Krisztus nyilvánosság-klubja
Krisztus
nyilvánosság-klubja
Az evangélium üzenete
2000.04.02.
Jn 3.14-21 Amint Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy
fogják fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz benne, az el ne
vesszen, hanem örökké éljen. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem
örökké éljen. Nem azért küldte el Isten a Fiát a világba, hogy
elítélje a világot, hanem, hogy üdvösséget szerezzen a világnak. Aki
hisz benne, az nem esik ítélet alá, aki azonban nem hisz, már ítéletet
vont magára, mert nem hitt az Isten egyszülött Fiában. Ez az ítélet: a
világosság a világba jött, de az emberek jobban szerették a
sötétséget, mint a világosságot, mert tetteik gonoszak voltak. Mert
mindenki, aki gonoszat tesz, gyűlöli a világosságot, s nem megy a
világosságra, nehogy kiderüljenek a tettei. Aki ellenben az igazsághoz
szabja tetteit, a világosságra megy, hadd derüljön fény a tetteire,
amelyeket az Istenben vitt végbe.”
Különösen a
rendszerváltozás idején került "közforgalomba" a nyilvánosság
kifejezés. Próbáltunk, próbáltak élni vele, még klub is alakult ezzel
a névvel, aztán valahogyan alábbhagyott a dolog, mert kiderült, a
legtöbb embernek van takargatnivalója. A tagoknak is és a nem tagoknak
is. Pedig a nyilvánosság, az olyan élet, melyet a nyilvánosságra lehet
vinni, melyet valaki a világosságra mer(!) vinni, eszköz a többiek
számára. Az már csak "hab a tortán", hogy a világosságra vítt "foltos"
élet is lehet hasznos, lehet tanúságtétel. A kereszt takaratlansága, a
felemelt kereszt (Krisztusé és a sajátunk) a legeklatánsabb példája a
világosságra vitt eszköznek, a világosságra vihető lehetőségnek. Nem
verekedni kell vele, nem másokat bunkózni vele - nem erre való egyik
sem -, hanem arra, hogy felemeltessen, és legyen egyáltalán lehetőség
felnézni rá.
Halvány és sokszor nagyon rosszul sikerülő próbálkozások történnek
nálunk és a világ fejlettebb demokráciáiban is a nyilvánosság erejének
kihasználására. Nem mindig sikerül, és ha sikerül is, nem nagyon értik
az emberek, és minden hallható ellenvélemény nélkül gúny tárgyává
teszik.
Tény, nem könnyű a világosságot elviselni. Mennél nagyobb a
nyilvánosság, mennél betakarhatatlanabb a szenny, annál kellemetlenebb
a dolog. A kereszténység a nyilvános gyónások idején aligha
viselkedhetett így, vagy talán éppen a megbocsátás hiányosságai
vezettek el a gyónások mai formáihoz? Ki tudná ezt ma már megmondani?
Nem különös, hogy a pápa a bocsánatkérés egy fajtájával visszatért a
nyilvánossághoz, az igazság birtoklásának biztos tudatában, vállalva
még a meg nem értés kockázatát is ?
Van egy nagyszerű mondás, melynek egyszerűségét csak kifejezésbeli
telitalálat volta múlja felül: "Ki mivel vesződik, avval kenődik." Ez
a "kenődés" az - akár pozitív, akár negatív értelemben használjuk -,
ami a világosságon látható.
Ha csak a közélet számtalan anomáliájára gondolunk, már akkor
előttünk áll jelenlegi állapotunk. Keresztény országépítés
keresztények nélkül nehéz, sőt lehetetlen. Ha nincs magja a
nyilvánosságnak, ha szüksége és becsülete sincs a bűnbánatnak, akkor
nem nézünk fényes jövő elé, és magunk is egy eszközzel szegényebbek
leszünk önmagunk nevelésében.
-DI -
2000. március 29., szerda 00:00
|