CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

PánShow from Steve Taylor

avagy (hatás)vadászat pánsíppal


Kezdetnek nem rossz, ha egy ismerős orgonajátékkal kecsegtetjük a kedves, gyanútlan nézőt. Aztán pár pillanat múlva elkezdődik a SHOW! Orgona után hárfára vált a hangszóró, majd mindenki nagy meglepetésére a templom hátteréből elősétál - pánsíppal a kezében - a MŰVÉSZ! Egy kissé meglepő, hogy még mielőtt színrelépett volna, már elölről is hallhatjuk a pánsíp el nem téveszthető hangjait. Ekkor már a magunkfajta koravén cinikusokban felmerült a GYANÚ. Lassan a tett színhelyére ér a művész, majd az első szám után - learatva a kellő tapsokat - egy kis közvéleménykutatást végez a hangerővel kapcsolatban. Ugye, teljesen érthető és lenyűgözően megnyerő, ha a művész odafigyel a hallgatókra, és nem csak "úgy" játszik. Mélységes sajnálatát fejezi ki, hogy nem a TŰZTORONYban (?!) adhatja elő műsorát. (Ezt a Szt. György templomban jelen lévők közül később többen szintén sajnáljuk...) Bemutatja hangszerét (sajnos csak két fajtát hozott): eredetileg görög hangszer, G hangolású, 3 oktáv hangterjedésű, anyaga bambusznád, és ma már csak Romániában használják népi hangszerként. Ezután a pánsípot a legnehezebben játszható hangszerek közé, azoknak is a csúcsára emeli - szerinte nem lehet kontrollálni, és látni, miközben az ember játszik rajta. Szegény utcazenészek.

A háttérzene ún. fél-playback, ami azt jelenti, hogy az alapzene magnóról megy, a szólót pedig bejátssza. Itt igazolódott a GYANÚ: ugyanis, ha valaki jobban odafigyelt, észrevehette, hogy a fél-playback igazából háromnegyed-playback, mivel a pánsípszóló a magnóról is hallható volt, csak halkan. Az előadásban így nem lehet hiba, hisz ha ő abbahagyja a játékot, a háttérben még mindig "él" a valamikori felvétele, amit a hallgató csak hangerő-játékként észlel. Ez egy kis lezserséget kölcsönöz a játékának, amit ő ki is használ: egyszer-egyszer elfelejti belengetni a hangszerét, amikor lebegős hangokat akar előcsalni.
A művek ismerősek mindenki számára: Vivaldi: Largo; Webber: Jesus Christus Super Star; Beethoven: Menuette; Bach; Raff: Cavatina; Purcel; Vangelis stb. Szinte ritmusra recsegnek a Szt. György templom-béli padok, hisz ez a zene minden átlagos és nem átlagos étterem háttérzenéjeként rendelés nélkül szerepel. Kellemes, sőt néha megható - ez nem vitás. (Ha azt szeretném, hogy leendő anyósom az esküvőmön valamitől meghatódjon, akkor biztos, hogy elhívom Steve-et zenélni.)

Az előadás végére tartogatja a meglepetést: egyedül játszik, semmi erősítés. Meg is jegyzi, hogy ez iszonyú nehéz feladat, és nagyon nagy rizikóval jár, mert ugye nincs semmi olyan technikai eszköz, ami - idézem: "ápolja és eltakarja az elrontott hangokat". Persze mindenki el van ragadtatva, hogy ilyen élményben lehet része: a MŰVÉSZ egyedül játszik, senki és semmi nem segít neki. Megjegyzem, a keverőasztalhoz egy hölgy loggolt be, de hogy ne legyen zavartalan az előadás, a műsor vége felé kivonult egy bőrönddel. Egy kissé furcsa látvány volt, hogy otthagy csapot-Pistát. Mint később kiderült a bőrönd tartalma kazettákból állt, és azért volt szükség a kivonulásra, hogy időben elő tudja készíteni a fogyasztásra szánt kazettákat.
A sírás kerülgetett, amikor befejezve az egyetlen szólóban, és élőben előadott művet, megint bekapcsolta a playbacket, és mivel nem volt helyén a pultos hölgy, a technika elragadtatta magát (talán neki is elege volt...): az effekteknek és gerjedéseknek csak a MŰVÉSZ úr tudott gátat szabni, ami eléggé szomorú látványt nyújtott (szórakoztató- és kisiparos).
Zárszóként: ha a technikai "bravúrokat", az előadásmódot és a művész ennenmaga általi feldicsérését nem veszem figyelembe, akkor csak egy dolog zavart volna: az, hogy ha elmegyek egy koncertre, akkor kérem, könyörgök: ne, és még egyszer kérem: ne etessenek magnóról! Mert akkor otthon a reklámújságból kivágom, beküldöm, esetleg meg is nyerem a Steve Taylor-kazettát, és még talán élvezem is. De csak háttérzeneként...
Joe
Fotó: Németh Péter



1998. július 06., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület