| 
A megkerülhetetlen kereszt, a megkerülhetetlen szeretet 
 A megkerülhetetlen kereszt, a 
megkerülhetetlen szeretet 
Az evangélium világa 
1999.10.03. Mt 21.33-43
„Halljatok egy másik példabeszédet. Volt egy gazda, aki szőlőt 
telepített. Bekerítette sövénnyel, belül pedig sajtót ásott és 
őrtornyot épített. Aztán bérbe adta a szőlőt műveseknek, és elment 
idegenbe. Amikor eljött a szüret ideje, elküldte szolgáit a 
szőlőművesekhez, hogy szedjék be a termést. Ám a szőlőművesek 
nekiestek a szolgáknak. Az egyiket megverték, a másikat megölték, a 
harmadikat megkövezték. Erre más szolgákat küldött, többet, mint 
először, de ezekkel is úgy bántak. Végül a fiát küldte el hozzájuk, 
mert azt gondolta: A fiamat csak megbecsülik. De amikor a szőlőművesek 
meglátták a fiút, így biztatták egymást: Itt az örökös! Gyertek, öljük 
meg, és mienk lesz öröksége.  Nekiestek, kidobták a szőlőből és 
megölték. Amikor majd megjön a szőlő ura, vajon mit tesz a 
szőlőművesekkel?” „A gonoszokat a gonoszok sorsára juttatja, szőlejét 
pedig más bérlőknek adja ki bérbe, akik idejében beszolgáltatják a 
termést.” Erre Jézus azt kérdezte: „Sose olvastátok az Írásban: A kő, 
amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr tette azzá, s ez 
csodálatos a szemünkben. Ezért mondom nektek, hogy elveszik tőletek az 
Isten országát, s olyan nép kapja meg, amely megtermi gyümölcsét.
   Az október 3-i evangéliumi részlet Mt 21,33-43, ahol Jézus a 
gyilkossá váló szőlőművesekről szól. Éppen az üdvtörténet 
rövid felvázolásával bizonytalanítja el az őt vallató írástudókat és 
véneket. A Jézust körülállók között nem lehet kétséges, hogy a 
történetben kik a szőlőt művelők, ki a Gazda és ki a Fia, akit a 
szőlőművesek megölnek. (Jézus már beszélt másoknak is előre tudott 
sorsáról.) Különös "fajsúlyú" ez az örömhír részlet: az Egyház a 
húsvéti vigilia mindent összefoglaló éjszakáján idézi,  énekelve.  A történet ellene mond a világ szokásrendjének. Azoknak is, akik 
azt gondolják, hogy birtokon belül kerülni csak bűnnel, annak is 
egészen súlyos ( a birtok nagyságához igazodó ) formájával lehet. 
Akiknek az ilyen birtok a létük, azoknak a világ és valóság is az 
élettel együtt ér véget. 
Miért? Nem bérelt helyek vannak? Kit választ Isten a 
"méltatlanok", a bűnösök helyett? Ki nyeri el a "birtokot", a létezés 
teljességét?
 "Költői" kérdések, amire a körülállók már tudhatnák, legalább 
részletében a választ: a Gazda mégis a gyilkosoknak ad lehetőséget, 
őket választja, ha beismerik bűnüket és elfogadják a Fiú önkéntes 
áldozatát. Akik gyümölcsöt teremnek, a bűnbánat és a szeretet 
gyümölcseit. Nem emberi következtetés ez. A Gazda határozott így, mert 
a Gazda másképpen gondolkodik, a Gazda így szeret.
 Hasonlít az eset a futóhoz, aki maratoni versenyre nevez, majd a 
pisztoly eldördülte után szorgalmasan rója, immár egyedül, a 
köröket a stadionban. Gyanússá válik a dolog előbb-utóbb, ezért 
megkérdez egy rendezőt, hogy hova lettek a többiek?
 -Uram, hát ön nem vette észre, hogy a verseny már rég nem itt, 
hanem kinn, az úton zajlik?- válaszolja a kérdezett.
 - DI -
 
 
 1999. szeptember 29., szerda 00:00 
 |