CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Szekendi Tamás orgonaestje


Június 23-án, kedden este 8 órakor, a Harkai Evangélikus Templomban adott orgonahangversenyt a Régi Zenei Napok keretében Szekendi Tamás zongora-, orgona- és csembalóművész. Az előadó Sopronban született 1961-ben. Zenei tanulmányait Budapesten folytatta, zongoraművészi diplomáját a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban szerezte (1985). A soproni Szt. Mihály-templom orgonistája, a Capella Savaria csembalistája, szakiskolai tanár. Első CD-jének zenei anyagát ugyanezen az orgonán játszva vette fel. Műsorán Bach és kortársainak művei szerepeltek.

A preklasszikus művek előadásában Magyarországon, de talán jóval nagyobb földrajzi és "szellemi-földrajzi" területen etalonnak számítanak azok a Bach felvételek, melyek részben éppen a Soproni Szent György Templom orgonáján készültek, Lehotka Gábor előadásában. Ezek a felvételek már akkor a mai autentikus előadásmód szemléletéről tanúskodtak (és tanúskodnak ma is), amikor a mai tudományos kurzus résztvevői még igencsak mással foglalkoztak, vagy éppen tanulmányozni kezdték a zenetörténet és előadóművészet ezen határterületét. Éppen ezért minden, Sopronban és környékén megszólaló orgonahang ezen felvételek mércéjének is aláveti magát, ami - valljuk be - nyomasztó teher is lehet az előadó számára.
A XVII. század billentyűs zeneirodalma különösen gazdag. Annak a századnak a billentyűs előadóművészek a "kedvencei". A német és az olasz iskolával induló új század már nem elsősorban a vokális zene százada volt.
A nagy választék átlátása és szigorú korismereti, korhűségbeli kontroll az a két pólus, melynek lényegi birtoklásával mindenkinek meg kell küzdenie, aki ennek a kornak zeneirodalmából válogat 1998-ban.

Szekendi Tamás válogatása felölelte a század egészét. Tette ezt annak kockázatával, hogy kevésbé ismert és kevésbé jó művek is belekerülnek műsorába. A műsor első feléből feltétlenül ki kell emelnünk a művek fugato-részének jó megoldásait, és Bach Négy duettjének tudatos és virtuóz előadását.
A műsor második felében népszerű és jó technikát kívánó darabokat hallottunk, ahol Szekendi Tamás megmutathatta rendkívül jó technikai adottságait. Ezen művek (Albinoni: Concerto és Vivaldi-Bach: G-dúr concerto-ja) regiszter-kezelése és gyors tételeinek virtuóz előadása különösen tetszett a szép számban megjelent közönségnek.
Nem tisztünk, hogy tanácsokat adjunk a művésznek, de nagyon reméljük, hogy az évek során, ahogyan beérik e szimpatikus és tehetséges fiatalember művészete, előadásmódja is nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válik. Játéka folyamatában tudatosabban meri szétválasztani a művek értelmezhető részeit és lesz ereje ahhoz, hogy élettapasztalatát egy Bach toccata induló futamaiban is megossza a hallgatóval, hogy orgonán "énekelje el" egy Bach korálelőjáték szövegét. Őszintén kívánjuk ezt Szekendi Tamásnak, és saját magunknak.
Kép és szöveg: - DI -



1998. jĂşnius 24., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület