CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

evangéliumi ki kicsoda

evangéliumi ki kicsoda
Az evangélium világa 2000.01.09.

Grafika: D. Hoffer E.


Mk 1.7 (János) Ezt hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam saruszíját. Én vízzel keresztellek, ő majd Szentlélekkel keresztel benneteket.” Azokban a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkereszteltette magát Jánossal a Jordánban. Amikor feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek galamb alakjában leszáll rá. Szózat is hallatszott az égből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem.”

A Keresztelő nem először kerül a figyelő elmék látóterébe. Már a tanítványok, sőt ő maga is kérdéseket tesz fel Jézus személyével kapcsolatban („Te vagy az eljövendő, vagy mást várjunk?”Mt 11.3 Lk 7,20) Ahogyan a modern bibliatudomány a kritikai módszerek alkalmazásával ad feleletet mindazon kérdésekre, melyeket a történetiség "modern", dokumentarista szempontjait nem figyelembe vevő evangelisták nem tartottak szükségesnek megválaszolni, úgy tisztázódnak a Jézus személyére és az őt körülvevőkre vonatkozó kérdések is.

Nagyon valószínű, hogy kezdettől fogva voltak féltékeny János-tanítványok, akik mesterüket, akinek az Újszövetség időbeli határán inkább ószövetségi fogalmai voltak a megváltóról, nagyobbra tartották Jézusnál. Így az örömhír rögzítőinek a szó szerinti rögzítéssel nem titkolt céljuk volt a sorrend eldöntése.

Amikor János szájába adják az ószövetségi pap és a templomszolga viszonyát például vevő hasonlatot ("Arra sem vagyok méltó..."), egy-s mindenkorra szükségesnek tartják leszögezni, hogy itt dimenzionálisan alig érzékeltethető különbségekről van szó.

Rengeteg szimbolikus elem található a rövid részletben, melyek mind egy vagy több utalást tartalmaznak az Ószövetségen nevelkedettek részére. Ezek kiegészítései már a kora kereszténységben szükségesnek látszottak, és a két későbbi szinoptikus ezt meg is teszi.

Ameddig Jézus velük volt, köztük élt, ez nem látszott szükségesnek, hiszen cselekedeteivel, majd feltámadásával, égbemenetelével "igazolta" magát előttük. Csak a mennybemenetel után merült fel mindannyiukban a verbális megfogalmazás szükségessége.

Igen, pontosan úgy, ahogyan mi is megtesszük ezt minden nap: "Kicsoda Jézus Krisztus? Ki nekem Jézus Krisztus?"
- DI -



2000. január 06., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület