A más szemével |
Korunk kultúrális ellentmondásairól.
Beszélgessünk a
zenéről (I.)
Alig lehet elképzelni a kultúra
szférájában
olyan területet, amely a közvetített jelenségek bonyolultsága
tekintetében a zenét
még csak meg is közelítené. A képzőművészetek emberre gyakorolt
hatása
például
úgyszólván egyértelmű, mert konkrétan látott, „megfogható", és legyen
bármennyire is absztrakt, azért mégis a formákba, színekbe,
koordinátákba
öntött valóság darabjaiból tevődik össze.
A zene azonban -
nyugodtan
mondhatnók - társadalmi produktum, nem csak egy bizonyos kor, hanem
azon belül a legkülönbözőbb kulturális fokú rétegek vízióit tükrözi.
Így
lehetséges csak, hogy míg Bartók szonátáját komponálja,
időbeli szinkronban az utcaseprő az „Éjjel az omnibusz tetején"-t
dúdolja
önfeledten,
és a mű és élvezője közötti kapcsolat tekintetében nincs
értékkülönbség
kettőjük között.
Mert... régóta tudott axióma, hogy nincs „rossz" vagy
„értéktelen"
zenei műfaj, csak rossz, eredetietlen zene. Az úgynevezett „komoly"
zene
történetében (majd látni fogjuk, hogy ez a „komoly" milyen buta jelző
itt)
a barokk zenét a romantikus korszak fölé értékelni - hogy csak egy
példát
vegyek elő - ugyanolyan tájékozatlanság, mint azt állítani, hogy
J.S.Bach
minden fúgája különb a Bacharach „The look of love"-jánál, vagy hogy
Beethoven MINDEN szimfóniája értékesebb, mint Gershwin „Rhapsody
in Blue"-ja. És itt nem csak a műfajok közötti értéklétráról van szó.
A zenében ennél sokkal fontosabb az a mágikus hatás, amivel a mű
hallgatóját
fogva tartja, az a felejthetetlenül motoszkáló belső visszhang, ami
egy
Munkácsy-kép, a Tetemrehívás, vagy a giccsnek kikiáltott Corcovado
látványa
nyomán
marad bennünk. Ezt a mágikus érzést pedig Chopin g-moll balladája és a
Beatles
Yesterday-je ugyanazzal az intenzitással varázsolhatja elő. Ha
egyszer
Celebeszről, a dzsungelből kiemelnénk egy romantikus lelkű leányzót,
és meghallgattatnánk vele mindkét művet anélkül, hogy fogalma lenne,
ki fia-borja volt Chopin és kik a Beatlesek, nem merek jóslásokba
bocsátkozni, vajon melyik művet tartaná igazán szívéhez
szólónak...
Ezzel a kis példával azt is illusztráltam, hogy a zene
hétköznapi
kritikusai elsősorban a zenetörténet adattárából merítik
előítéleteiket.
Hogy jöhet egy Horváth Jenő Bachhoz, aki János is meg Sebestyén is.
Igaz?
No meg Ellington, aki hiába Duke, azért mégsem Mozart.
Igaz?
Nem igaz! Amikor Debussy a 20. század elején meglátogatta a
pesti
Zeneakadémiát, egyik beszédében kijelentette: „Uraim, e század
zenéjére a jazz fogja rányomni a bélyeget!" Akkor, ott - sőt évtizedek
múltán is - mindenki hápogott a riadalomtól. Pedig igaza lett. Ettől
még Mozart A-dúr zongoraversenye a romantika felé kacsintgató
klasszikus zene egyik legcsodálatosabb alkotása marad, de Ellington
Harlem Nocturn-je is az! A zenei alkotás időtlenségére éppen az
jellemző,
hogy
igazi szépsége nem avul el, és mint ahogyan egy Shakespeare-szonett
felérhet
Kacskarím Izidor összes verseivel, mind a nyolcszázötvennel
együttvéve,
ugyanúgy jelentkezhet akár a legigénytelenebb műfajban, akár az utca
gyermekének az ajkán született nótában is, az a bizonyos MÁGIA!
Egyes, utóbbi időkben napvilágot látott cikkek olvasása
közben
éreztem,
hogy írójuk zavarban van a zene emberre gyakorolt hatásának
megfogalmazásával.
Pedig a dolog egyszerű. A képzőművészeti alkotás azt
mondja:"Tessék!
Itt vagyok! Csodálj, vagy vess meg, de vagyok, ami vagyok!..."Az
igazi értékű
zene ezzel szemben nem kívülről beléd hatolva akar rád hatni, hanem
varázslatosan, a benned legbelül szunnyadó érzelmeket támasztja fel,
melyek ott,
abban az egyéni, vagy társadalmi alaphelyzetben gondolkodásmódodat,
másokhoz való viszonyodat, olykor egész filozófiádat döngetik! Egy
nemzeti
himnusz zenéje már önmagában, a szöveg motyogása nélkül is
lelkesíthet!
