CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Magyar házimuzsika kiváló tolmácsolásban

Magyar házimuzsika kiváló tolmácsolásban

Megnyílt a Régi Zenei Napok

A volt Vármegye Háza dísztermében hétfőn este Komlós Katalin és Zádori Mária hangversenyével, miután a szombatra hirdetett Cantus Corvinus hangverseny - most már mondhatni, hagyomány szerint - elmaradt, megkezdődött a Régi Zenei Napok rendezvénye. A teremben ülők már régi ismerősként köszöntötték egymást. Sok mindenben különböznek egymástól: egyikük ilyen nadrágot, másikuk olyan szemüveget visel, egy valamiben azonban megegyeznek. Ez pedig a régi hangszerek és régies, autentikus előadásmód kutatása és szeretete.
Magam például egy Steinway-t szívesebben hallgattam volna ma este is, mint azt a csörgő-zörgő - egyébként karbantartott fortepianót, amin városunk szülötte, az akadémia professzora, Komlós Katalin játszott. Nem lennék túlságosan meglepődve, ha a hangverseny után egy erdei tisztáson két-két kővel tűzcsiholóversenyt tartanának ezek a jó értelemben megszállottak. A kérdést (a régi zenét milyen hangszeren és hogyan adják elő?), amiben még a zenésztársadalom is megosztott, jobb, ha egymás között döntik el, s mindketten profitálnak a másik eredményéből.


A XVIII-XIX. sz-i házimuzsika koncertjén F.P.Rigler, J. Haydn, Fusz János, Koháry Mária (grófnő), F.Grill és S. Franz művei szerepeltek. Két-két fortepiano darab után 4-4 dal (ária, románc) mindkét részben.
Komlós Katalin tudatos játéka messze átüt a szokványos hangzáson, a hallgatóban is tudatosítja mindazt a dallamvezetést, ellenpontot vagy tréfát, melyet a zeneszerző ezen századokban művében elrejtett. Virtuóz módon oldotta meg a gyors darabokat is.
Bennem mégis J.Haydn G-dúr szonátájának Allegretto e innocente tétele maradt meg kitörölhetetlenül, mely lassúsága mellett is végig telítetten szólt, minden szünet megfelelő hoszúságúra sikeredett, és a tudatos előadás mellett jelentős érzelmi telítettségről tett tanúságot. Talán összecsengett a gyermeki létről a héten hallott elmélkedő gondolatokkal, talán nem zavart a tudatosság óhatatlanul érzelmi szárazsághoz vezető állapota, az ilyenkor sokszorosan figyelt azonos hangzás. Talán nem is figyeltem, csak hallgattam, és jól esett.


Zádori Mária, aki 1999. óta a Kiváló Művész címmel büszkélkedhet, ugyancsak elismerésre méltóan szerepelt. A kezdő dal első taktusainak intonációs apró hiányosságai után végig játszva adott elő minden dalt, ugyancsak nagyon tudatos dallamív-formálással, finom pianók és gyönyörűen hangzó erős szopránjával is a mondanivaló szolgálatába állt. Tudatosan megformált, de a felfedezés erejével ható spontán előadással hatottak a hallgatóra a humor apró fricskái és az érzelmi telítettség hosszan zengő hangjai. A fortepianoval kísért daloknál tűnt igazán fel az az érzelmi különbség, mely a mai hangszerek mellett már jelentősen csökkent a vox humana és az instrumentális zene között.
A termet megtöltő, értő közönség vastapssal jutalmazta mindkét művész teljesítményét.

- DI -



2000. június 26., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület