| 
Juhok a karámok között 
 Juhok a karámok között 
Az evangélium üzenete 
2000.05.14. Jn 10.11-18
Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja juhaiért. A béres 
azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok nem sajátjai, otthagyja a 
juhokat és elfut, amikor látja, hogy jön a farkas. A farkas aztán 
elragadja és szétkergeti őket. A béres azért fut el, mert béres, és 
nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó pásztor, ismerem enyéimet, és 
enyéim is ismernek engem, mint ahogy az Atya ismer engem és én ismerem 
az Atyát. Életemet adom a juhokért. De más juhaim is vannak, amelyek 
nem ebből az akolból valók. Ezeket is ide kell vezetnem. Hallgatni 
fognak szavamra, s egy nyáj lesz és egy pásztor. Azért szeret az Atya, 
mert odaadom az életemet, hogy majd újra visszavegyem. Nem veszi el 
tőlem senki, magam adom oda, mert van rá hatalmam, hogy odaadjam, és 
van rá hatalmam, hogy visszavegyem. Ezt a parancsot kaptam az 
Atyától.”
  Húsvét fényében 
ezek a mondatok immár egy retrográd értékelés részei. János apostol is 
utólag írta le a szavakat, azzal a felismeréssel, hogy a hasonlat a 
kereszthalálban vált teljessé, a szimbólum a keresztfa árnyékában 
nőtte ki magát. Vajon az egységre való törekvés szükséges volt-e már 
az apostol életében? Mennyire volt egységes a Jézus-ismeret és 
-értékelés az OIKUMENÉ, az akkor ismert lakott világ, a Római 
Birodalom területén? Ma valahogyan úgy fogalmazunk, hogy egység Őbenne, és különbség a 
Benne való létezésben. A kereszténység, mely inkulturálta a világ 
minden részét, ahol megfordult, és éppen ezáltal is 
partikularizálódott,  ma már úgy gondolja, hogy nem is lehet olyan 
külsődleges egységet megteremteni, mint ami még nem is olyan régen 
szemünk előtt lebegett.
 Ezért fontos, hogy a Jó Pásztorban való egység a lényegi egységet 
valósítsa meg, miután annyi és olyan szégyenletes kudarc van már 
mögöttünk szakadások és a nyilvános szakadástól oly kevéssé különböző 
egyéni szembenállás formájában. És az első nem az, amire legtöbben 
gondolunk, hanem maga a zsidó néptől való elszakadás. Ezt követte a 
többi, az első ezrdfordulót követő, majd a reformáció, melyek minden 
jelenlegi egyetértés és hurrá-hangulat mellett is az egyén 
értetlenségébe beivódott konzervatizmus miatt sokkal fájdalmasabban 
korrigálható, mintsem megelőzhető lett volna talán.
 Ha pedig azt hinnénk, hogy a mai evangéliumi részlet szereplői 
csak az egyszeri és csak a volt alkalmakra adaptálhatók, akkor 
tévedünk a legjobban. Lehetünk mi is farkasok, előfordulhatnak 
közöttünk szép számmal béresek, míg a juhok többsége csendesen vagy 
bégetve, puliktól terelgetve vándorol karámtól karámig attól függően, 
hol szól szebben a csengő. (Cuius regio...)  Hogy néha belőlük egy-egy 
a pásztor alakjára növi ki magát, az a többség számára nem látszik 
követendő példának. Pedig ami lényeges, az a Pásztor felismerése -, és 
ezt mára belátták az ezzel foglalkozók.
 Farkasok, béresek és juhok között élünk. Ismerjük-e egymást és 
ismerjük-e az átadott ismeret birtokában a Pásztort, hogy a karámok 
határain túl is egymásra, egymásban pedig a Pásztorra találjunk?
 
 -DI -
 
 
 2000. május 10., szerda 00:00 
 |