"Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak." (Könczei)
"Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai
Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak." (Könczei)
ÁBEL - A sepsiszentgyörgyi Háromszék Népi
Együttes előadása
A Háromszék Állami Népi Együttes a Soproni Erdélyi Kör
meghívottjaként mutatta be a soproni közönségnek Ábel című
egyfelvonásos táncszínházát.
Annak ellenére, hogy a sepsiszentgyörgyiek műsorával egyidőben a
SÜH még két nagyon színvonalasnak ígérkező előadása
folyt, mégis szép számú nézőközönséget vonzott az előadás.
" Az elmúlt évek alatt az erdélyi-székelyföldi tájakon is
változott a világ, anyagiakban gazdagodtunk (bankok
épültek), virágzik a kereskedelem (tele vagyunk butikokkal), de mi
lesz hagyományainkkal, kultúránkkal? Régi és új
ideológiák, érdekek csapnak össze, hatalomvágytól fűtött
"világmegváltók" és "nemzetmegmentők" acsarkodása
mögött a pénz hatalma munkálkodik. Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a
hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre
nehezebben tájékozódnak." (Könczei)
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy az Ábel trilógiát, az irodalmi
művet, miként lehet táncba átültetni. Hiszen az irodalmi
műben, az Ábel-trilógiában jelen van mindaz a gazdag emberi és írói
életanyag, amivel a szülőfalu, a hazai városi élet és az
Amerikában megismert modern és elidegenült világ feltarisznyálta a
Hargita-alji faluból útnak indult székely legényt. Miként
jeleníthető meg színpadi táncban a székelyek vele-született
humorérzéke, amely belső fényével átvilágítja a látszatra bonyolult
és áthatolhatatlan dolgokat, eseményeket, emberi viszonyokat.
A közös nevező, amely az irodalom - jelen esetben Tamási Áron műve
- és a táncművészet - Könczei Árpád táncszínháza-
közötti átjárhatóságot jelenti, nem más mint szimbolikus jellegük. A
regényben a cselekmény ugyan önálló epizódokra
bontható, de a valós helyzetek jellemző egymásutániságából adódik
jelképességük. Ugyanakkor a "zene és tánc
kódrendszere, alkotó elemeinek lényegét tekintve szimbolista."
(Könczei).
A másik közös nevező: a néptánc. Tamási Áron műveit sugalló
élményei mélyen a szülőföldben gyökereznek, ezek
táncdramaturgiai megjelenítésére a szülőföld muzsikájánál nincs
alkalmasabb.
A Könczei Árpád koreografálta és rendezte Ábel: zenei,
koreográfusi, rendezői telitalálat. Az együttes előadása során pazar
népviseletben, tematikus rendben felvonultatja a felcsíki, gyímesi,
nyárádmenti táncokat (Ábel Székelyföldön). A második
jelenetben (Ábel Erdélyben) a széki és kalotaszegi táncrend
jellegzetes elemei párosultak a spontaneitást sugalló
előadásmóddal.
Ábel szerepében Virág Endre bravúros tánctudásával, az együttes
belülről sugárzó teljes odaadással, elképesztő
teljesítménnyel kápráztatta el a nézőket. A harmadik jelenetet (Ábel
Amerikában) a blues, clogging, revű táncjelenek
pergésében azok ritmusára a még mindig legényest járó Ábelt már nem a
magát minden helyzetből kivágó nevettető derű
jellemzi. S míg az előző két jelenetben a társadalmon kívüliséget a
hargitai-fölény könnyen és magabiztosan a társadalomban
való éléssé fordítja vissza, addig a harmadik jelenetben Ábel akaratán
kívül kerül olyan helyzetekbe, amelyeken már nem tud
urrá lenni, legfeljebb elutasítani van ereje. A természettől és
természetességtől elszakadt rohanó társadalomban fájdalmasan
veri-veri az ütemet. Ábel az elidegenedett, az érzelmeket is pénzre
váltó társadalomban otthontalanul, társtalanul szenved, és
ezt a fizikai fájdalmat érzékeltető dobbantások, csapások hatását a
néző számára az elviselhetetlenségig fokozza a tükörfalról
visszaverődő éles fény. A fény, amely az élet, gazdagság jelképe, itt
az ellentétek, a fájdalomérzet fokozójává válik
Őszinte leszek: több nézővel együtt, azt vártam, hogy egy utolsó
nagy jelenben a lenge revüruhás lányok és vasalt nadrágos
fiatalemberek újból népviseletbe öltözve szédülnek majd bele a záró
gyors-csárdásba, mintegy levezetve a keserű,
otthontalanságot, kirekesztettséget és lelki kietlenséget megjelenítő
utolsó képet. Hiszen tudtam , hogy a regény végén Ábel
levonva a tanulságot hazatér. Utolsó felkiáltójelként Könczei
"megengedte magának", hogy a regénytől eltérően a hazatérést ne
táncoltassa el. Így a táncszínházi előadásra a tamási féle üzenettel
együtt ("Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk
benne.") egy figyelmeztetést is bízott. Mindenki pontosan
érezte, hogy mit. Mindenkinek mást és lényegében ugyanazt üzente.
Az együttes a szűnni nem akaró vastapsot revüruhában fogadta.
- Tóth Éva -
1999. június 25., péntek 00:00
|