CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Egy kiállítás alkalmat ad a művésznek arra, hogy összegezze munkáit, kilépjen velük a közönség elé és minden kritika ellenére - vagy mellett - vállalja is azokat. Egy igazán jó művész mindig tudja, hogy az amúgy is híg szakmában hol a helye, mit ért el a pályán, mi a közönség, és a szakma véleménye. Művésznek bárki nevezheti magát, de hogy kiből lesz műveivel az utókort is befolyásoló egyéniség, azt majd a jövő dönti el.

Pasztellképek

Sz. Nagy Sándor kiállításáról


Tájképek, ezen belül falu-, város- és erdőrészletek jellemzik a június 28-án megnyitott, Sz. Nagy Sándor pasztellképeiből rendezett kiállítást.

A rekkenő hőség ellenére rengetegen gyűltek össze a Várkerület Galériában, hogy megtekintsék a Soproni Képzőművészeti Társaság elnökének munkáit.
A Nyárádszeredán született festő-restaurátor képei között éppúgy megtalálhatók a soproni látképek, erdőrészletek, mint a hazai táj szépségeit bemutató alkotások.

A bemutatott képek egyik része tartalmilag a természet ember általi átalakítását hivatott bemutatni. Gazdasági épületek, templomok, polgárházak szerepelnek a megkomponált témák között. Első ránézésre úgy tűnik, hogy ezek a képek csupán a kiválasztott téma szolgai megjelenítésére hivatottak. Hosszasabb szemlélődés után azonban kitárulkoznak, és a pontosan megfigyelt részletek mögül egy sajátos – de nem egyedi – látásmód kerül előtérbe.

Formailag a színek burjánzása figyelhető meg a képeken, melyeket a határozott síkok, térbeforduló felületek zaboláznak meg. A rengeteg szín ellenére, a képek egységes hatást keltenek, és mind a tartalom művészi megjelenítését szolgálják. Ahogy a megnyitón is elhangzott, Sz. Nagy Sándor a Toulouse-Lautrec-i és Rippl-Rónai–féle irányvonalat követi. Szemmel látható különbség azonban, hogy a felsorolt két művész munkásságát meghatározó ember- és jellemábrázolást ő nem alakokon keresztül, hanem a természeti táj és épített tér szemszögéből vizsgálja. Egy-két kivételtől eltekintve Sz. Nagy képein nem jelennek meg az emberek. Valahogy nem is hiányoznak. Ami mégis szembetűnő, az a fény-árnyék hatásoknak a szélsőséges bemutatása. Míg néhány képen kifejezetten a vihar előtti csend feszültségét idéző sötét tónusok jelennek meg, addig másutt jelen vannak a kompozíció egységét helyreállító érzékenyen megjelenített fény-árnyék kontrasztok is.

A művek másik csoportjába a tisztán természeti formákra épülő képek tartoznak. Többnyire fák és bokrok alkotják ezeket a kompozíciókat. Érdekes megfigyelni, hogy néhány kép alapjául az alkotó fekete kartont választ, mely a térbeliség fokozott érzékeltetését és a csúcsfény könnyebb megjelenítését szolgálja. A fekete alapon megjelenő színek gyakran nem is fedik el a sötét hátteret, néhol szinte világítanak a papíron, ezzel érzékeltetve a verőfényes napsütést, a csobogó patakon megcsillanó napsugarat.
Összefoglalva, Sz. Nagy Sándor képein megfigyelhető mind a természet, mind az épített környezet iránti szenvedélyes megismerés igénye. Tárlatát a soproni közönség július 5-ig tekintheti meg a Soproni Képzőművészeti Társaság kiállítótermében.
Go + Ga
Fotó: Németh Péter



1998. június 29., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület