CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 2., csütörtök, Zsigmond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Egy harmonikus koncert - Concerto Armonico


A Régi Zenei Napok első hangversenyén a Concerto Armonico Spányi Miklós közreműködésével J.S. Bach és Mozart billentyűshangszerekre írt versenyművei közül szólaltatott meg néhányat. A szólóhangszer ez alkalommal egy különlegesség volt: a tangenszongora. Az első ilyen hangszert egy Späth nevezetű mester építette az 1700-as évek végén. Működése eltér a csemballótól és a fortepianótól is: egy függőleges pályán szabadon mozgó kis faütő érinti meg a húrt - ezt nevezik szaknyelven tangensnek. Mivel a fa közvetlenül érintkezik a húrral, csengő, fényes hangzás jön létre.
De milyen is ez a csengő és fényes hangzás? Hát egyáltalán nem olyan, mint egy virtuóz dobszóló tetőpontján megcsendülő cintányér. A klasszikus zenét szerető koncertlátogató közönségnek is furcsa élményt nyújtott a koncert: megszoktuk, hogy a zenekar hangversenytermeket betöltő hangzását a zongora túldübörgi. A mai, hangos világban élő ember fülének teljesen szokatlan: a koncert első részében úgy tűnik, nem is halljuk a hangszert. Mi történt? Túl hangos a zenekar? Meghibásodott a tangenszongora? A szólista rosszul állította be a regisztereket? Aztán egy-egy szólóállás után már egyre inkább "kihalljuk" a többi muzsikus közül a billentyűs hangját. Valahogy úgy, mint amikor egy indián elmegy New Yorkba, s az utcán sétálva így szól nagyvárosi barátjához: Hallod, milyen szép? - az visszakérdez: Mi szépet hallasz? Az autók dudálása tetszik? - Dehogy! Hát nem hallod, milyen szépen ciripel abban a repedésben egy tücsök? - És New York lakójának a legnagyobb erőfeszítéssel is csak alig sikerül meghallani azt a hangot, amit a természet hangjaihoz szokott indián füle kiszűrt a hangzavarból. Valami ilyesmi történt velünk is a Szent György templomban megrendezett koncerten: a kisebb hangerő miatt jobban oda kellett figyelnünk, s így olyasmit is meghallhattunk, ami egy szokásos koncerten talán elkerülné a figyelmünket. A vonós hangszereket a historikus előadásmódnak megfelelően bélhúrokkal szólaltatták meg, ami a megszokottól eltérő zenei megoldásokra ad lehetőséget. A jól ismert művek is áttetszőbbé, érthetőbbé váltak. Nagyon jól kiemelkedett, ahogy az egyik hangszercsoport a másiknak átadta a dallamot, s ezt a brácsa, vagy a csellószólam visszhangszerűen megismételve, vagy kidíszítve adta vissza. S éppen ez a '60-as években "újra felfedezett" régi zenei előadásmód lényege: a halkabb dinamikai tartományban kifejezettebb zenei gesztusokkal muzsikálja el mondanivalóját. S mivel a közönségnek jobban oda kell hallgatnia, jobban is érvényesülhetnek ezek a megoldások. A Concerto Armonico értő előadója ennek a stílusnak, Spányi Miklós nagy virtuozitással szólaltatta meg a ritkán hallható hangszert. A koncert telt ház mellett zajlott, sokunknak szerzett örömet, zenei élményt. Reméljük, sok ilyen jó hírről tudósíthatunk még a Soproni Ünnepi Hetek rendezvényei kapcsán!
Benyovszky Imre



1998. június 25., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület