Szekendi Tamás
orgonaestje
Június 23-án, kedden este 8 órakor, a Harkai Evangélikus Templomban
adott orgonahangversenyt a Régi Zenei Napok keretében Szekendi
Tamás zongora-, orgona- és csembalóművész. Az előadó Sopronban
született 1961-ben. Zenei tanulmányait Budapesten folytatta,
zongoraművészi diplomáját a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban
szerezte (1985). A soproni Szt. Mihály-templom orgonistája, a Capella
Savaria csembalistája, szakiskolai tanár. Első CD-jének zenei anyagát
ugyanezen az orgonán játszva vette fel. Műsorán Bach és kortársainak
művei szerepeltek.
A preklasszikus művek előadásában Magyarországon, de talán jóval
nagyobb földrajzi és "szellemi-földrajzi" területen etalonnak
számítanak azok a Bach felvételek, melyek részben éppen a Soproni
Szent György Templom orgonáján készültek, Lehotka Gábor
előadásában. Ezek a felvételek már akkor a mai autentikus előadásmód
szemléletéről tanúskodtak (és tanúskodnak ma is), amikor a mai
tudományos kurzus résztvevői még igencsak mással foglalkoztak, vagy
éppen tanulmányozni kezdték a zenetörténet és előadóművészet ezen
határterületét. Éppen ezért minden, Sopronban és környékén megszólaló
orgonahang ezen felvételek mércéjének is aláveti magát, ami - valljuk
be - nyomasztó teher is lehet az előadó számára.
A XVII. század billentyűs zeneirodalma különösen gazdag. Annak a
századnak a billentyűs előadóművészek a "kedvencei". A német és az
olasz iskolával induló új század már nem elsősorban a vokális zene
százada volt.
A nagy választék átlátása és szigorú korismereti, korhűségbeli
kontroll az a két pólus, melynek lényegi birtoklásával mindenkinek meg
kell küzdenie, aki ennek a kornak zeneirodalmából válogat
1998-ban.
Szekendi Tamás válogatása felölelte a század egészét. Tette
ezt annak kockázatával, hogy kevésbé ismert és kevésbé jó művek is
belekerülnek műsorába. A műsor első feléből feltétlenül ki kell
emelnünk a művek fugato-részének jó megoldásait, és Bach Négy
duettjének tudatos és virtuóz előadását.
A műsor második felében népszerű és jó technikát kívánó
darabokat hallottunk, ahol Szekendi Tamás megmutathatta rendkívül jó
technikai adottságait. Ezen művek (Albinoni: Concerto és Vivaldi-Bach:
G-dúr concerto-ja) regiszter-kezelése és gyors tételeinek virtuóz
előadása különösen tetszett a szép számban megjelent közönségnek.
Nem tisztünk, hogy tanácsokat adjunk a művésznek, de nagyon
reméljük, hogy az évek során, ahogyan beérik e szimpatikus és
tehetséges fiatalember művészete, előadásmódja is nyugodtabbá és
kiegyensúlyozottabbá válik. Játéka folyamatában tudatosabban meri
szétválasztani a művek értelmezhető részeit és lesz ereje ahhoz, hogy
élettapasztalatát egy Bach toccata induló futamaiban is megossza a
hallgatóval, hogy orgonán "énekelje el" egy Bach korálelőjáték
szövegét. Őszintén kívánjuk ezt Szekendi Tamásnak, és saját
magunknak.
Kép és szöveg: - DI
-
|