Kincs, több oldalról
Kincs, több
oldalról
Az evangélium világa
1999.07.25.
Mt 13.44-
„A mennyek országa hasonlít a szántóföldben elrejtett kincshez. Amikor
egy ember megtalálta, újra elrejtette, aztán örömében elment, eladta
mindenét, amije csak volt, és megvette a szántóföldet. A mennyek
országa hasonlít a kereskedőhöz is, aki igazgyöngyöt keresett mikor
egy nagyon értékeset talált, fogta magát, eladta mindenét, amije csak
volt és megvette. Végül hasonlít a mennyek országa a tengerbe vetett
hálóhoz, amely mindenféle halat összefog. Amikor megtelik, partra
húzzák, nekiülnek, és a javát edényekbe válogatják, a hitványát pedig
kiszórják. Így lesz a világ végén is: elmennek az angyalok, aztán
kiválogatják a gonoszokat az igazak közül, és tüzes kemencébe vetik
őket. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz.” „Megértettétek mindezeket?”
„Igen” - felelték. Erre így folytatta: „Minden írástudó, aki jártas a
mennyek országának tanításában, hasonlít a házigazdához, aki
kincseiből újat és régit hoz elő.”
Ugyanaz három oldalról.
Nevezzük első oldalnak azt, amilyen valójában a a Mennyek Országa
(amilyennek gondoljuk). Kincs, amiért érdemes mindent feláldozni.
Ki az, aki ennek megfelelően viselkedik? Aki bármit képes
feláldozni, hogy megszerezze! A legtitkosabb ragaszkodást is
megtagadni, hogy birtokolhassa! Vannak persze könnyen feláldozható
tárgyak és viszonylatok. Mutatós és a világban "hatásos" a
feláldozása, de hogy valójában mit jelent, azt csak a Gazda tudja.
Lassan, de sokan megtanuljuk, hogy sok minden nélkül lehet élni,
amiről korábban úgy gondoltuk, hogy nem. Mindig kevesebbhez
ragaszkodunk – talán jobban, talán kevésbé, amíg egyszer tényleg
kicsúszik kezeink közül ragaszkodásunk utolsó tárgya is...
A második oldal az eredmény, a "halfogás", az ítélet; annak
megítélése pártatlanul és igazságosan, Isten részéről, hogy
odaadtunk–e mindent. "Cserearányos"-e, hogy merkantilista módon
fogalmazzunk, a várható öröklét?
A pártatlanság serpenyőiben ott lesz az egyik oldalon minden, amit
feláldoztunk, amiről lemondtunk: a szeretetünk, amit mások, a
legkisebbek, Isten irányában tanúsítottunk. A másik oldalt a mérlegen
mindaz nyomja, amit kétségbeesetten markoltunk, amit nem adtunk át a
kincs reményében sem. Amiben nem mertünk bízni, amit nem hittünk,
amiért nem szerettünk, akkor és ott már nevetséges görcseink, titkos
visszatartásaink, bűvész módra eltüntetett apróságaink, vagyis
bűneink.
Hogyan áll majd a mérleg? Gyanítom, hogy kevesen tudtunk mindentől
megszabadulni és már csak azt a bizalmat tudjuk még a serpenyő jobbik
felébe tenni, amit Isten irgalmába őszintén vetettünk. Csak ez
billentheti meg a mérleget, emberi ragaszkodásunk tökéletlenségével és
Isten szeretete tökéletességének mérhetetlen súlyával – reményeink
szerint – a kedvező irányba.
A harmadik oldal pedig földi létünk, amikor az ország
jelenvalóságának töredékes jeleit mondjuk el másoknak. Tanuságtétel
valamiképpen, nem feltétlenül szónoklatban, de életben és
cselekedetekben. Így is "közre lehet adni" Isten szeretetének jeleit,
ahogyan bennünket formált, ahogyan a kincset, időben és részlegesen,
régi és új részleteiben birtokoljuk minden más helyett, de csak azért,
hogy mások számára, immár erről is lemondva, előhozhassuk, szeretetben
megoszthassuk...
- DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. július 22., csütörtök 00:00
|