Csikidam, dam, dam,
damdam...
Néhány hét múlva, egész pontosan június 5-én koncertet ad a
Kisstadionban a 80-as évek legnépszerűbb magyar popzenekara, az
R-Go. A koncert apropója pedig a megalakulás 15. évfordulója, s
nem utolsósorban az, hogy a rajongók már eszméletlenül ki vannak
éhezve egy R-Go koncertre. (Ezt jelzi az is, hogy a buli előtt egy
hónappal jószerivel már alig lehet jegyhez jutni).
Kezdjük az elején. Szikora Róbert 1982 végén kivált a
Hungáriából, ahol csaknem nyolc évig ütötte a bőröket. A
kilépésnek rengeteg oka volt: egyrészt Robi nem érezte teljes értékű
embernek magát a zenekarban (tudni kell róla, hogy színpadot, s egyéb
közszereplést leszámítva egy nagyon gátlásos, visszahúzódó figura ),
másrészt a többiek nem nézték jó szemmel, hogy Szűcs Judithnak
- igaz, Bob Lanky álnéven - lemezt írt. A harmadik Hungária-lemez
felvételénél az utóbbi dolog előtérbe kerül, aminek következménye
anyázás, kilépés és több évig tartó haragtartás lett. Röviddel ezután
megkereste Környei Attila basszusgitárost (akivel a hetvenes
évek elején a Ferm együttesben játszott együtt), a közös
zenekaralapítás ötletével. Attila azt mondta: jó. "Ezidőtájt nagyon
komolyan abba akartam hagyni a zenélést. Volt egy munkám, de igazából
semmi örömöt nem fedeztem fel benne, komoly letargiába estem. S ekkor
jött a Robi" - mondta minap egy sajtótájékoztató-szerűségen,
Budaörsön. (Nevezhetjük "R-Go nyílt nap"-nak is...)
Szikora Robi, aki pedig akkor lett letargikus, mikor Fenyőéktől
kivált, nem sokkal utána elment egy stúdióba, ahol az éppen akkor
szerzeményeket készítő debreceni amatőr zenekart pofátlanul
megzavarta, mondván, hogy szeretne egy picit zenélni. Az együttesből
a billentyűs, Holló József - civilben református kántor - volt
az, aki beszállt Robi rögtönzött háromakkordos dalába. Néhány nap
elteltével meghívták az új formációba, ahol aztán csak 1 hét múlva
tudja meg, hogy zenekari tag (a többiek elfelejtették neki megmondani,
ő meg nem kérdezte ). Robit és Attilát meghívják egy tehetségkutató
versenyre, ahol az egyik ismeretlen gyulai zenekar gitárosának
játékára felkapják a fejüket. Így lett Kozma Tibor az akkor még
Állatkert nevű formáció gitárosa. Szegény Szikora Robit majdnem
megverték egy kis amatőr zenekar tagjai, mikor nyilatkozatban tudatta,
hogy új együttest szervez ZOO néven. Rögtön el is felejtette az
állatkertet. Tehát? -tette fel a nagy kérdést Környei, tehát...
ergo... R-Go! - döntöttek. A dobos pedig az a Barile Pasquale
lett, aki Robi zenész-vetélytársa volt a hetvenes években, s aki miatt
ilyen jó dobos lett. "Sokan mondták nekem annak idején, hogy a
Pasquale jobb dobos, mint én vagyok. Eszeveszetten sokat gyakoroltam,
hogy jobb legyek, mint ő, miközben nem is ismertük egymást se
személyesen, se zenészként." Kitalálták, hogy két lány táncoljon,
vokálozzon.
"Volt egy TV-felvétel, ahol az 'Egy alacsony férfi dilemmái a
szerelem körül (Megy a lány...)' című dalunkat vettük fel, s kellett
egy lány, aki táncolgat. Észrevettük, hogy mennyire tetszik ez a
férfiaknak, többször mondták, hogy ismételjük meg a felvételt, persze,
mert közben a lányban gyönyörködtek" - mesélte Szikora. Így döntöttek
a Gida duó életrehívása mellett. Két manökenre, Clavier
Charlotte-ra és Varga Évára esett a választás. Első,
szilveszteri bemutatkozásuk alapján megválasztják őket a következő év
nagy zenei ígéretének.
