Kevésbbé meglepő, mint amilyennek hangzik!...
„Visszasírja
majd még azt a napot?"
Elgondolkodtató
eredménnyel zárult a prágai IVVM közvéleménykutató társaság
vizsgálódása a magyarok, lengyelek és csehek körében a kommunista
rendszerek bukása utáni reflexiókat tekintve az egyszerű emberek
között. A három volt kommunista rendszerhez tartozó ország polgárai
közül a magyarok sajnálják leginkább a történteket (40%), a csehek
(32%) és a lengyelek (22%) után. Ennek következtében a demokráciába
való átmenetnek a lengyelek 67 százaléka, csehek 55 százaléka, a
magyaroknak
viszont csak 46 százaléka tapsol. Hasonló a százalékos megoszlás a
szólásszabadság, utazás és a munkapiac terén beállott változások
értékelésében is.
Eszerint hazánk fiai pesszimisták. A lengyelek viszont és részben
a csehek is - akiket a hitleri erők, majd a szovjet rend fullajtárjai
sokszor összehasonlíthatatlanul brutálisabban tapostak a földre,
mint a politikailag karöltve járó magyarországiakat - boldogok a rend
átalakulásának láttán. Auschwitz Lengyelországban volt és nem
Magyarországon. Ez feltétlenül azt jelenti, hogy a kínok és
szenvedések tisztítótüzében, ahol a szovjet rendszer alatt például
Stettinben (ma Szczecin) tömegeket hurcoltak el Lengyelországból, a
társadalom nem felejtett és nem vált megalkuvóvá.
Az összehasonlító vizsgálódásban résztvevő három ország közül
Magyarország megkérdezettjeinek 81 százaléka küzd munkapiaci
gondokkal, s míg ez a probléma a lengyelek 71 százalékát is
foglalkoztatja, addig a cseheknek mindössze 31 százaléka érintett
ezen a téren.
Anélkül, hogy a munkanélküliség fenyegetését oly alacsony
százalékban értékelő csehek és az elképesztően magas százalékú
magyarság
országainak gazdasági és termelési struktúráját elemeznénk, a
hazaiak negatív véleményét okozó tényezők közül néhányat meg kell
említeni:
1. A szocialista rend eltűnése után keletkezett újgazdag réteg
- otthoni szlogennel „budai milliomosoknak", sőt „milliárdosoknak"
(!) becézett felső százezer - zöme a főváros vízfej volta miatt
meglehetősen kis helyre koncentráltan, állandóan a tömegek orra
előtt él, gyarapszik és játssza kisded játékait. Ez a létminimum
alatt élők tömegeit kihívóan érinti.
2. Az elsősorban a főváros „világszintű" megjelenítése miatt
oda koncentrált áruválaszték, vásárlási kedv és erő Budapest és a
vidék között figyelmeztetően szembeszökő árszint-különbségeket
teremtett ingatlan, lakbér, élelmiszerek, energia és más
létfontosságú cikkek kiskereskedelmi forgalmában, egyrészt vonzóbbá
téve a fővárost a szükségszerűen magasabb bérek miatt, másrészt
vákuumot teremtve a vidéken élő lakosság kilenc tizedének és a
főváros lakóinak képzelt vagy valóságos életkörülményeit tekintve.
3. Míg tehát egyfelől adódott egy hellyel-közzel amerikai vagy
általában nyugati szintű életformát imitáló réteg, amely a felfelé
adjusztált ár- és költségszinteket követni tudja 150 dolláros cipő-
vagy 300 dolláros öltönyárakkal is, addig egy dunántúli
kisvendéglőben például a napi étkezők még mindig menünkénti
egy dolláros áron választanak az ajánlott fogások között, s míg
ezeket az embereket a literenként 200 forinton felüli benzinárak a
tíz éves Ladák és Polski Fiatok fészerben tartására kényszerítik,
addig
egyes fővárosi vállalkozók Houstonba repülnek amerikai kocsit
venni.
És mindez - a színpad kompakt volta következtében - nézők és
színjátszók
egymás közötti, mondhatnám „interaktív" életszférája miatt mindenki
szeme láttára zajlik! Lélektanilag könnyen érthető, hogy az anyagi
javak terén egymástól olykor fényévekre történő eltávolodás
sokakban azt az időt sírja vissza, amikor mindenki egy csónakban
evezett - potemkin-kulisszákból tákolt kikötők felé. A „ha nekem nem
lehet, neked se’ legyen!..." nagyon emberi megnyilvánulás.
Embereké... és nem szenteké! Vagy ahogy a költő írta: „Ne
ámulj a kokainistán, gondolkodj az okain is tán... és megérted!"
Pagony Lajos
1999. december 04., szombat 00:00
|