A Katolikus Egyház bocsánatkérése
A Katolikus Egyház
bocsánatkérése
Szent és bűnös, de Mesterét
követi
(Az illusztráló képek a RAIUNO adásából származnak)
A
Jubíleumi Szentév kiemelkedő eseményére került sor ma, március 12-én,
nagyböjt első vasárnapján délelőtt a Vatikánban, a Szent Péter
Bazilikában. Az ünnepélyes szentmise keretében, annak első, bűnbánati
részében a Katolikus Egyház bocsánatkérését tolmácsolta II. János Pál
pápa a közös bűnbánati liturgia keretén belül.
A pápa
már korábbi megnyilatkozásaiban is beszélt az emlékezet
megtisztításának, a kiengesztelődésnek és a bocsánatkérésnek a
fontosságáról, most a gyakorlatban tett bizonyságot minderről.
A
szertartást elméletileg is szükségesnek tartotta megalapozni II. János
Pál, ezért a Ratzinger bíboros vezetésével működő Hittani Kongregációt
bízta meg azzal, hogy ennek a bocsánatkérésnek a bibliai, teológiai és
erkölcsi vonatkozásait tárgyalja meg. A bizottság egy nyolcvan oldalas
dokumentumban rögzítette megfontolásait, melynek címe: Emlékezés és
kiengesztelődés. Alcíme: Az Egyház és a múlt hibái.
Amikor ez
a bocsánatkérés megtörtént az Úrtól az egyház gyermekeinek a múltban
elkövetett hibáiért, a pápa régi kívánsága teljesült, melyet a Tertio
millenio adveniente kezdetű körlevelében már megfogalmazott: "Az
Egyház nem lépheti át az új évezred küszöbét anélkül, hogy gyermekeit
ne buzdítsa a bűnbánatra, arra, hogy megtisztuljanak hibáiktól,
hűtlenségeiktől, következetlenségeiktől és késlekedéseiktől".
A pápai
dokumentum konkrétabban is felsorolja a múlt bűneit: "türelmetlenség
és erőszak a másképpen gondolkodók irányában, a vallásháborúk, a
keresztes hadjáratok során elkövetett erőszak és visszaélések, az
inkvizíció erőszakos módszerei, azok a bűnök, amelyek Krisztus Teste
egysége ellen irányultak, mint a kiátkozások, az üldözések, a
megosztottságok, azok a bűnök, amelyeket az első Szövetség, Izrael
népe ellen követtek el, megvetés, ellenségeskedés, hallgatás. Azok a
bűnök, amelyeket az evangelizálás során követtek el a szeretet, a
béke, a népek jogai ellen, sértve a kultúrák és más vallások
tiszteletben tartását, az emberi méltóság és az emberi nem, a nők, a
fajok, népcsoportok elleni bűnök, a személy alapvető jogait sértő
bűnök, azok, amelyeket a társadalmi igazságosság, a gyengék, a még meg
nem születettek ellen követtek el."
A pápa
vallomása Isten felé irányult, mivel csak Ő bocsáthatja meg a
vétkeket, de az emberek előtt történt, nem rejtve el a keresztények
felelősségét. Ez a bűnvallomás nem jelentette azt, hogy ítélkeztünk
volna elődeink felett: az ítélethozatalra csak Isten illetékes. A mai
keresztények nem gondolják azt, hogy jobbak, mint atyáik, de meg
akarták vallani, hogy a történelemben melyek voltak azok az objektív
tévedések, amelyek ellentétben álltak az Evangéliummal és Krisztus
Szent Lelkével. Ezért a gyónásban világos utalás történt egyes
történelmi mulasztásokra, anélkül, hogy megnevezték volna a
felelősöket.
Az ezen
gondolatoknak megfelelő liturgiára került ma sor Rómában, a konfesszió
oltára melletti keresztnél, amelyet hagyományosan a Szentévekben
tisztelnek. A liturgia helyének megválasztása arra utal, hogy a
bocsánatkérés Isten felé irányul. A szertartás a bazilika bejáratánál
lévő Pietánál kezdődött, azt fejezve ki, hogy az egyház, Máriához
hasonlóan magához öleli a keresztre feszített Üdvözítőt.
A koncelebrálók (együtt ünneplők, együtt misézők) bűnbánati
körmenetben vonultak az oltár felé: elöl vitték a hét gyertyatartós
keresztet és az Evangéliumos könyvet.
Az
olvasmányok után Karol Wojtyla beszédben fejtette ki a Mestert követő
tanítvány gondolatait, utalva a jubileumi év kötelezettségeire,
Istenre, mint akinek egyedüli joga a bűnök bocsánata, melyeket ellene
követtünk el az egyház történelme folyamán, az Őt üldöző Saultól
kezdve.
A
hitvallás után, az egyház bűneit hét csoportra osztva, hét bíboros
vallotta meg (a bazilika és a média nyilvánossága előtt), ezeket
egyenként a szentatya egyetemes könyörgései követték. Minden bíboros
egy-egy olajmécsest gyújtott meg a hétkarú mécsestartón, a kereszt
mellett.
A
befejező ima után a pápa megcsókolta a keresztet a tisztelet és a
bocsánatkérés jeleként.
A
szentmise a felajánlással folytatódott. A szertartáson számos más
keresztény felekezetet és vallást képviselő személy jelent meg.
A
bűnbánati liturgia, a közösségi bűnbánati liturgia sem új az Egyház
történetében. Ezen eseményhez hasonlóra azonban az egyháztörténészek
is csak kettőre emlékeznek a Katolikus Egyház történetében.
Máris
sokan és nagyon pozitívan nyilatkoztak a Szent Péter Bazilikában
lezajlott eseményről, melynek egyik legfontosabb "eredménye", hogy az
azt őszintén és tartalmában követők tisztábban hagyhatták el a
bazilikát, állhattak fel a TV készülékek elől. A másik nagyon fontos
momentum annak példaadás-volta. Ez a bűn-megvallás első eseménye lehet
egy sorozatnak, mely a lelki tüskék eltávolításával helyi
viszonylatban és egyetemesen is bevezetője lehet egy még őszintébb
közeledésnek, később a jézusi főpapi ima megvalósulásának: "Legyenek
egy!"
- DI -
2000. március 12., vasárnap 00:00
|