| 
 
A befolyásolás és megfélemlítés határai 
 Hogy a 
szomszédasszony is értsen belőle... 
A közel 
másfélmilliárd kínai nem rajong a kereszténységért. Hivatalosan nem 
ellenséges, de nem is tartja számon. Indiában a napokban született az 
egymilliárdos népesség határköveként az a csecsemő, aki talán hindu, 
talán mohamedán, de aligha keresztény.
A Magyarország által is körüludvarolt Európai Unió az Egyesült 
Államokat jóval megelőzve siet szálait a középkori keresztény 
felfogás 
szellemében még hitetlen pogányként elkönyvelt, hatalmas Kínával 
szorosra vonni.  
 
  Amerika egy része - nem a keresztény felekezetek vagy 
papjaik, hanem a szakszervezetek és más, állítólag a dolgozók 
érdekében ellenlábas szervezetek - ágálnak a kínaiakkal való 
érdek-összefonódás ellen, mondván, hogy az majdan munkanélküliséget 
fog okozni. Nem hallottam arról, hogy egyetlen amerikai keresztény
vallás-csoport etikai vagy dogmatikai meggondolások alapján 
tiltakozott volna a kínaiakkal való szorosabb gazdasági együttműködés 
ellen. Sajnos, se Indiában jártomban, se Kínában nem láttam 
keresztény 
templomot, vagy más utalást a kereszténységre.
  A középkorban, amikor a pápák keresztes hadakat áldottak meg 
és az oszmán birodalom karddal akarta Európát a muzulmánok „igaz 
hitére" téríteni - vallási véleményekért divatos volt ölre menni.
Ez ma anakronizmus. Helyette a divat az egyházi dogmák, történeti 
vagy 
csak anekdota értékű események magyarázgatása lett.
   Mindenki, 
aki ezzel foglalkozik, mások helyett gondolkodik, és saját 
meglátásait 
véli Istenéivel vagy valamelyik bibliai alakéival azonosítani.  A 
lényeg nem 
az, amit hallasz, látsz vagy olvasol, mert te magad kis butuska vagy 
ahhoz, hogy a legegyszerűbb tőmondatok mögötti igazságokat is 
megemészd - Neked kell valaki, aki megmagyarázza, mit kell értened 
az olvasott vagy hallott kinyilatkoztatások 
helyén.
  Ez az  állandó atyáskodás, a hülyegyerek fejecskéjének 
simogatása az úgynevezett „pásztorkodás" történelmi öröksége; s noha 
egyre szélesebb rétegeknek nyújt a társadalom technikai és 
spirituális 
irányú nevelést, mindazok akik eltökéltek, hogy nekik kell a 
tömegeket 
spirituálisan a kezüknél vagy orruknál fogva vezetni, egyszerűen nem 
érzékelik, amit a modern társadalompszihológusok
szinte meghökkenve tapasztalnak: „a ma embere befelé fordulva
önmaga keresi a választ egzisztenciális és spirituális kérdésekre",
amiket valaha prédikátorok rágtak a szájába.
 
  Egy modern, sokrétűen bonyolult társadalomban a 
prédikátornak 
sanyarú a sorsa. Csak olyan spirituális vezetőkre hallgatnak, akik az 
elvekhez fordulás szerénységét nem „bort
iszik és vizet prédikál" alapon hirdetik, hanem példaadó módon.
Ezért olyan népszerű II.János Pál pápa, vagy a Dalai Láma, vagy 
az amerikai keresztény szekták felett álló Billy Graham, aki maga is
éveket töltött Távol-Keleten. Ezek a vezérlő személyiségek leszállnak
a zavaros víziók szféráiból, és a földön járva ösztönösen követik a
teizmus - azaz istenhit - dogmába is foglalt első számú alapelvét:
„Isten nevét hiába ne vedd". Érdekes, hogy az elemzők oly 
szívesen interpretálják a szent könyveknek úgyszólván minden 
fejezetét, de ennek az axiómának az analízisát nagy ívben elkerülik.
  Ám pontosan a több, mint szás országot meglátogató pápa,
az angliai egyetemeket járt Dalai Láma, és a ma, 80 évesen is a 
napilapok hasábjain kommunikáló Billy Graham a példái annak, 
ahogyan a ma embere az élet fizikai és spirituális követelményeit
koordinálja.
   A ma embere nem téblábol fél szemét folyton az 
égre
meresztve, botorkálva dogmák, parancsok, tilalmak és fenyegetések
feje fölött lógó táblái között, amik állítólag egy félelmetes, 
szeszélyes,
ma keblére ölelő, holnap eltaszító szellem termékei, hanem tisztában 
van azzal, hogy a születés és halál kényszerűsége közötti időben 
eltöltött idő alatt a környezetéhez szabott élete fogja végső fokon
eldönteni, hogy ki és hogyan értékeli majd halála után. Ember? 
Szellem? Mindegy! Ahogy Weöres Sándor írja Meduza kötetében:
  
     „A lassú táncban alva hajlongó és dúdoló nagy fák alatt
        egy ember fekszik itt. 
       Az éhesek pörölve rámennek majd s behullja csonkjait a keserű 
levél..."
  
       Majdnem 60 éve olvastam utoljára. Lehet, hogy az idézetből egy
pontosvessző kimaradt...
           
-pagony- 
  
2000. május 25., csütörtök 00:00 
 
 
  |