| 
 
Az ujságíró ne taktikázzon! 
  Opportunizmus 
vagy 
oktondiság? (I.)
 Fogadott kishúgom a minap 
panaszkodott, hogy ez évben sem tanult sokat az Újságíró Főiskolán, 
és - noha vizsgái jól sikerültek - szívében egyfajta 
kielégületlenséggel 
hagyta el Budapestet. Vigasztaltam, hogy az újságírás nagyon hasonlít 
a zenéhez. Egyiket sem lehet „megtanítani". Muzsikálni is, 
publicisztikát írni is saját maga tanul meg mindenki; az 
iskolamesterek csak a jó utat mutogatják - amit aztán a tanítvány 
vagy 
követ, vagy nem.
Igazában az újságíráshoz egy alapvető nyelvi és stiláris készségen 
kívül egyvalami elengedhetetlen, és - sajnos - éppen ez az egyvalami 
hiánycikk manapság. A jó újságírónak ugyanis olthatatlan és őszinte 
érdeklődést kell táplálnia egy sereg olyasmi iránt, amivel a 
mindennapi
életben találkozik, beleütközik vagy elhalad mellette. A rossz 
újságíró 
legnyomorúságosabb jellemzője a közöny. Politikai vagy didaktikai 
tévedések miatt még lehet valaki elsőrangú újságíró. De az 
érdektelenség megöli benne - és rajta keresztül az olvasókban is - a 
hitet a valódiságában annak, amit leír, mond vagy tanúsít. 
 Ma már bonyolult és hibás egyszerűen „magyar emigrációról" 
beszélni, 
amikor például az Interneten több, mint egy évtizede folyó
 fórum-jellegű viták serkentőit emlegetjük, akik közül nem 
egy annak idején 
elbújdosott, vagy egyszerűen továbbállt hazafi amerikai, kanadai, 
német stb. egzisztenciát teremtett. Ezen urak és hölgyek szünet 
nélkül csepülik a hazai magyar újságírást. Szemére hányják a 
koncepció-nélküliséget, és azt állítják, hogy a nyugati média
 művelőinek zöme hivatása magaslatán cikkezik!
 Ötven éven át volt kapcsolatom a hazai magyar újságírással, amely 
olyan elméket mondhatott magáénak, mint Hegedűs Gyula, Havas 
Zsigmond, 
Ady Endre, Németh László. Mostanában Lovas és Csurka cikkei okoztak 
hosszabb-rövidebb lejáratú vitákat. Csurkát például túlnyomó 
többségben elmarasztalta a „közvélemény". Itt mindjárt felteszem 
a kérdést: mi a „közvélemény"? Az olvasóé? Vagy a konkurrens politika
 véleménye - amiért szóvá merte tenni a vajdasági magyarok 
jövőjének problémáját?
 Mielőtt egy eklatáns példával világítanám meg, hogyan „kezeli" a 
nyugati sajtó a hasonlóan kényes ügyeket saját háza táján - a
 Csurka-féle aggodalmak értékeléséhez elmondom, hogy az USA-ban, a
fáradhatatlan Lipták Béla által vezetett Magyar Lobby szinte hetente 
fordul  
egyrészt a Clinton-adminisztrációhoz, másrészt az itt élő magyarokhoz 
azzal, hogy az eddigi szórványos vajdasági magyarellenes atrocitások 
bármikor lángra lobbanhatnak, s hogy az USA kormányának tennie 
kellene 
valamit ez ellen. A média-tájékoztatás ilyetén formája kiküszöböli a 
kompromisszumot, és a tények félelmetes sugalmazásával számol. Az 
igazságnak ebben a reflektorfényében megkérdezem: a tényekre és 
következményekre őszintén utaló magyar újságírás tényleg olyan rossz? 
Vessünk egy pillantást az érem túlsó oldalára!
 Az időszerű amerikai statisztikák szerint a latin eredetű (mexikói,
kubai, jamaikai stb.) legális és illegális betelepülők száma olyan 
tempóban nő, hogy a következő évezred első évtizedeiben a latin lesz 
az ország legszámosabb kisebbsége, 35%-os arányszámmal. A
tipikusan 
amerikainak tekintendő déli államokban - mint Észak- és Dél-Karolina,
 Georgia
stb. -, ahol eddig az amerikai polgárháború utódaitól származó 
fehérek 
és
feketék éltek, egyre több és több latin család telepedik le.
Az észak-carolinai városkában, ahol ma lakom, tíz évvel ezelőtt 
még hírük-hamvuk sem 
volt, ma pedig gomba módra nyílnak a mexikoi üzletecskék, 
kirakatukban 
az „ABIERTO" felirattal, ami - ugyi - mexikói nyelven azt jelenti, 
hogy 
„nyitva"; de hogy megértsem, meg kellett néznem a szótárban!
 Namármost: az ilyen példátlanul erőteljes emigrációs feltöltődés a 
legkülönbözőbb területeken - a közegészségügytől az iskolaügyig, a 
közbiztonságtól a munkaerőkínálatig stb., stb. - a jövőt hosszú 
távlatokban formáló, igen komoly kérdéseket vet fel, melyekre 
a 
figyelmet rá kellene irányítani. A publicisztika feladata lenne e 
problémák elemzése és taglalása. Ehelyett éppen a napokban jelent meg 
egy sorozat a legegyügyűbben heurékázó cikkekből, amelyek mind arról 
szóltak, hogy jaj, istenem, milyen jó is, hogy a latinok megtalálják 
közöttünk az otthonukat, és csak rajta, rajta, rajta!
 
 Az ilyenfajta újságírás, amely egyszerre opportunista és 
bumburnyák, 
főleg ilyenkor, elnök- és szenátusi választások előestéjén lát 
napvilágot a szerkesztőségekben, amikoris a  potenciális szavazók 
ilyen, meg amolyan irányból való célbavétele és irányítása 
mindennél 
fontosabb, aztán... utánunk az özönvíz! Anélkül, hogy bármely pártot 
nevén neveznénk, annyit megemlíthetünk, hogy a legszélesebb 
platformú telítettséget kétségtelenül az a párt fogja mindig és 
mindenütt 
felmutatni, amely az egyszerű lelkek millióinak címzett demagógiát 
a legsikeresebben tudja „eladni".
  (Folyt. köv!)
Pagony Lajos 
  
1999. június 28., hétfő 00:00 
 
 
 |