A zene ezért Pandóra szelencéje is, az a bizonyos „repül a
nehéz kő,
ki tudja, hol áll meg?" Amerikában ma már egy 500 lakosú faluban 600
„songwriter", azaz „zeneszerző" él, és még ha ez vicc is, akkor is
tény,
hogy
a sztereotipizált, egy kaptafára menő érzelmi világ a tinédzserek
között
megteremtett egy üzletágat, ahol egyszerű és únos untalan ismétlődő
sémákkal
sakál-üvöltésre lehet csábítani a „rock-koncertekre"
összegyülemletteket, és
milliós példányszámban eladni a „közös gondolatok" manifesztumait CD
formában. (Egyébként: jártatok már képzőművészeti kiállításon, ahol a
közönség üvöltözve törte össze a berendezést, mert TETSZETT neki, amit
kapott? Vagy hallottatok ilyesmiről?...)
A zene tehát a tömeg alantas ösztöneinek bimbóit is kibontja.
Újabban
politikai propagandára is használják, egyik rock-sztárt a minap
utasították
ki Izraelből. Az egymást átölelő emberiség internacionalizmusát
hirdeti
szavakban, és az egészen fiatal, élményekben szegény, tapasztalatlan
tömeg
nem látja, hogy afrikai, latin, kelet-ázsiai stb. etnikai elemek
viaskodnak az
érvényesülésért, mialatt a közösségek nemzeti kifejezési formái
elsikkadnak.
E sorok írója zongorájával Ausztrália és a Szovjetunió
kivételével
bejárta az egész világot. Felejthetetlen élménye, hogy minden
alkalommal,
amikor elhagyta az európai és észak-amerikai kontinens szféráját, és
az
Egyenlítőnél, majd azon túl tartott, az eklektikus, értelmi és
érzelmi
káoszt
teremtő úgynevezett „nyugati civilizáció" zenei adóállomásai helyett a
dél-amerikai latin muzsika megnyugtatóan egységes, szívet melengető
romantikája fogadta. Már akkor, a hetvenes években érezhető volt, hogy
a ma statisztikusi fejfájást okozó latin etnográfikai előretörés
egy új, kevésbé dekadens szellemiség hordozója lesz a zenében!
Az északról délnek tartó utak lassanként megérlelték az
ítéletet:
egybevetve a zene történeti kialakulását is, valamiképpen közrejátszik
a nép geográfiai elhelyezkedése mellett faji jellege is. Nehogy
félreértsen
valaki! Nem akarok holmi zenei Hitlert alakítani!
De:
A brit szigetország Purcelen és a Beatleseken kívül
világraszóló
nevekkel nem dicsekedhet. A finneket Sibelius és hellyel-közzel
Mericanto
fémjelzi, a norvégok csak Griegre hivatkozhatnak, a svédek?...Hm!
Menjünk délebbre. Holland gének szülték Ludwig van
Beethovent,
a németek adták Brahmsot, Schumannt, a Bach-famíliát, Wagnert, Frank
Caesart, Hindemithet és egy tucat más értéket. Velük azonos
szélességi
övezeten az oroszok Muszorgszkija, Csajkovszkija, Prokofjevje,
Rahmanyinovja,
Hacsaturjánja meg Sosztakovicsa mellett maga az orosz folklór
névtelen
szerzőivel produkál manapság „evergreeneknek" becézett halhatatlan
melódiákat. A kis Ausztria is felmutatott egy Mozartot, Schubertet,
Straussot,
és hazánk Liszttel, Erkellel, Bartókkal, Kodállyal büszkélkedhet. Az
olaszokat
már meg sem kell említeni, hiszen úgyszólván valamennyi valamirevaló
operát
ők írtak, és a csodálatos dallamokat aposztrofáló „belcanto"
szakkifejezés
is énekeseikhez fűződik.
És ez csak Európa. Annak is csak egyik karakterisztikus
része!
Ugyanakkor a hatalmas USA Gershwinje mellett legfeljebb
McDowellt emlegetik a komponisták nemzetközi halpiacán, Charles
Yves nevének hallatára csak a legszakavatottabbak vakarják a
fejüket!
Itt valamilyen antagonisztikus ellentmondás van az
emberiségnek
adományozott igazi zeneművészeti víziók és azon jelenség között, hogy
például hazánk
úgynevezett könnyűzenei közönségét következetesen a legkevesebb - vagy
éppen semmiféle - tradicionális tartalékkal rendelkező országok
bandáival
szórakoztatjuk.
Miért? Üzlet! Nekünk? Nekik! Ám erről majd a következő
alkalommal!
- pagony -
2000. augusztus 19., szombat 00:00
|
|
|