Valami, ami nem úgy "érvényes" a Bibliából
Valami, ami nem úgy "érvényes" a
Bibliából
Az evangélium világa
1999.08.22.
Mt 16, 14-20
Amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte
tanítványaitól: „Kinek tartják az emberek az Emberfiát?” Így
válaszoltak: „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek,
Jeremiásnak vagy valamelyik másik prófétának.” Jézus most hozzájuk
fordult: „Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” Simon Péter válaszolt: „Te
vagy Krisztus, az élő Isten Fia.” Erre Jézus azt mondta neki: „Boldog
vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt
neked, hanem az én mennyei Atyám. Én is mondom neked: Péter vagy, erre
a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta
erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a
mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is
fel lesz oldva.” Aztán lelkére kötötte tanítványainak, ne mondják el
senkinek, hogy ő a Krisztus."
"Pap sem prédikál kétszer ugyanazt" mondja a mondás, és ennek
érvényesnek kellene lennie a laikusra is. A fenti evangéliumi
részletről viszont már azt hiszem mindent, sőt még többet is
elmondtak. Értelmezésén egész vallások tudományos karai vitáztak és
talán éppen most, napjainkban, mintha sikerülne valamiféle közös
nevező. Egy botránnyal talán kevesebb lesz a világban és ez nagy
dolog. Ami nem érvényes vagy nem "úgy" érvényes, az az utolsó mondat.
Mert a tanítványnak bizony el kell mondania, hogy Jézus a Krisztus,
aki minden emberi gyarlóságunk ellenében őrzi egyházát.
Az értelmezés viszont nem teljesen egységes, hiszen nagyon sok
vallási mozgalom, kis egyház és szekta kényszeríti tagjait arra, hogy
akár kérdik, akár nem, a felismerés örömében részesülő menjen az
emberek közé és beszéljen Róla, beszéljen Jézusról, a Krisztusról, aki
beleszólt életébe. Ilyenkor pedig következik a meglepetés: nem
kiváncsiak az emberek erre az örömre, a vigyorgó hírforrást
elutasítják, aki aztán ezt mindenki másnak bűnül rója fel és okokat
kreál a sikertelenségre, akár másokat is vádolva.
Ugyanis a "dolog" többnyire nem így "működik". Talán azért, mert
Krisztus is különleges magatartásával, békéjével, paraboláival,
csodáival először kiváncsivá tette a tanítványokat. A történelem
szentjei valamiképpen ugyancsak mások és többnyire vonzók voltak,
sugároztak valamit a környezetük felé. Talán kiváncsivá tették az
embereket, talán irigyeik is akadtak, akik aztán odamentek hozzájuk és
megkérdezték őket "örömük oka felől". És ekkor, csak ekkor
megszólaltak és elmondták titkukat, az Isten Fiát, hogy lehet
másképpen is. Rajtuk, mint eszközökön keresztül vált emberileg
megközelíthetővé a Felkent.
Léttel és szóval. A léttel, mely a közösség folyamatos ígérete
éppen a mai evangéliumból és szóval, ami csak a kommunikáció
szegényes, emberi eszköze. Szegény minden máshoz képest, amihez még
szó sem szükségeltetik
- DI -
1999. augusztus 16., hétfő 00:00
|