Az első ember, az első hordozórakéta – egy űrutazás kudarca
Van
Hu – az első kínai űrhajós
Az első ember, az első hordozórakéta – egy űrutazás kudarca
Mostanában sok szó esik a kínai űrprogramról. Napról napra
olyan
hírek reppennek fel, miszerint Kína embert kíván az űrbe juttatni.
Sőt,
ezt még az évezred előtt, vagy közvetlen a jövő évezred elején kívánja
megtenni. Ez még talán annyira nem is lenne különleges, hiszen már
Magyarország
is küldött űrhajóst a világűrbe. Csakhogy Kína ezt önerőből, saját
hordozórakétájával,
a Hosszú Meneteléssel kívánja véghez vinni egy orosz Szojuzhoz
nagyon
hasonló űrhajóval.
Ha ez megtörténik, Kína lesz a harmadik ország a világban,
amely
embert képes az űrbe juttatni. Igazából azon lehet csodálkozni, hogy
eddig
nem tette meg. Hiszen néhány éves fejlesztéssel bármikor elindíthatta
volna
űrhajósát. A kínai űrhajósok kiképzéséről már a nyolcvanas évek
elejétől
kezdve beszélnek.
Mert hiszen is Kína volt az első ország a Földön, amely
rakétákkal
kezdett kísérletezni még jóval az időszámításunk előtti
századokban.
Azok, akik amatőr szinten ezzel is foglalkoznak - tehát pl. a
kínai
űrhajózással - szeptemberben olyan hírt olvashattak az interneten a
kínai
űrprogrammal kapcsolatban, miszerint a Föld népességének ötödét ellátó
(vagy el nem látó) ország október 1-jén a népköztársaság kikiáltásának
50. évfordulóját fogja az első űrhajóssal ünnepelni. Mivel a hírt a
kínai
szakemberek sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudták, a legtöbben
hitelt
adtak az internetes értesülésnek (ami ráadásul még az állítólagos
űrhajó
tesztelésének képeit is tartalmazta). Aztán eljött az október 1.
Nagy
ünneplés, üdvrivalgás. Persze mindez rendezett, fegyelmezett,
“kommunistához
illő” módon. Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg
vannak
elégedve. Főleg magukkal és Mao-val. De az űrhajósról nincs
hír.
(Nem sokkal ezután a hírügynökségek arról értesültek, hogy Kína
hivatalosan
is bejelentette, hogy embert kíván az űrbe juttatni.)
Még ma sem tudni pontosan, hol tartanak a kínai mérnökök és
szakemberek
a fejlesztéssel. Néhányan arra gondolnak, hogy a Mir-t az oroszok csak
azért tartják fenn, mert a kínai űrhajó képes lenne dokkolni az
űrbázishoz.
(Persze nem tudom, miért menne a “kommunista dicsőséget hirdető”
űrhajó
inkább a Mirre, mint a nagy Nemzetközi Űrállomásra.) Nem tudni. De az
biztos,
hogy a majdani kínai űrhajósok névsoránál dőlt betűvel ugyan, talán
sorszám
nélkül, de mindenképpen meg kell, hogy említsék Van Hu-t, az első
kínai
űrhajóst.
Az emberek már régóta álmodoznak az űrutazásról. Évszázadokkal,
sőt,
évezredekkel ezelőtt még a madarak, viharok, falovak, harmat, mágnes,
illetve
varázslat volt az űrrepülés "kozmikus" eszköze.
De ezek az elképzelések rendszerint csak a fantázia mezejéig
jutottak
el. Hiszen nem tudtak az emberek varázsolni, világűrbe repülő viharra
vagy
madárra ülni, ezért sajnos ezeket a "hordozóeszközöket" idővel
elvetették.
Azonban Kínában, a rakétakutatás ősi államában élt egy ember, aki
nagyon
fel akart jutni az űrbe (pontosabban a levegőbe, mert abban az időben
még
a világűr és a levegő magas területei szinte szinonimái
voltak
egymásnak – hiszen nem tudták, hogy a világűr valamiben is
különbözik
a levegőtől). Ezt az embert Van Hunak hívták. Ha terve sikerült volna,
akkor ő lehetett volna az első ember az űrben. Persze hogyan is
sikerült volna.
Elgondolása azonban mérföldkő volt a rakétatechnika alkalmazása
terén.
Két nagyméretű sárkányt (vigyázat, nem igazi sárkányról van szó – a
módszert feleleveníteni kívánók kedvéért) rácsos szerkezettel
illesztett
össze. A repülő szerkezetre "pilótaülést" helyezett. A szerkezet
aljára
47 darab rakétát szerelt fel, amelyeket az indításkor egy 47 fős
személynek
egyszerre kellett begyújtania (minden egyes rakétát egy-egy ember).
A
munkát nehezen lehetett csak összehangolni. Az akkori technika
természetesen
még nem tehette lehetővé, hogy az egyidejű begyújtás megtörténjen.
Mindenesetre
ez ma már lényegtelen. Ugyanis akár egyszerre, akár külön-külön
gyújtották
be a rakétákat, a "sárkányrepülő" a "kilövés" utáni pillanatban
felrobbant.
Van Hu, az első kínai - és egyben a világ - majdnem-űrhajósa az életét
vesztette. A Hold túlsó oldalán Van Hu nevét kráter őrzi.
És minderre 1500 körül került sor!
Horvai
Ferenc
1999. november 09., kedd 00:00