Zene a Szt. Mihály Temlomban
Zene a Szt. Mihály
Temlomban
Régi Zenei Napok: a Purcell kórus
hangversenye
20-án, vasárnap este újra összegyűltek a régi zene kedvelői,
hogy meghallgassák a magyar Purcell kórus előadásában Carlo Gesualdo
(1561.k.-1613.) nagyszombati responzóriumait.A resposorium vagy
válaszos vers, válaszos ének a legősibb formája az egyház közös
imádságának: szólista mondja-énekli előre a szentírás szövegrészletét
vagy más, szent szöveget és a nép válaszol rá. A zsolozsmában
különleges szerepe van ennek. Az egyház hivatalos imájában, a
zsolozsmáskönyv első kötetében külön is találhatunk bőven erre
utalást. Hadd hívjuk fel a figyelmet a KÉSZ Hírlevélben Venesz Ernő nagyszerű sorozatára a
zsolozsmáról, mely jelen pillanatban az utolsó előtti résznél tart, de
az archivumban megtalálhatók a korábbi fejezetek is..
A régi zenében (is) külön jelentősége van az ismétlésnek: nem a
legújabb felfedezése korunknak, amit szeretett zenetanáraim egyike úgy
fogalmazott meg:"Semmi értelme nincs az ismétlésnek, ha ugyanazt
ugyanúgy ismétled meg!" Itt is arról van szó, hogy a tudatosítás, az
egyéni megélés és elmélkedés kiindulópontja a szöveg ismétlése, melyet
a népet képviselő kórus végez el énekben, különösen, ha annak
bonyolultabb formájáról van szó. Évekkel ezelőtt a Szent György
Templomban éppen Dobszay László, neves karnagy és zenetörténész,
egyházzene-szakértő szervezett tudósok részére vesperást, ahol
mindenki kézbe kapva a kottát, bekapcsolódhatott akár a polyfon
részekbe is : csodálatos hangzás töltötte be a templomot szeptember
kiemelt napján, 8-án és a tudományos konferencia résztvevőinek
egyöntetű véleménye volt, hogy életük nagy élménye volt az "élőben"
végzett zsolozsma.
A zsolozsmának-responsoriumnak (hiszen a most hallott mű nem a
zsolozsma szűk értelemben vett része,) külön felkészítést és
szaktudást, zeneelméletet igénylő része az, amit ma hallhattunk a
Szent Mihály Templomban. Nem lehet cél egyelőre, hogy a zsolozsma
ilyen formáját akár minden püspöki székhelyen is végezzék. A laikusok
azonban igényt tartanak rá, mint az egyház teljes értékű tagjai, hogy
választhassák az egyház hivatalos imádságát, annak kötelezettségeivel,
időigényes voltával együtt. Mind több helyen merül fel az igény, hogy
ezt az imádságot közösen végezhessék legalább nagy ünnepek előtt
(mondjuk nagyszombat vigiliáján) és ünnepélyes formában. Amint ennek
zenei feltételei megvannak, lehet is kezdeni!
A kórus hatszor három: (=18) 6 hölgy és 12 férfi tagja a
nagyszombati vigilia olvasmányok közötti feleletes énekeit adta elő. A
"rövidített üdvtörténet" zajlik le: a responzorium a nép válasza az
örömhírnek hozzá mind közelebb eső részeire, a felolvasott
olvasmányokra.
A kórus egyszerűen csodálatosan muzsikált.
Nem lehet mást mondani. A mű is nagyszerű és az előadás is. Sokáig
zúgott az igencsak értő közönség vastapsa.
A hangversenynek azonban - kivételesen - nincs vége: még úgy sem,
hogy a zenész ifjúság lelkesültsége tovább tartana, hanem az
elhangzott zene útja folytatódik. Igen, a templomban mi hallgattuk a
zenét, de a "CÍMZETT" más volt. Arról nem is beszélve, hogy holnap a
templom szomszédságában temetik kollégámat. Hol van itt a "régi zene"?
Ez a nagyszombati responsorium a legaktuálisabb és az ittmaradottaknak
szól ("O vos omnes" vagy "universi populi"), hogy akik a "lacu
inferiori" helyeit és pillanatait megjárjuk, a nagyszombati vigilia
örömét is "in vivo" érezhessük a mai hangverseny után.
- DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. június 20., vasárnap 00:00
|