PánShow from Steve
Taylor
avagy (hatás)vadászat
pánsíppal
Kezdetnek nem rossz, ha egy ismerős orgonajátékkal kecsegtetjük a
kedves, gyanútlan nézőt. Aztán pár pillanat múlva elkezdődik a SHOW!
Orgona után hárfára vált a hangszóró, majd mindenki nagy meglepetésére
a templom hátteréből elősétál - pánsíppal a kezében - a MŰVÉSZ! Egy
kissé meglepő, hogy még mielőtt színrelépett volna, már elölről is
hallhatjuk a pánsíp el nem téveszthető hangjait. Ekkor már a
magunkfajta koravén cinikusokban felmerült a GYANÚ. Lassan a tett
színhelyére ér a művész, majd az első szám után - learatva a kellő
tapsokat - egy kis közvéleménykutatást végez a hangerővel
kapcsolatban. Ugye, teljesen érthető és lenyűgözően megnyerő, ha a
művész odafigyel a hallgatókra, és nem csak "úgy" játszik. Mélységes
sajnálatát fejezi ki, hogy nem a TŰZTORONYban (?!) adhatja elő
műsorát. (Ezt a Szt. György templomban jelen lévők közül később többen
szintén sajnáljuk...) Bemutatja hangszerét (sajnos csak két fajtát
hozott): eredetileg görög hangszer, G hangolású, 3 oktáv
hangterjedésű, anyaga bambusznád, és ma már csak Romániában használják
népi hangszerként. Ezután a pánsípot a legnehezebben játszható
hangszerek közé, azoknak is a csúcsára emeli - szerinte nem lehet
kontrollálni, és látni, miközben az ember játszik rajta. Szegény
utcazenészek.
A háttérzene ún. fél-playback, ami azt jelenti, hogy az
alapzene magnóról megy, a szólót pedig bejátssza. Itt igazolódott a
GYANÚ: ugyanis, ha valaki jobban odafigyelt, észrevehette, hogy a
fél-playback igazából háromnegyed-playback, mivel a pánsípszóló
a magnóról is hallható volt, csak halkan. Az előadásban így nem lehet
hiba, hisz ha ő abbahagyja a játékot, a háttérben még mindig "él" a
valamikori felvétele, amit a hallgató csak hangerő-játékként észlel.
Ez egy kis lezserséget kölcsönöz a játékának, amit ő ki is használ:
egyszer-egyszer elfelejti belengetni a hangszerét, amikor lebegős
hangokat akar előcsalni.
A művek ismerősek mindenki számára: Vivaldi: Largo;
Webber: Jesus Christus Super Star; Beethoven:
Menuette; Bach; Raff: Cavatina; Purcel;
Vangelis stb. Szinte ritmusra recsegnek a Szt. György templom-béli
padok, hisz ez a zene minden átlagos és nem átlagos étterem
háttérzenéjeként rendelés nélkül szerepel. Kellemes, sőt néha megható
- ez nem vitás. (Ha azt szeretném, hogy leendő anyósom az esküvőmön
valamitől meghatódjon, akkor biztos, hogy elhívom Steve-et
zenélni.)
Az előadás végére tartogatja a meglepetést: egyedül játszik,
semmi erősítés. Meg is jegyzi, hogy ez iszonyú nehéz feladat, és
nagyon nagy rizikóval jár, mert ugye nincs semmi olyan technikai
eszköz, ami - idézem: "ápolja és eltakarja az elrontott hangokat".
Persze mindenki el van ragadtatva, hogy ilyen élményben lehet része: a
MŰVÉSZ egyedül játszik, senki és semmi nem segít neki. Megjegyzem, a
keverőasztalhoz egy hölgy loggolt be, de hogy ne legyen zavartalan az
előadás, a műsor vége felé kivonult egy bőrönddel. Egy kissé furcsa
látvány volt, hogy otthagy csapot-Pistát. Mint később kiderült a
bőrönd tartalma kazettákból állt, és azért volt szükség a kivonulásra,
hogy időben elő tudja készíteni a fogyasztásra szánt kazettákat.
A sírás kerülgetett, amikor befejezve az egyetlen szólóban, és
élőben előadott művet, megint bekapcsolta a playbacket, és mivel nem
volt helyén a pultos hölgy, a technika elragadtatta magát (talán neki
is elege volt...): az effekteknek és gerjedéseknek csak a MŰVÉSZ úr
tudott gátat szabni, ami eléggé szomorú látványt nyújtott
(szórakoztató- és kisiparos).
Zárszóként: ha a technikai "bravúrokat", az előadásmódot és a
művész ennenmaga általi feldicsérését nem veszem figyelembe, akkor
csak egy dolog zavart volna: az, hogy ha elmegyek egy koncertre, akkor
kérem, könyörgök: ne, és még egyszer kérem: ne etessenek
magnóról! Mert akkor otthon a reklámújságból kivágom, beküldöm,
esetleg meg is nyerem a Steve Taylor-kazettát, és még talán élvezem
is. De csak háttérzeneként...
Joe
Fotó: Németh Péter
|