Ördögi gondolatok a pokolról
Vissza
a pokolba!...
Noha
egy ízben már ismertettük az ellentmondásos
vitákat,
amiket II. János Pál pápa
enciklika-értékû
elvi nyilatkozata váltott ki világszerte, a
túlvilág
- és fõleg a pokol - mibenlétét
illetõen,
ám a kedélyek azóta sem csillapodtak. Egyre
többen
teszik le az obulust véleményük mellé, a
pápa
mellé állva, vagy nézeteit
megellenezve.
Mi
a pápai megfogalmazás lényege? Nem kevesebb, mint
az, hogy a mennyország és a pokol fogalmai
nem
konkrét,
topográfiailag meghatározható helyre, hanem az
örök
életû lélek állapotára utalnak, ami
a
földön eltöltött élet utáni
„megmérettetés"
eredményeként az isteni környezethez való
örökös
csatlakozást, vagy az abból való
jóvátehetetlen
kitaszítottságot jelenti. Ebben a metafizikai
értelemben
sokkal végzetesebb szeparálódásban a
kénköves
gyehenna tüzére utaló teátrális
ijesztgetés
nemcsak gyerekes és mint olyan elvetendõ, de
világos
az is, hogy a büntetés
örökkévalóságának
felismerése egy állapotában intakt lélek
számára
ugyanannyira borzalmas, mint a földi börtönök
életfogytiglan
sötét zárkára ítéltjeinek,
akiknek
szinte mindegyike inkább az azonnali halált
választaná,
mint az örökkévaló egyedüllét
reménytelenségét.
A
legújabb „pollok" arra mutatnak, hogy az emberiség 64%-a
hisz a pokol valamilyen fajtájának
létezésében,
25%-a elveti és 9%-a bizonytalan. Érdekes, hogy a
pápasághoz
közel álló jezsuita körök
maradéktalanul
alátámasztják a pokol status-jellegének
filozófiáját.
Az ellenkezés protestáns forrásokból
ered.
R.
Albert Mohler, a Louisville-i Déli Baptista Theológiai
Szeminárium
elnöke azt mondja, hogy „az Írások világosan
beszélnek a pokolról mint fizikai értelemben
létezõ
helyrõl, ahol a tüzes kín figyelmeztet
bennünket
arra, hogy félnünk kell." Professzor Douglas Groothuis, a
denveri
evangéliumi Szemináriumból arra int, hogy a
megátalkodott
bûnös számára az Istentõl való
elválasztódás
csak annyit jelent, mint a visszaszerzett szabadság egy
parancsolgató
házastárstól, vagy szülõtõl...
Minek félni az ilyesmitõl?
Bármennyire
is tetszetõs az effajta filozófia, a gondolatmenet a
legfontosabb
elemet mellõzi: a formális logikát!
Figyeljük
meg: akik a pokoltól való félelem
bûnöktõl
visszatartó hatására apellálnak, azok -
egyház
ide meg amoda - nem törõdnek azzal, hogy a
kénköves
kátránykatlanokról szóló dantei
víziók
igazak-e,
hanem csak a kézben tartható gyeplõkkel
törõdnek.
Elv: a cél szentesíti az eszközt. Igen ám,
csakhogy
az egyházi dogmatika nem afféle politikai
halászgatás,
és ha bármilyen ponton támadható a hit
által
proklamált felépítmény, annak az
egyháznak
semmiféle jövõje sincs a hívek
tömegeinek
megnyerése terén.
A
pápát különleges elismerés és
tisztelet
illeti, hogy a bennünket körülvevõ
világot
szabályozó tudományos elveket a keresztény
hit hagyományaival és dogmáival integrálni
tudja. A szétszórtan apróbb,
töredékes
és magukat keresztényeknek vagy keresztyéneknek
valló
szekták között még mindig akadnak, amelyek -
fõleg
az Újvilágban - egyetemi szinten tagadják az
evolúció,
azaz természetes fejlõdés
történetét,
és csökönyösen ragaszkodnak a bibliai
teremtésmonda
szószerinti értelmezéséhez. Pedig nincsen
abban
semmi ellentmondás, hogy a Jézus, majd Josephus Flavius
korában
élõ egyszerû hithirdetõk és
apostolok
az akkori, civilizatív vonatkozásban kezdetleges
elmékhez
olyan nyelven szóltak, ami akkor érthetõ volt
és
a skolasztikus ismeretek maximumára támaszkodott, ma
viszont
az évszázadok alatt feltárt
összefüggésekkel
nem cáfoljuk, hanem ellenkezõleg
alátámasztjuk
a Genezis korszakos
történetét.
Hogy
a pokol milyen, azt az odautaltak saját tapasztalataik
árán
tudják majd meg - és most egy abszurdumnak
bélyegezhetõ,
paradoxonként használt példával
hökkentem
meg az olvasót: „ Feltéve (de persze meg nem
engedve...),
ha kiderülne, hogy a pokol kellemes és csendes hely, ahol
tavaszi
szellõk járnak és jégbe hûtött
söröket
szolgálnak fel szemrevaló leányzók. Ha az
IGAZSÁG
ez lenne, akkor sem lenne erkölcsi joga egyetlen felekezetnek sem
kénköves gyehennával ijesztgetni a híveket
csak
azért, hogy a báránykák ne fussanak
szerteszét
a karámból. Ez amolyan
intézményesített
balekfogás, ami a középkori papi hierarchia
életben
tartásához tán szükséges lehetett, de
ma több kárt okoz az egyházaknak, mint hasznot.
"
Pagony
Lajos
2000. január 25., kedd 00:00
|