CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

...szempillán át a világot

"Hangulattudósítás" az előadásról


Gyermekeknek színházat játszani, ráadásul jól – nem kis feladat. Le a kalappal az előtt, aki véghez tudja vinni. Minden elismerést megérdemelnek a Soproni Színház színműhelyének fiatal tagjai, akik magas színvonalon tudták megoldani a feladatot.
Vasárnap (21-én) volt az első előadása a már egy hónapja műsoron lévő gyermekműsoruknak. Hat alkalommal léptek lelkes, és szinte már könyörtelenül őszinte közönségük elé A farkas szempillái című mesejátékkal. Mivel magam is megnéztem az előadást és láttam a kicsik reakcióit, bizton állíthatom: nagy sikerrel. Mert mi az, ha nem siker, amikor egy szöszi kislány táncra perdül a széksorok között a zene ütemére, vagy amikor egy másik, aki miután lemászott apukája öléből, két kézzel a széktámlákba kapaszkodva, tágra nyílt szemmel nézi a színpadon zajló játékot – bár csak a székek közötti résen át, mert épp csak akkorára nőtt, hogy ott kikandikáljon...

A gyermekek leplezetlen érdeklődéssel vetették magukat a játékba, együtt örültek, aggódtak a mese szereplőivel. Sőt: valóságos versengés alakult ki köztük bizonyos apró, betölthető szerepekért, és látható büszkeséggel alakították a kutya, a fácán, a majom, a bozót, a faág és a doboz szerepét.
A főszereplők természetesen mégis a színészek voltak. Bár, hogy közülük ki volt az, aki a legjobban átérezte a szerep nyújtotta lehetőségeket, nem szeretném eldönteni. Ami biztos: egyaránt komolyan vették a mesét és a mókát, nem estek át egyik pillanatban sem a ló túlsó oldalára; ez itt a komolytalanságot jelenthetné. Észrevétlenül változtak át egyik szerepből a másikba – mert egy-egy színészjelölt több karaktert is játszott –, ha a forgatókönyv úgy kívánta. És megkívánta. Így lett a fogadósnéból boszorkány, majomból macska, rókából szamuráj, borzból csillagos paripa.

Egyébként minden ment a maga útján, ahogy az egy igazi meséhez illik. Repkedett a selyemsárkány – a leghátsó sorból indulva egészen a színpadig –, bevonva a nézőt is a játékba. Japán legnagyobb barackfiúja könnyűszerrel legyőzte a Piros Démonokat – az általunk is jól ismert kő-papír-olló játékkal –, megalázott minden gonoszt, és a mese végén jó (vagy inkább rossz?) sorsát sem kerülhette el: lagzi lett a történet vége.
Ja, és a farkas szempillái-történet? Lényege, hogy rajta átnézve megtudhatjuk, kiben mi lakozik; jó vagy rossz-e az illető. Csupán a keretét adta egy kusza, nem is mindig átlátható meseszövedéknek.

Egy valamiben viszont nem hasonlított ez a japán mesecsokor a mi jól bevált, gyermekkori történeteinkre: nem bűnhődött meg a végén a banya; az erkölcsi mondanivaló – mint valamiféle jól értelmezett kisebbségi törvény – megvédte a "lakolástól": jóízűen táncoltak egymással a történetben ellenfeleket játszó figurák.
A meséből ekkor már csak az "itt a vége fuss el véle" japán változata maradt hátra, valahogy így: "mitukrász, ingáb hadzs dabba!"
Go + Ga
Fotó: Németh Péter



1998. jĂşnius 23., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület