Hangkeresési kriminálromán két teremre
Hangkeresési kriminálromán két
teremre
Textíliák a
Festőteremben
A Pro Kultúra Sopron KHT és a Kulturális Alapítvány
a Textilművészetért szervezésében 2000. június 23-án, pénteken 11.00
órakor Wehner Tibor művészettörténész nyitotta meg a Festőteremben
(Petőfi tér 8.) a 15. Magyar Textilbiennálé, a 12. Nemzetközi
Miniatűrtextil Biennálé, az 1. Nemzetközi Zászlóbiennálé és a Rózsa
Anna Alapítvány díjnyertesei kiállítását.
A kiállítás házigazdája Horváth Zoltánné kulturális igazgató,
fővédnök Dr. Gimesi Szabolcs polgármester, rendező Askercz Éva.
Ha valaki még bírná szuflával az olvasást, azt megkímélhetjük egy
egyszerű fejszámolással. Íme a feladat: adjunk minden számhoz (a
Petőfi tér 8. kivételével) fejben hozzá egyet és ugyanezen
címszöveggel megkapja az illető a jelenleg Szombathelyen nyitvatartó
kiállítás hirdetményét, melyből - hála a jó kulturális kapcsolatoknak
- akár már most is, aránylag kevés utazással megírhatja a találékony
újságíró a 2001-es SÜH egyik nagyrabecsült rendezvényének
beszámolóját. (A többi név, remélhetőleg a jó egészség
következményeként, megmarad.)
Nyilván a SÜH megnyitója körül zajló "megnyitománia" az oka annak,
hogy a megnyitó időpontjában kizárólag a kiállítók, (Milne-Karinthy
szerint barátai, rokonai, ismerősei és üzletfelei), szabadságon levők,
munkanélküliek, délutános szövőnők, éjszakai portások és néhány
újságíró lehettek jelen a jeles eseményen.
Azt hiszem, sok és jelentékeny vérnyomás-emelkedéstől kíméltem meg
magam, aki éppen dolgoztam, és nem voltam jelen a megnyitón, viszont
csendben és csaknem üres termekben vehettem szemügyre a hosszú címben
jelzett tárgyegyüttest. A nagyon vegyes felvágottat idéző cím mögött
legalább olyan csalamádé a kiállított anyag is.
Mihez is hasonlítsam ezt a kiállítást? Talán egy amatőr
hangversenyhez az Operában, ahol (ha válogatásnak lehet nevezni ezt a
díjazási metódust) egy kilincs helyett gombbal nyitódó ajtón át vezet
az út a világot jelentő deszkákra. Aki ezt nem tudja, az kiesett.
Aztán felmegy a függöny, és ott áll a mindenre elszánt tenorista
(Agatha Christie írta le, hogy azok képesek csak mindenre?), persze
van ott a többi "hangfekvés"-ből is. Fontos, hogy mindegyiknek jól
megkülönböztethető, senkivel össze nem téveszthető hangja legyen! A
szereplők többnyire ezt a feltételt is teljesítik. Most már csak az a
- látszólag jelentéktelen "mellékkérdés" merül fel: ki is legyen a
győztes? Ismét csak a tenor hangfekvésre utalva, nem vagyok benne
biztos, hogy felhangzott-e a javaslat: "Talán, akinek a legjobban
hasonlít a hangja Carusora, Pavarottira... stb."
Ajánlok egy módszert! A textília emberközeli műfaj: együtt lakunk
vele. Ha elmegyünk egy-egy, a szívünkhöz közelálló darab mellett,
kedvünk támad kiváncsiságból, szeretetből végigsimítani rajta. Ha nem
a hitetlenkedésünket legyőző tapintási kényszer vezet ("jé, ez tényleg
ebből vagy abból van, mi a csudából tört le ez a darab, hány wattos
villanymotor drótja ez a szigeteletlen réz?") már csak egy-két kedves
és hasznos textília marad a simítási vágy listáján. Ha a szelektálást
pedig az esetlegességek kihúzásával kezdjük, még hamarabb jutunk el
az
előbbi eredményhez.
Póker-játék bizony ez a javából, de dilettáns parti: sok-sok "ego"
áttetsző, torzult arca árulkodik, s a hivatásos pókerjátékosok (ők a
művészetben inkább a szobrászok-festők közül kerülnek ki) csak
mosolyognak a bajszuk alatt, amikor a snapszliról áttértek licitjeit
látják-hallják.
Ezen a kiállításon is vannak érdekes és egyéni "alkotások", vannak
nyílt és kevésbé nyílt "szociálkritikai mozzanatok". Talán, ha a
művészet szépségét és nem a hangjukat keresnék... Vannak
agyonmagyarázott szójátékok - mondhatni "ezerforintos" kérdések és
megfejthetetlen olcsó játékok.
Nem, szó szerint nem nevezem meg, mi tetszett, mi nem. Bízom
benne, hogy a nyitottság, az otthonteremtési-lakberendezési igény és a
szépérzék önökkel, a kiállítás potenciális látógatóival is ugyanazt
mondatja szépnek (meri megfogalmazni azt is, ami látszatművészet),
mint ami bennem is megfogalmazódott a SÜH ezen nemhivatalos
megnyitóján.
A kiállítás június 23 - július 20-ig tekinthető meg, naponta 10-18
óráig.
Fotók:Tóth Éva Szöveg:
- DI -
2000. június 23., péntek 00:00
|