CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

Az ujságíró ne taktikázzon!


Opportunizmus vagy oktondiság? (I.)

Fogadott kishúgom a minap panaszkodott, hogy ez évben sem tanult sokat az Újságíró Főiskolán, és - noha vizsgái jól sikerültek - szívében egyfajta kielégületlenséggel hagyta el Budapestet. Vigasztaltam, hogy az újságírás nagyon hasonlít a zenéhez. Egyiket sem lehet „megtanítani". Muzsikálni is, publicisztikát írni is saját maga tanul meg mindenki; az iskolamesterek csak a jó utat mutogatják - amit aztán a tanítvány vagy követ, vagy nem.

Igazában az újságíráshoz egy alapvető nyelvi és stiláris készségen kívül egyvalami elengedhetetlen, és - sajnos - éppen ez az egyvalami hiánycikk manapság. A jó újságírónak ugyanis olthatatlan és őszinte érdeklődést kell táplálnia egy sereg olyasmi iránt, amivel a mindennapi életben találkozik, beleütközik vagy elhalad mellette. A rossz újságíró legnyomorúságosabb jellemzője a közöny. Politikai vagy didaktikai tévedések miatt még lehet valaki elsőrangú újságíró. De az érdektelenség megöli benne - és rajta keresztül az olvasókban is - a hitet a valódiságában annak, amit leír, mond vagy tanúsít.

Ma már bonyolult és hibás egyszerűen „magyar emigrációról" beszélni, amikor például az Interneten több, mint egy évtizede folyó fórum-jellegű viták serkentőit emlegetjük, akik közül nem egy annak idején elbújdosott, vagy egyszerűen továbbállt hazafi amerikai, kanadai, német stb. egzisztenciát teremtett. Ezen urak és hölgyek szünet nélkül csepülik a hazai magyar újságírást. Szemére hányják a koncepció-nélküliséget, és azt állítják, hogy a nyugati média művelőinek zöme hivatása magaslatán cikkezik!

Ötven éven át volt kapcsolatom a hazai magyar újságírással, amely olyan elméket mondhatott magáénak, mint Hegedűs Gyula, Havas Zsigmond, Ady Endre, Németh László. Mostanában Lovas és Csurka cikkei okoztak hosszabb-rövidebb lejáratú vitákat. Csurkát például túlnyomó többségben elmarasztalta a „közvélemény". Itt mindjárt felteszem a kérdést: mi a „közvélemény"? Az olvasóé? Vagy a konkurrens politika véleménye - amiért szóvá merte tenni a vajdasági magyarok jövőjének problémáját?

Mielőtt egy eklatáns példával világítanám meg, hogyan „kezeli" a nyugati sajtó a hasonlóan kényes ügyeket saját háza táján - a Csurka-féle aggodalmak értékeléséhez elmondom, hogy az USA-ban, a fáradhatatlan Lipták Béla által vezetett Magyar Lobby szinte hetente fordul egyrészt a Clinton-adminisztrációhoz, másrészt az itt élő magyarokhoz azzal, hogy az eddigi szórványos vajdasági magyarellenes atrocitások bármikor lángra lobbanhatnak, s hogy az USA kormányának tennie kellene valamit ez ellen. A média-tájékoztatás ilyetén formája kiküszöböli a kompromisszumot, és a tények félelmetes sugalmazásával számol. Az igazságnak ebben a reflektorfényében megkérdezem: a tényekre és következményekre őszintén utaló magyar újságírás tényleg olyan rossz? Vessünk egy pillantást az érem túlsó oldalára!

Az időszerű amerikai statisztikák szerint a latin eredetű (mexikói, kubai, jamaikai stb.) legális és illegális betelepülők száma olyan tempóban nő, hogy a következő évezred első évtizedeiben a latin lesz az ország legszámosabb kisebbsége, 35%-os arányszámmal. A tipikusan amerikainak tekintendő déli államokban - mint Észak- és Dél-Karolina, Georgia stb. -, ahol eddig az amerikai polgárháború utódaitól származó fehérek és feketék éltek, egyre több és több latin család telepedik le. Az észak-carolinai városkában, ahol ma lakom, tíz évvel ezelőtt még hírük-hamvuk sem volt, ma pedig gomba módra nyílnak a mexikoi üzletecskék, kirakatukban az „ABIERTO" felirattal, ami - ugyi - mexikói nyelven azt jelenti, hogy „nyitva"; de hogy megértsem, meg kellett néznem a szótárban!

Namármost: az ilyen példátlanul erőteljes emigrációs feltöltődés a legkülönbözőbb területeken - a közegészségügytől az iskolaügyig, a közbiztonságtól a munkaerőkínálatig stb., stb. - a jövőt hosszú távlatokban formáló, igen komoly kérdéseket vet fel, melyekre a figyelmet rá kellene irányítani. A publicisztika feladata lenne e problémák elemzése és taglalása. Ehelyett éppen a napokban jelent meg egy sorozat a legegyügyűbben heurékázó cikkekből, amelyek mind arról szóltak, hogy jaj, istenem, milyen jó is, hogy a latinok megtalálják közöttünk az otthonukat, és csak rajta, rajta, rajta!

Az ilyenfajta újságírás, amely egyszerre opportunista és bumburnyák, főleg ilyenkor, elnök- és szenátusi választások előestéjén lát napvilágot a szerkesztőségekben, amikoris a potenciális szavazók ilyen, meg amolyan irányból való célbavétele és irányítása mindennél fontosabb, aztán... utánunk az özönvíz! Anélkül, hogy bármely pártot nevén neveznénk, annyit megemlíthetünk, hogy a legszélesebb platformú telítettséget kétségtelenül az a párt fogja mindig és mindenütt felmutatni, amely az egyszerű lelkek millióinak címzett demagógiát a legsikeresebben tudja „eladni".

(Folyt. köv!)

Pagony Lajos



1999. június 28., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület