Soproni Ünnepi Hetek |
Magyar házimuzsika kiváló tolmácsolásban
Magyar házimuzsika kiváló
tolmácsolásban
Megnyílt a Régi Zenei
Napok
A volt Vármegye Háza
dísztermében hétfőn este Komlós Katalin és Zádori Mária
hangversenyével, miután a szombatra hirdetett Cantus Corvinus
hangverseny - most már mondhatni, hagyomány szerint - elmaradt,
megkezdődött a Régi Zenei Napok rendezvénye. A teremben ülők már régi
ismerősként köszöntötték egymást. Sok mindenben különböznek egymástól:
egyikük ilyen nadrágot, másikuk olyan szemüveget visel, egy valamiben
azonban megegyeznek. Ez pedig a régi hangszerek és régies, autentikus
előadásmód kutatása és szeretete.
Magam például egy Steinway-t szívesebben hallgattam volna ma este
is, mint azt a csörgő-zörgő - egyébként karbantartott fortepianót,
amin
városunk szülötte, az akadémia professzora, Komlós Katalin játszott.
Nem lennék túlságosan meglepődve, ha a hangverseny után egy erdei
tisztáson két-két kővel tűzcsiholóversenyt tartanának ezek a jó
értelemben megszállottak. A kérdést (a régi zenét milyen hangszeren és
hogyan adják elő?), amiben még a zenésztársadalom is megosztott, jobb,
ha egymás között döntik el, s mindketten profitálnak a másik
eredményéből.
A XVIII-XIX. sz-i házimuzsika koncertjén F.P.Rigler, J. Haydn,
Fusz János, Koháry Mária (grófnő), F.Grill és S. Franz művei
szerepeltek. Két-két fortepiano darab után 4-4 dal (ária, románc)
mindkét részben.
Komlós Katalin tudatos játéka messze átüt a szokványos hangzáson,
a hallgatóban is tudatosítja mindazt a dallamvezetést, ellenpontot
vagy tréfát, melyet a zeneszerző ezen századokban művében elrejtett.
Virtuóz módon oldotta meg a gyors darabokat is.
Bennem mégis J.Haydn G-dúr szonátájának Allegretto e innocente
tétele maradt meg kitörölhetetlenül, mely lassúsága mellett is végig
telítetten szólt, minden szünet megfelelő hoszúságúra sikeredett, és a
tudatos előadás mellett jelentős érzelmi telítettségről tett
tanúságot. Talán összecsengett a gyermeki létről a héten hallott
elmélkedő gondolatokkal, talán nem zavart a tudatosság óhatatlanul
érzelmi szárazsághoz vezető állapota, az ilyenkor sokszorosan figyelt
azonos hangzás. Talán nem is figyeltem, csak hallgattam, és jól esett.
Zádori Mária, aki 1999. óta a Kiváló Művész címmel büszkélkedhet,
ugyancsak elismerésre méltóan szerepelt. A kezdő dal első taktusainak
intonációs apró hiányosságai után végig játszva adott elő minden dalt,
ugyancsak nagyon tudatos dallamív-formálással, finom pianók és
gyönyörűen hangzó erős szopránjával is a mondanivaló szolgálatába
állt. Tudatosan megformált, de a felfedezés erejével ható spontán
előadással hatottak a hallgatóra a humor apró fricskái és az érzelmi
telítettség hosszan zengő hangjai. A fortepianoval kísért daloknál
tűnt igazán fel az az érzelmi különbség, mely a mai hangszerek mellett
már jelentősen csökkent a vox humana és az instrumentális zene között.
A termet megtöltő, értő közönség vastapssal jutalmazta mindkét
művész teljesítményét.
- DI -
2000. június 26., hétfő 00:00
|
|
|