Az első album csak hosszas várakozás után, 1983 szeptemberében jelent
meg, rajta olyan, azóta örökzöld slágerekkel, mint a Létezem, a
Bombázó, a Zanzibár, vagy a Mert ő... Rögtön a
megjelenés után szétkapkodják. "Emlékszem, mentem a Váci úton, s
minden második ember kezében a mi lemezünk volt" - emlékezik vissza
Környei. Pár hónap múlva az arany- (100 ezer példány) megint néhány
hónap múlva a platinalemezt ünneplik a tagok (250 ezer eladott
példány). Ebből a korongból úgy 400 ezer darabot sikerült eladni. A
zenekar két országos turnét bonyolít le ebben az évben, megjelenik az
R-Go újság, siker, siker, siker...
A második lemez azonban nem lett olyan népszerű, mint az első. Aki az
első korong frissességét, lendületét várta, bizony rendesen
meglepődött az Amulett című anyagon. Nem annyira slágeresre
sikerült, a tagok egyéni elképzelései jobban előjönnek, mint a
csapatmunka. Persze a tagok szinte mindegyike más-más stílusú
zenekarból érkezett. Robi, ugye rock and rollt, Attila és Paquale (a
továbbiakban - mert így egyszerűbb - Paci) vendéglátóztak, de előtte
mindketten inkább rockosabb bandákban játszottak, Tibor szintén
rockzenekarban játszott, Józsi pedig egy west-coast rock formáció
tagjaként játszott a fehér és fekete billentyűkön. Előkerültek a
személyes ideálok: a jazz, a west-coast, de a tagok ennyi év után már
máshogy értékelik a dolgot, mint a nyolcvanas években. "Azzal a
lemezzel az volt a probléma, hogy elkezdtünk kopírozni, olyan szinten,
hogy dobgépet használtunk, mert marha jól szólt. Voltak már külföldi
használói is az elektromos doboknak, s arra gondoltunk, hogy ezt
nekünk is alkalmazni kell. Ez volt a baj. A zene ugyanolyan volt, csak
a megszólalás volt totálisan más." - vélekedik Paci. "Bementünk a
törökbálinti stúdióba, ami akkor a legmodernebb helynek számított, s
ámultunk a gépeken. Meg akartuk mutatni a technikát. Az első lemezen
jóformán nem voltak hangszerek. Volt egy pianínó a stúdióban, meg
nekem egy maszek kölcsön szintetizátorom, s így vettük fel az albumot
" - vág közbe Józsi. Az albumból "csak" 280 ezret sikerült eladni.
Azonban így 14 év után hallgatva, legalábbis számomra, egy zeneileg
hihetetlenül jó alkotásnak tűnik. "Ez a lemez arra mindenesetre jó
volt, hogy átértékeljük a dolgokat, megtanuljuk, hogy a közönség nem
szereti a hirtelen váltásokat. A harmadik korongnál visszavágtunk a
zenekart ért szakmai és közönségbeli támadásokra” - mondta Attila.
Igen, a harmadik anyagnál ez teljes mértékben sikerült, rajta a
Szeretlek is + nem is-sel, a Ballag a katonával. Minden
idők legsikeresebb magyar albumát sikerült megcsinálniuk, félmilliós
eladással. Pedig a címadó Szeretlek is + nem is csak viták után
került a lemezre. Egy külföldi koncert után, a repülőtéren várva Robi
előkapja gitárját, mondván elkészült az új korong vezérnótája. Szikora
dalát - Környei kivételével - a többiek limonádénak, giccsnek
tartották. Ő azonban nagyon bízott a dalban, ennek be kell jönnie -
mondta a többieknek. Úgy is lett. "Sikerült egy olyan dalt
csinálnunk, amit akkor magyar zenész nem mert volna lejátszani. Csak a
zenei alázat munkált bennünk, nincs a nótában semmilyen hangszerelési
trükk." - így Attila.
Ekkorra azonban már mindennapossá váltak a viták. "Már három éve a
csúcson voltunk, volt egy hét, amikor nívódíjat kaptunk, átvettük a
platinalemezt, majd szóltak, hogy legyünk a Queen előzenekara,
amit aztán nem vállaltunk el. Egyszerűen nagyon nagy volt a nyomás, a
plafonra volt nyomva a fejünk " - vélekedik Robi.
Mindenesetre elkezdték csinálni a negyedik, Rég várok valakire
című lemezt, hárman: Szikora, Holló és Kozma. Akik az első album után
meghallgatják a szóban forgó hanganyagot, hallhatják a különbséget.
Mintha egy rockzenekart összekevertek volna egy szinti-pop zenekarral.
