CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

A Katolikus Egyház bocsánatkérése

A Katolikus Egyház bocsánatkérése
Szent és bűnös, de Mesterét követi

(Az illusztráló képek a RAIUNO adásából származnak)


A Jubíleumi Szentév kiemelkedő eseményére került sor ma, március 12-én, nagyböjt első vasárnapján délelőtt a Vatikánban, a Szent Péter Bazilikában. Az ünnepélyes szentmise keretében, annak első, bűnbánati részében a Katolikus Egyház bocsánatkérését tolmácsolta II. János Pál pápa a közös bűnbánati liturgia keretén belül.

A pápa már korábbi megnyilatkozásaiban is beszélt az emlékezet megtisztításának, a kiengesztelődésnek és a bocsánatkérésnek a fontosságáról, most a gyakorlatban tett bizonyságot minderről.

A szertartást elméletileg is szükségesnek tartotta megalapozni II. János Pál, ezért a Ratzinger bíboros vezetésével működő Hittani Kongregációt bízta meg azzal, hogy ennek a bocsánatkérésnek a bibliai, teológiai és erkölcsi vonatkozásait tárgyalja meg. A bizottság egy nyolcvan oldalas dokumentumban rögzítette megfontolásait, melynek címe: Emlékezés és kiengesztelődés. Alcíme: Az Egyház és a múlt hibái.

Amikor ez a bocsánatkérés megtörtént az Úrtól az egyház gyermekeinek a múltban elkövetett hibáiért, a pápa régi kívánsága teljesült, melyet a Tertio millenio adveniente kezdetű körlevelében már megfogalmazott: "Az Egyház nem lépheti át az új évezred küszöbét anélkül, hogy gyermekeit ne buzdítsa a bűnbánatra, arra, hogy megtisztuljanak hibáiktól, hűtlenségeiktől, következetlenségeiktől és késlekedéseiktől".

A pápai dokumentum konkrétabban is felsorolja a múlt bűneit: "türelmetlenség és erőszak a másképpen gondolkodók irányában, a vallásháborúk, a keresztes hadjáratok során elkövetett erőszak és visszaélések, az inkvizíció erőszakos módszerei, azok a bűnök, amelyek Krisztus Teste egysége ellen irányultak, mint a kiátkozások, az üldözések, a megosztottságok, azok a bűnök, amelyeket az első Szövetség, Izrael népe ellen követtek el, megvetés, ellenségeskedés, hallgatás. Azok a bűnök, amelyeket az evangelizálás során követtek el a szeretet, a béke, a népek jogai ellen, sértve a kultúrák és más vallások tiszteletben tartását, az emberi méltóság és az emberi nem, a nők, a fajok, népcsoportok elleni bűnök, a személy alapvető jogait sértő bűnök, azok, amelyeket a társadalmi igazságosság, a gyengék, a még meg nem születettek ellen követtek el."

A pápa vallomása Isten felé irányult, mivel csak Ő bocsáthatja meg a vétkeket, de az emberek előtt történt, nem rejtve el a keresztények felelősségét. Ez a bűnvallomás nem jelentette azt, hogy ítélkeztünk volna elődeink felett: az ítélethozatalra csak Isten illetékes. A mai keresztények nem gondolják azt, hogy jobbak, mint atyáik, de meg akarták vallani, hogy a történelemben melyek voltak azok az objektív tévedések, amelyek ellentétben álltak az Evangéliummal és Krisztus Szent Lelkével. Ezért a gyónásban világos utalás történt egyes történelmi mulasztásokra, anélkül, hogy megnevezték volna a felelősöket.

Az ezen gondolatoknak megfelelő liturgiára került ma sor Rómában, a konfesszió oltára melletti keresztnél, amelyet hagyományosan a Szentévekben tisztelnek. A liturgia helyének megválasztása arra utal, hogy a bocsánatkérés Isten felé irányul. A szertartás a bazilika bejáratánál lévő Pietánál kezdődött, azt fejezve ki, hogy az egyház, Máriához hasonlóan magához öleli a keresztre feszített Üdvözítőt.

A koncelebrálók (együtt ünneplők, együtt misézők) bűnbánati körmenetben vonultak az oltár felé: elöl vitték a hét gyertyatartós keresztet és az Evangéliumos könyvet.

Az olvasmányok után Karol Wojtyla beszédben fejtette ki a Mestert követő tanítvány gondolatait, utalva a jubileumi év kötelezettségeire, Istenre, mint akinek egyedüli joga a bűnök bocsánata, melyeket ellene követtünk el az egyház történelme folyamán, az Őt üldöző Saultól kezdve.

A hitvallás után, az egyház bűneit hét csoportra osztva, hét bíboros vallotta meg (a bazilika és a média nyilvánossága előtt), ezeket egyenként a szentatya egyetemes könyörgései követték. Minden bíboros egy-egy olajmécsest gyújtott meg a hétkarú mécsestartón, a kereszt mellett.

A befejező ima után a pápa megcsókolta a keresztet a tisztelet és a bocsánatkérés jeleként.

A szentmise a felajánlással folytatódott. A szertartáson számos más keresztény felekezetet és vallást képviselő személy jelent meg.

A bűnbánati liturgia, a közösségi bűnbánati liturgia sem új az Egyház történetében. Ezen eseményhez hasonlóra azonban az egyháztörténészek is csak kettőre emlékeznek a Katolikus Egyház történetében.

Máris sokan és nagyon pozitívan nyilatkoztak a Szent Péter Bazilikában lezajlott eseményről, melynek egyik legfontosabb "eredménye", hogy az azt őszintén és tartalmában követők tisztábban hagyhatták el a bazilikát, állhattak fel a TV készülékek elől. A másik nagyon fontos momentum annak példaadás-volta. Ez a bűn-megvallás első eseménye lehet egy sorozatnak, mely a lelki tüskék eltávolításával helyi viszonylatban és egyetemesen is bevezetője lehet egy még őszintébb közeledésnek, később a jézusi főpapi ima megvalósulásának: "Legyenek egy!"
- DI -



2000. március 12., vasárnap 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület