Az ujságíró ne taktikázzon!
Opportunizmus
vagy
oktondiság? (I.)
Fogadott kishúgom a minap
panaszkodott, hogy ez évben sem tanult sokat az Újságíró Főiskolán,
és - noha vizsgái jól sikerültek - szívében egyfajta
kielégületlenséggel
hagyta el Budapestet. Vigasztaltam, hogy az újságírás nagyon hasonlít
a zenéhez. Egyiket sem lehet „megtanítani". Muzsikálni is,
publicisztikát írni is saját maga tanul meg mindenki; az
iskolamesterek csak a jó utat mutogatják - amit aztán a tanítvány
vagy
követ, vagy nem.
Igazában az újságíráshoz egy alapvető nyelvi és stiláris készségen
kívül egyvalami elengedhetetlen, és - sajnos - éppen ez az egyvalami
hiánycikk manapság. A jó újságírónak ugyanis olthatatlan és őszinte
érdeklődést kell táplálnia egy sereg olyasmi iránt, amivel a
mindennapi
életben találkozik, beleütközik vagy elhalad mellette. A rossz
újságíró
legnyomorúságosabb jellemzője a közöny. Politikai vagy didaktikai
tévedések miatt még lehet valaki elsőrangú újságíró. De az
érdektelenség megöli benne - és rajta keresztül az olvasókban is - a
hitet a valódiságában annak, amit leír, mond vagy tanúsít.
Ma már bonyolult és hibás egyszerűen „magyar emigrációról"
beszélni,
amikor például az Interneten több, mint egy évtizede folyó
fórum-jellegű viták serkentőit emlegetjük, akik közül nem
egy annak idején
elbújdosott, vagy egyszerűen továbbállt hazafi amerikai, kanadai,
német stb. egzisztenciát teremtett. Ezen urak és hölgyek szünet
nélkül csepülik a hazai magyar újságírást. Szemére hányják a
koncepció-nélküliséget, és azt állítják, hogy a nyugati média
művelőinek zöme hivatása magaslatán cikkezik!
Ötven éven át volt kapcsolatom a hazai magyar újságírással, amely
olyan elméket mondhatott magáénak, mint Hegedűs Gyula, Havas
Zsigmond,
Ady Endre, Németh László. Mostanában Lovas és Csurka cikkei okoztak
hosszabb-rövidebb lejáratú vitákat. Csurkát például túlnyomó
többségben elmarasztalta a „közvélemény". Itt mindjárt felteszem
a kérdést: mi a „közvélemény"? Az olvasóé? Vagy a konkurrens politika
véleménye - amiért szóvá merte tenni a vajdasági magyarok
jövőjének problémáját?
Mielőtt egy eklatáns példával világítanám meg, hogyan „kezeli" a
nyugati sajtó a hasonlóan kényes ügyeket saját háza táján - a
Csurka-féle aggodalmak értékeléséhez elmondom, hogy az USA-ban, a
fáradhatatlan Lipták Béla által vezetett Magyar Lobby szinte hetente
fordul
egyrészt a Clinton-adminisztrációhoz, másrészt az itt élő magyarokhoz
azzal, hogy az eddigi szórványos vajdasági magyarellenes atrocitások
bármikor lángra lobbanhatnak, s hogy az USA kormányának tennie
kellene
valamit ez ellen. A média-tájékoztatás ilyetén formája kiküszöböli a
kompromisszumot, és a tények félelmetes sugalmazásával számol. Az
igazságnak ebben a reflektorfényében megkérdezem: a tényekre és
következményekre őszintén utaló magyar újságírás tényleg olyan rossz?
Vessünk egy pillantást az érem túlsó oldalára!
Az időszerű amerikai statisztikák szerint a latin eredetű (mexikói,
kubai, jamaikai stb.) legális és illegális betelepülők száma olyan
tempóban nő, hogy a következő évezred első évtizedeiben a latin lesz
az ország legszámosabb kisebbsége, 35%-os arányszámmal. A
tipikusan
amerikainak tekintendő déli államokban - mint Észak- és Dél-Karolina,
Georgia
stb. -, ahol eddig az amerikai polgárháború utódaitól származó
fehérek
és
feketék éltek, egyre több és több latin család telepedik le.
Az észak-carolinai városkában, ahol ma lakom, tíz évvel ezelőtt
még hírük-hamvuk sem
volt, ma pedig gomba módra nyílnak a mexikoi üzletecskék,
kirakatukban
az „ABIERTO" felirattal, ami - ugyi - mexikói nyelven azt jelenti,
hogy
„nyitva"; de hogy megértsem, meg kellett néznem a szótárban!
Namármost: az ilyen példátlanul erőteljes emigrációs feltöltődés a
legkülönbözőbb területeken - a közegészségügytől az iskolaügyig, a
közbiztonságtól a munkaerőkínálatig stb., stb. - a jövőt hosszú
távlatokban formáló, igen komoly kérdéseket vet fel, melyekre
a
figyelmet rá kellene irányítani. A publicisztika feladata lenne e
problémák elemzése és taglalása. Ehelyett éppen a napokban jelent meg
egy sorozat a legegyügyűbben heurékázó cikkekből, amelyek mind arról
szóltak, hogy jaj, istenem, milyen jó is, hogy a latinok megtalálják
közöttünk az otthonukat, és csak rajta, rajta, rajta!
Az ilyenfajta újságírás, amely egyszerre opportunista és
bumburnyák,
főleg ilyenkor, elnök- és szenátusi választások előestéjén lát
napvilágot a szerkesztőségekben, amikoris a potenciális szavazók
ilyen, meg amolyan irányból való célbavétele és irányítása
mindennél
fontosabb, aztán... utánunk az özönvíz! Anélkül, hogy bármely pártot
nevén neveznénk, annyit megemlíthetünk, hogy a legszélesebb
platformú telítettséget kétségtelenül az a párt fogja mindig és
mindenütt
felmutatni, amely az egyszerű lelkek millióinak címzett demagógiát
a legsikeresebben tudja „eladni".
(Folyt. köv!)
Pagony Lajos
1999. június 28., hétfő 00:00
|