Acta 5, 1-13; Lukács 9, 54-56
Acta 5, 1-13; Lukács 9,
54-56
Rekviem Ananiásért és
Safiráért
Aligha tévedünk, ha úgy érezzük, hogy Ananiás és Safira esete az
Újtestamentum legszokatlanabb története. A Szentírás csupán leírja, de
nem kommentálja a történteket. Igemagyarázatainkban pedig van rá egy
klasszikus
értelmezés: Ananiás és Safira bűnük áldozatai lettek, mert a bűnnek
zsoldja
a halál. A gyülekezet pedig meggyőződhetett róla, hogy Istennek nem
lehet
hazudni, Krisztust nem lehet fél szívvel követni. Lám, Ananiásék nem
tudtak
szabadulni a földi kincsek vonzásától, ráadásul pedig be akarták
csapni
a szentek közösségét. A büntetés nem maradt el.
A büntetés eme el nem maradását panaszlom most, az Ananiásék
bűnénél
nagyobbakkal terhelt kései utód. Sírok az első gyülekezet helyett,
hogy
"Uram, ha te ott lettél volna, nem halt volna meg e két testvérem." Az
első gyülekezet helyett siratom a két megbotlottat, mert mellettük
senki
sem akadt, aki Krisztus kegyelmét követelte volna számukra. A hívők
csupán
lebénultak a rémülettől, a küszöbön pedig megjelentek a halottvivő
ifjak
lábai. Nem az örömmondónak lábai a hegyen, hanem a halottvivőké a
küszöbön!
Uram, ha ott lettél volna! Megdorgáltad volna szigorú tanítványodat,
mint
abban a samaritánus faluban, útban Jeruzsálem felé!
Nem igazságot kérek Ananiás és Safira számára. Csak kegyelmet
szerettem
volna részükre, utána pedig a bűnbánat könnyeit és a feloldozás
örömét.
Ha legalább egy kakasszó elhangzott volna, mint akkor a főpap udvarán!
A kakasszó utáni könnyek boldogságát ne tagadjátok meg tőlük, gyorsan
ítélő
haragotokban!
Rettenetes dolog az élő Istennek kezébe esni. De milyen jó! Ez
utóbbit
Ananiásék már nem tapasztalhatták meg, mert ők ember kezébe estek.
E megfellebezhetetlen halálos ítélet az inkvizíció borzalmait
vetíti
előre. A saját szentségének bűvöletében élő, talán valóban szent életű
főpap kimondja az ítéletet gyenge, botladozó testvére fölött: Ignum
digni -
és a máglya fellángol. A kegyelem Istene nevében megtagadja a
kegyelmet.
Ananiás és felesége meghalnak, a gyülekezet pedig megrémül. A bénító
rémületben
nincs hely Jézus számára, a nagy inkvizítor rendelkezik helyette. A
Krisztus
nevében krisztustalanná tett egyház eltávolodik a néptől.
Jézus, mennybemenetelekor, félreérthetetlen feladatot hagyott
Péterre:
"Legeltesd az én juhaimat, a népet, a véren váltottat!" Nem belső elit
szekta kiválasztásával bízta meg, akit szentségéért csodálni kell,
hanem
egy nyáj összefogásával, megtartásával.
A jó pásztor utánamegy az eltévedt báránynak és visszahozza a
nyájhoz.
Uram, ha ott lettél volna, Ananiással és feleségével is ezt tetted
volna!
Fogy a nyáj, egyre több veszély leselkedik rá: farkasok, tolvajok.
Gyérebb
a legelő, sekélyebb a forrás, szétszéledés fenyeget. Pásztorok,
legeltessétek
a juhokat, hessegessétek el szorgalmasan a halottvivőket, ne
engedjétek,
hogy elragadják a rátok bízottakat!
Tönkő Levente ref. lelkész
2000. november 20., hétfő 00:00
|