaiban
sétálnánk. Nem mindig jelent csalódást a technikai bravúr elmaradása,
és az egyszerűség sokszor megkap egy-egy természetfotón keresztül.
A Soproni Fotóklub anyaga dicséretes. Sokféle próbálkozás, a
valóban modern szemléletű interpretáció kísérlete. Szuper naturális
fotók, montázs újított, most már kimondható tartalommal, portré
felbontásban és néhány ugyancsak gyönyörű természetfotó.
Nem ad egyértelmű választ a fotóművészet mai szerepéről a
kiállítás, csaknem teljesen hiányzik a modern szociofotó (fent és lent
egyaránt). Vagy a válasz ugyanaz lenne, mint annyi mindenben az
évezred fordulóján? Hogy egy modern dekadencia szereplői vagyunk egy
mindenre kiterjedő partikularizmusban, ahol minden jogos, ami
egyáltalán előfordul?
Már akkor is érdemes megtekinteni a kiállítást, ha valaki egy
felszálló rovart szeretne közelről látni vagy egy megtorpanó
vaddisznót. Aki kicsit is összefoglalja magában a látottakat, az nem
kap túlságosan a jövőbe tekintő képet a fotóművészet várható sorsáról,
de részleteket megismerhet, fotótörténetet tanulmányozhat.
Aki pedig továbbszövi gondolatait a képek elhagyása után, talán
hozzá tud illeszteni egy kis mozaikot ahhoz a képhez, melynek
teljessé tétele most már biztosan egy új szalonra, egy új évezredre
vár.
- DI -
2000. június 26., hétfő 00:00
|
|
|