CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 30., kedd, Katalin, Kitti napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Terelőúton az Úr, a város és mi is, sokan

Terelőúton az Úr, a város és mi is, sokan
Úrnapja üzenete 2000.06.25.

Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 14.12-16, 22-26 A kovásztalan kenyér első napján, amikor a húsvéti bárányt fel szokták áldozni, tanítványai megkérdezték: „Mi a szándékod? Hová menjünk, hogy megtegyük az előkészületeket a húsvéti bárány elköltéséhez?” Erre elküldte két tanítványát: „Menjetek a városba! - mondta. - Ott találkoztok egy vizeskorsót vivő emberrel. Szegődjetek a nyomába, aztán ahová bemegy, ott mondjátok meg a házigazdának: A Mester kérdezteti, hol van az a terem, ahol a húsvéti bárányt tanítványaimmal elfogyaszthatom? Ő majd mutat nektek egy vánkosokkal berendezett tágas emeleti helyiséget. Ott készítsétek el.” A tanítványok elmentek, s a városba érve mindent úgy találtak, ahogy megmondta, s el is készítették a húsvéti vacsorát. Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és ezekkel a szavakkal adta nekik: „Vegyétek, ez az én testem.” Majd fogta a kelyhet, hálát adott, odanyújtotta nekik. Mindnyájan ittak belőle. Ő pedig így szólt: „Ez az én vérem, a szövetségé, amely sokakért kiontattatik. Bizony mondom nektek, hogy nem iszom többé a szőlő terméséből addig, amíg majd az újat nem iszom az Isten országában.” Ezután elimádkozták a hálaadó zsoltárt, és kimentek az Olajfák-hegyére.
Tagadhatatlanul nehéz helyzet, hiszen egy általános érdeklődés-csökkenést is figyelembe véve úgy néz ki, hogy az Úr testének valós jelenlétét hirdetve a katolikusok "győznek" az emlékezők felett. Egyre több a valós testre vágyó a testvéregyházakban és ennek ökumenikus gyakorlata külföldön katolikus részről engedékenyebbnek tűnik, mint itthon. Nem mintha sok hivatalos egyházfi nem csinálna abból a nyilvánosság előtt skandalumot, ha megtudná, hogy az emlékezés és meg nem sértés jegyében katolikus papok úrvacsoráznak a testvéregyházakban. Könnyű nekik, az átváltoztatás szövege mindenhol érvényes.
Magam egy rokonságbeli temetésen döbbentem meg, amikor a gyászmisén a református, közvetlen külföldi hozzátartozót a fiatal katolikus pap kitagadta az áldoztathatók közül. Ő egyébként két országgal nyugatabbra nyugodt szívvel és lélekkel áldozik a katolikus misén, ahová feleségét elkíséri. (Áldott, jó ember. Hihetetlen vallomást olvastam tőle nem sokkal ezután.)
Gyermekkorom emlékei után néhány éve ismét "oltárok" épülnek az évszázados körmeneti út mentén, gyerekek élvezik a sziromhintés "felelősségteljes", burogatós, nyári feladatát, mögöttük rezesbanda, amögött szédeleg a pap - rendszerint ez az ünnep a legmelegebb nyári nap - kapaszkodva a baldachin alatt a monstranciába, hogy üveg mögül megmutassa mindenkinek, amit úgyis vagy hisz, vagy nem.
Idén tagadhatatlanul könnyebb lesz a dolog itt, Sopronban, a leghűségesebb városban. A körmenet kiszorult a kultúrának köszönhetően a belvárosból, maradt helyszínként az a terület, ami az avarok és kelták ideje alatt (is) kilátszott a mocsárból. A város (ismét, most stílusosan a millennium esztendejében) nem vállalt fel, választva megtagadott egy hagyományt, amin épült-szépült és olyanná lett, amivel nap mint nap büszkélkedik. Ezzel együtt egy értékrendet űzött el, távoltartva közvetett módon városlakókat és idegeneket a képletes találkozás lehetőségétől is.
Másokat pedig eltiltunk, sokszor egyénileg vagy közösségben. Akkor is, amikor emberileg félreérthetetlen módon minden áldozás alkalmával ugyanaz az egyszerű szertartás zajlik, miközben vadidegen emberek nyelvét-tenyerét próbáljuk meg "eltalálni". Felmutatjuk az áldozónak a sanctissimo-t (a legszentebbet), és egy felszólító kérdést intézünk mindegyikhez: "Krisztus teste!". Magam megvárom, amíg az illető kimondja-morogja-nyögi-sóhajtja a hallható és érthető "Amen!"-t. A többi már a 1Kor 11.27 értelmében az Isten és az áldozó dolga: "... aki méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét."
Nem könnyebb a helyzet akkor sem, ha magamat zárom ki a valóság krisztusi cselekvésének lehetőségéből, és ezzel teremtek áthághatatlan falat a körmenetben mutatott kerek fehér test, és annak más formájú megjelenése, jelenléte közé.
Pedig az ember úgy gondolná: íme, egy szép szertartás, gyönyörű tartalommal. Hogy a jelenlét valóban hatásos lesz-e, az pedig itt és most - hála Istennek - még annyi minden mástól is függ. Miközben ugyanis a napot "lopjuk", az akkor is az Úré marad. Ő töltögeti kiürült kosarainkat és szíveinket.
- DI -



2000. jĂşnius 21., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület