Az Orfeo zenekar hangversenye
Az Orfeo zenekar
hangversenye
Régi Zenei Napok, Szent Mihály
Templom
("mid" szintű zenei
aláfestéssel)
23-án, a Régi Zenei Napok 5. koncertje ismét a Szent Mihály
templomban volt hallható:Vashegyi György vezényletével, aki a Orfeo
kamarazenekart vezényelte (ő volt a Purcell kórus karmestere is). A
koncert szólistái Simon Standage és Paulik László hegedűsök voltak.
Elsőként Jean-Marie Leclair (1697-1764.) c moll szonátáját, majd A-dúr
hegedűversenyét hallottuk. Az első rész befejező műsorszáma Bach
d-moll kettősversenye volt. A szünet után ismét Jean-Marie Leclair
következett, mint szerző: Scylla et Glaucus című szvitjét tolmácsolta
a zenekar.
Jean-Marie Leclair műveit az átlag hangversenylátogató alig ismeri,
nincs is összehasonlítási alapja, ez részben megkönnyíti a tolmácsoló
dolgát, de ugyanakkor az első tolmácsolások felelőssége is vállán
nyugszik. Szépek ezek a művek és szép dolog felfedezni, újra
felfedezni őket. A koncert tulajdonképpen nagyon jól sikerült,
legjobban az első és utolsó mű. Az előadás pontosságáért, sok
figyelmet igénylő, részletes kivitelezéséért, ötletgazdag tálalásáért,
a tiszta játékért mind - mind dicséret jár. Ezt a két művet vezényelte
is a karmester, míg a másik két műnél a csembalo mellé ült és a
continuo-t játszotta.
Gyönyörűen szóltak a tételek a Szent Mihály Templomban és éppen
azon gondolkodtam, hogy a Szent György Templom gazdag stukkója
mennyire teszi süketté a templomot, amikor a hegedűverseny kezdődött.
Virtuóz, gazdagon variált dallam minden tételben, alaposan
megkeserítve vele az előadó életét, hogy az ütemek kezdetéhez valóban
visszataláljon az egek magasságának trilláiból, futamaiból. Ez
többnyire sikerült is Simon Standage-nek. Kérem, higgyék el, nem kis
dolog! Hogy ezek mellett miért sietett is még, azt tényleg nem tudom.
Ahogyan a tutti végetért és a szóló elkezdődött, meglódult, és csak a
zenekar rutinján és intelligenciáján múlt, hogy a kiséret időben
megérkezett. A játék tisztaságára sem lehet panasz: a nagyon nehéz
fogások, kettős fogások közül egyetlen sikerült csak félre, az is
feledhető módon. Ismét csak a lassú tétel, ami túl nehéznek bizonyult.
Ahol a variációk lekötötték minden jelenlévő figyelmét, ott nem tűnt
fel, de a kitartott hangok valahogyan nem teltek meg. Mindezek
ellenére a végső konklúziónak úgy kell hangzania: szép előadás volt.
Nem egészen ez a helyzet a Bach kettősversennyel: Bach egy teljesen
más kategória. Már az sem mellékes, hogy nagyon is ismert: a számtalan
létező felvétel közül csak kettőt emelnék ki. Időrendben az első David
és Igor Ojsztrah klasszikus felvétele ( többek között Eterna, 1957. 8
25 882), melyen immár több nemzedék nőtt fel. Nem tartalmaz
bravúrokat, nem extravagáns, sajnos, felvételi technikájában nem olyan
szuper, csak szép, sőt gyönyörű. A másik felvétel Isaac Stern első
hegedűsként való közreműködésével készült és azoknak volt szerencséje
meghallgatni, akik láthatták az Izraeli Filharmónikusok jubileumi
koncertjét illetve annak hanganyagához hozzájuthattak. Ez a felvétel
már jóval "korhűbb", tagolt, ugyanakkor mérhetetlenül egyszerű és
nemes, didaktikus és korrekt egész. A technikai fejlődés pedig a
hegedűjáték olyan finomságait adja vissza ez utóbbi esetben, ami az
első felvétel idején még egyszerűen elképzelhetetlen volt. Mindkettő
felvétel közös sajátsága a nemzedéki váltás szimbolikus megjelenítése:
a nagynevű, "első" úgy játszik együtt a "másodikkal", ahogyan Bach
eredeti szándéka szerint való volt: valamilyen teljes jogú, egyenrangú
partnerként, csak szám szerint, de nem feladat szerint
megkülönböztetve.
Ez utóbbi szempont érvényesült a ma esti koncerten is, ahol Paulik
László állt a pulpitus másik oldalán, szemben Simon Standage-dzsel. A
felületes hallgató egy aránylag gyors ütemben, egyetlen hamis hang
nélkül, jó belépésekkel előadott három tételes művet hallhatott. A
probléma valahol ott kezdődött, hogy vérmérsékletben és elképzelésben
két különböző ember, két felfogás csapott össze a koncert alatt. Egy,
a virtuozitásra, a "kenés" határát súroló gyors ütemválasztásra,
kicsit külsődleges hatásra építő előadásmód és egy szemlélődő,
önmérséklő, de intelligensen alkalmazkodó előadói magatartás. Ennek
feszültsége vibrált végig a három tételen. Nem Paulik elképzelése
"győzött", de önmagát is legyőzve szép példáját adta annak a
szimpatikus magatartásnak, mely a másikhoz próbál alkalmazkodni. Az a
furcsa helyzet állt elő, hogy az egyik szólista és az egész zenekar
alkalmazkodott egy extrovertált idegen előadásmódhoz, ami nemcsak a
korhoz, de ami a legfontosabb, Bach-hoz sem illett: egyszerűen ezért
nem volt autentikus. A koncert legszebb részéhez tartozott a második
tétel második harmadától a tétel végéig az a néhány taktus, amikor
"lelkileg" is szinkronban muzsikált a szóló és kísérők. Nagyon szép
egy-két perc volt, az előadás legértékesebb része, ami sajnos,
tovaszállt.
Nem szeretném, ha írásom alapján bárki azt képzelné, hogy ez egy
rossz koncert volt. Ez egyszerűen nem igaz. De mindazok mellett volt
nem rossz, amit leírtam. És hogy milyen lehetett volna egy kicsivel
több szinkronitással?
Talán olyan, amilyent Bach is szeretett volna, aki a mai estén is
minden más fölött, a másik szerző fölött is ott állt
torony-magasan.
- DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. jĂşnius 23., szerda 00:00
|