A régi R-Go-ra csak néhány dal emlékeztet. Persze ez sem teljesen
pontos, hiszen a zenészek, egyben zeneszerzők, hangszerelők stílusa
így is nagyon markánsan megjelenik. Valószínűleg a közönség ízlése
változott meg (én ebben az időben még az általános iskola 3.
osztályába jártam...), s azt már a második korong másodlagos sikerekor
megtanulták, hogy nem a saját, hanem a közönség ízlésváltozását kell
figyelembe venni. Az 1985-ös korongon is akadtak már keményebb
irányvonalat képviselő dalok. Az album felvétele Magyarországon és
Németországban, Hamburgban készült, profi megszólalásban. A
lemezmegjelenést követő turnén aztán elszakad a húr: Kozma Tibor
gitáros kivált a bandából, később Casablanca néven alapított
saját formációt, ami nem volt nagyon sikeres. (Az énekesnő,
Horváth Veronika - egyébként Kozma akkori barátnője -
fertőrákosi...), Környei Attila basszusgitárost pedig Robi rúgja ki,
de úgy, hogy a mai napig nem beszél róla szívesen. Ő utána
menedzserként dolgozik, a Nívó Recordsnál többek között Demjén
Ferenc albumát gondozza. De a Rebublic zenekar sikeréhez is
jelentősen hozzájárult, majd létrehozza a Manhattan
énekegyüttest, míg mostanában a V. I. P. fiúcsapat karrierjét
egyengeti. A maradék három zenész 1988-ban Idő címmel még
készít új albumot, ami - finoman szólva- elég depressziós alkotás, de
utána Holló József és Paci is otthagyja Robit. Holló Norvégiában
zenélt, közben Demjén Rózsinak, a Manhattannak ír dalokat, majd
hazatérése után szólólemezt csinált A föld álma címmel.
Paci szintén Skandináv-országokban folytatja pályafutását, hazatérése
után a No-ban dobol, a zenekar feloszlása után pedig a Hit
Gyülekezete istentiszteletein üti a bőröket. 1988 végén aztán megszűnt
zenekar, s megalakult Szikora Robi legnagyobb tévedésének mondott
R-Go Proletars, de ez már egy másik történet... (majd a húsz
éves jubileumkor valószínűleg ezt is kivesézik).
Mi lehetett a banda sikerének a titka? Elsőként a frissessége. 1982
végén, 1983 elején az emberek mindenképpen valami új, zeneileg friss
produkcióra vágytak. A rock-zenekarok közönsége egyre jobban elpártolt
kedvenceitől, s ekkor berobban egy zenekar, amely egycsapásra
megváltoztatja a zenei közízlést. Az R-Go zenéjében egyaránt
megtaláljuk a Beatlesre jellemző akkordmeneteket, a
latin-amerikai dallam, és ritmusmeneteket és - bármennyire meglepő, s
ezt csak hosszas, többszöri meghallgatás után vehetjük észre - a
magyar népzenét. A korai szövegek talán első hallásra nem mondanak
semmit, de mégis mindegyik szövegben ott van az élet, család, béke
szeretete, s némi nevelő szándék is megtalálható bennük. (lásd
például: Amulett, Ballag a katona, Zanzibár, Mememto Mori). A
zenekar hangulatban is az életigenlést sugározza. Az R-Go nem csupán
egy zenekar volt, hanem egy életszemlélet, életfilozófia.
"Vilmányi Gábor, a Manhattan tagja elmesélte, hogy neki az R-Go zenéje
valami olyan hatalmas életérzést adott, hogy előtte bukdácsolt az
iskolában, de mihelyst megkapta egyik lemezünket egyből jó tanuló
lett. Egyszerűen olyan életérzést adott neki a zenénk, hogy jelentősen
megváltoztatta életét. Ez az amire borzalmasan büszkék vagyunk, s itt
van az, hogy egy zenének üzenete van. De volt egy kislány, aki már
háromszor kísérelt meg öngyilkosságot, a különböző szociális helyzete
miatt. Az orvosa meglátott nála egy R-Go kazettát, megkérdezte, s a
lány azt mondta, hogy egyetlen valaki számít még neki, az az R-Go és a
Robi. Elmentünk hozzá, s abban a pillanatban felhagyott ezekkel az
örültségekkel. Komoly hatása volt zenénknek" - fejezte be a
beszélgetést Attila. Erre mást már nem lehet mondani csak azt: igen.
Major Márton
|