CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

"Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak." (Könczei)


"Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak." (Könczei)
ÁBEL - A sepsiszentgyörgyi Háromszék Népi Együttes előadása

A Háromszék Állami Népi Együttes a Soproni Erdélyi Kör meghívottjaként mutatta be a soproni közönségnek Ábel című egyfelvonásos táncszínházát.
Annak ellenére, hogy a sepsiszentgyörgyiek műsorával egyidőben a SÜH még két nagyon színvonalasnak ígérkező előadása folyt, mégis szép számú nézőközönséget vonzott az előadás.

" Az elmúlt évek alatt az erdélyi-székelyföldi tájakon is változott a világ, anyagiakban gazdagodtunk (bankok épültek), virágzik a kereskedelem (tele vagyunk butikokkal), de mi lesz hagyományainkkal, kultúránkkal? Régi és új ideológiák, érdekek csapnak össze, hatalomvágytól fűtött "világmegváltók" és "nemzetmegmentők" acsarkodása mögött a pénz hatalma munkálkodik. Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak." (Könczei)

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy az Ábel trilógiát, az irodalmi művet, miként lehet táncba átültetni. Hiszen az irodalmi műben, az Ábel-trilógiában jelen van mindaz a gazdag emberi és írói életanyag, amivel a szülőfalu, a hazai városi élet és az Amerikában megismert modern és elidegenült világ feltarisznyálta a Hargita-alji faluból útnak indult székely legényt. Miként jeleníthető meg színpadi táncban a székelyek vele-született humorérzéke, amely belső fényével átvilágítja a látszatra bonyolult és áthatolhatatlan dolgokat, eseményeket, emberi viszonyokat.
A közös nevező, amely az irodalom - jelen esetben Tamási Áron műve - és a táncművészet - Könczei Árpád táncszínháza- közötti átjárhatóságot jelenti, nem más mint szimbolikus jellegük. A regényben a cselekmény ugyan önálló epizódokra bontható, de a valós helyzetek jellemző egymásutániságából adódik jelképességük. Ugyanakkor a "zene és tánc kódrendszere, alkotó elemeinek lényegét tekintve szimbolista." (Könczei).
A másik közös nevező: a néptánc. Tamási Áron műveit sugalló élményei mélyen a szülőföldben gyökereznek, ezek táncdramaturgiai megjelenítésére a szülőföld muzsikájánál nincs alkalmasabb.

A Könczei Árpád koreografálta és rendezte Ábel: zenei, koreográfusi, rendezői telitalálat. Az együttes előadása során pazar népviseletben, tematikus rendben felvonultatja a felcsíki, gyímesi, nyárádmenti táncokat (Ábel Székelyföldön). A második jelenetben (Ábel Erdélyben) a széki és kalotaszegi táncrend jellegzetes elemei párosultak a spontaneitást sugalló előadásmóddal.

Ábel szerepében Virág Endre bravúros tánctudásával, az együttes belülről sugárzó teljes odaadással, elképesztő teljesítménnyel kápráztatta el a nézőket. A harmadik jelenetet (Ábel Amerikában) a blues, clogging, revű táncjelenek pergésében azok ritmusára a még mindig legényest járó Ábelt már nem a magát minden helyzetből kivágó nevettető derű jellemzi. S míg az előző két jelenetben a társadalmon kívüliséget a hargitai-fölény könnyen és magabiztosan a társadalomban való éléssé fordítja vissza, addig a harmadik jelenetben Ábel akaratán kívül kerül olyan helyzetekbe, amelyeken már nem tud urrá lenni, legfeljebb elutasítani van ereje. A természettől és természetességtől elszakadt rohanó társadalomban fájdalmasan veri-veri az ütemet. Ábel az elidegenedett, az érzelmeket is pénzre váltó társadalomban otthontalanul, társtalanul szenved, és ezt a fizikai fájdalmat érzékeltető dobbantások, csapások hatását a néző számára az elviselhetetlenségig fokozza a tükörfalról visszaverődő éles fény. A fény, amely az élet, gazdagság jelképe, itt az ellentétek, a fájdalomérzet fokozójává válik

Őszinte leszek: több nézővel együtt, azt vártam, hogy egy utolsó nagy jelenben a lenge revüruhás lányok és vasalt nadrágos fiatalemberek újból népviseletbe öltözve szédülnek majd bele a záró gyors-csárdásba, mintegy levezetve a keserű, otthontalanságot, kirekesztettséget és lelki kietlenséget megjelenítő utolsó képet. Hiszen tudtam , hogy a regény végén Ábel levonva a tanulságot hazatér. Utolsó felkiáltójelként Könczei "megengedte magának", hogy a regénytől eltérően a hazatérést ne táncoltassa el. Így a táncszínházi előadásra a tamási féle üzenettel együtt ("Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.") egy figyelmeztetést is bízott. Mindenki pontosan érezte, hogy mit. Mindenkinek mást és lényegében ugyanazt üzente.

Az együttes a szűnni nem akaró vastapsot revüruhában fogadta.



- Tóth Éva -



1999. június 25., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület