A pápai eperfa gyökerei megerősödtek és a koronája új ágat hajtott
A pápai eperfa gyökerei megerősödtek és a
koronája új ágat hajtott
Pápai Református Teológiai Akadémia 47 évi
kényszerszünet után újra megnyitotta
kapuit
1991.április 6-án a Dunántúli Református Egyházkerület
Közgyűlése kinyílvánította azt a szándékát, hogy a teológiai akadémiát
„de iure”, azaz jog szerint, de nem valóságosan kívánja megindítani. A
Magyar Köztársaság Kormánya e döntés alapján az 1991. évi 1059. sz.
határozatával és az 1993. évi LXXX. törvénnyel a Pápai Református
Teológiai Akadémiát újra hittudományi főiskolának ismerte el. 1998.
január 30-án határozott úgy az Egyházkerületi Tanács, hogy ez év
őszétől teológus-lelkész szakon, főiskolai keretben, de egyetemi
szinten az alapképzést első évfolyammal újra indítja. Elfogadta a
tanári
karra tett személyi javaslatokat, megbízta a szervező igazgatót, hogy
készítse elő az akkori Művelődési és Közoktatási Minisztériumhoz
benyújtandó, szakindítás iránti kérelmet. E határozatokat az
Egyházkerület májusi közgyűlése megerősítette.
A szakindítás kérelmet a Magyar Akkreditációs Bizottság véleményezte
és az 1998. július 8-án hozzánk megküldött levele szerint a „főiskolai
szintű alapképzési szak inditásának engedélyezésével egyetért” .
A tanári kar tagjai a következők: az ószövetségi tanszék vezetője
dr.sengellér József, az újszövetségi tanszéké dr. Vladár Gábor; a
dogmatikai és etikai tanszéket dr. Szabó István, az egyháztörténeti
tanszéket pedig dr. Márkus Mihály vezeti. A gyakorlati teológiai és
missziológiai tanszékek gondozását és vezetését dr. Anne-Marie Kool
vállalta el, akinek személye, munkássága a holland-magyar kapcsolatok
legnagyszerübb példái közé tartozik. A tanári kar első kari ülésén
dékánnak Vladár Gábort, prodékánnak Zsengellér Józsefet választotta
meg. A dékáni hivatal élén Szabó Gabriella okleveles lelkésznő
áll.
Ez lehetne az a rövid újsághír, amely a nagy múltú Pápai
Református Teológiai Akadémia újraindítását adja hírül. Mai
szófordulattal élve: sikertörténet. Nem olyan sikertörténet, mint a ma
divatos sikertörténetek. Másmilyen.
Dr Vladár Gábor dékán székfoglalójából kiderül, hogy negyvenhét
évi kényszerszünet után, a pápai eperfa - a református szellemi
központ jelképe- új ágat hajt. Az 1951 őszén a hatalom erőszakával
szemben hitvalló bátorsággal kiálló tanárok és diákok ugyanabból a
forrásból kapták az erőt és reménységet, amely a több mint negyven év
alatt és ma is az eperfa gyökereit táplálja.
Dr.Vladár Gábor dékánt, teológiai professzort kérdeztem
az újraindulás részleteiről.Ő a rendelkezésünkre bocsátotta
székfoglaló beszédét. Ennek szemelvényeiből tárul elénk a Pápai
Református Teológiai Akadémia újraindításának lelki
és szellemi háttere:
Mérhetetlenül nagy felelősség ma Magyarországon egy új
református teológiai főiskolát útnak indítani. Mégis úgy gondolom,
helyesen döntött a Dunántúli Egyházkerület Tanácsülése ez év január
30-án, amikor elhatározta, hogy még ebben az esztendőben életre hívja
az 1951-ben adminisztratív eszközökkel megszüntetett Pápai Református
Teológiai Akadémiát
Főhajtás és tiszteletadás ez a döntés a több évszázados múltra
visszatekintő pápai lelkészképzés hagyománya előtt. A Kollégium a
legnehezebb időkben is vállalta a Dunántúl református gyülekezeteinek
gondozását, a gyülekezetek pedig minden
időben magukénak vallották a Főiskolát. Főhajtás és tiszteletadás e
döntés az egykori tanárok és diákok emléke előtt, akik halálukig
szívükben hordozták az Alma Mater szeretetét. És végül főhajtás és
tiszteletadás e döntés azon egykori fiatal teológus-hallgatók előtt,
akik 1951. őszén, a Főiskola megszüntetésekor, bátor és hitvalló
helytállásukkal, a hátratételt és kicsapatást is elviselve, kiálltak a
Pápai Református Teológiai Akadémia ügye mellett. Sokak óhaja, vágya
és imádsága válik valósággá mai tanévnyitó ünnepünkkel. Mindenért
legyen áldott a Szentháromság Isten, aki megérni engedte számunkra e
napot.
Akadémiánk, mint a Dunántúli Református Egyházkerület egyetlen
felsőfokú tanintézete, elsődleges feladatának tekinti a református
lelkipásztorok képzését, továbbképzését, és a teológiai tudományok
legmagasabb szintű művelését. Emellett azonban
tekintettel kíván lenni azokra a református értelmiségiekre, akik nem
szándékoznak ugyan református lelkipásztorok lenni, de valamilyen
személyes érintettségtől indíttatva szeretnének teológiai
szakismeretekre is szert tenni. Hisszük, hogy a jövő református
értelmiségének formálásában nekünk is szerepet kell vállalnunk.
Terveink szerint hallgatóink az oktatás második szakaszában
a szociális munkához szükséges felsőfokú szakismeretekre is szert
tehetnek majd intézményünk falain belül.
Hasonlóképpen itt szeretnénk megoldani a hitoktatók elméleti
felkészítését és mindazon gyülekezeti munkások felsőfokú képzését,
illetve továbbképzését, akiket a gyülekezeti élet legkülönbözőbb
területein lehet majd alkalmazni. Jövőnk szempontjából rendkívül
fontosnak tartjuk e munkaágak kiépítését. Örülnénk, ha intézményünk
egyházkerületünk gyülekezeteinek lelki-szellemi központjaként és
motorjaként működhetne a jövőben. Az erősen szórványhelyzetben lévő
dunántúli reformátusságnak nagy szüksége van egy ilyen központra,
hiszen egyházunk szellemi képviselete - Keletről, Kolozsvár felől
Nyugat felé haladva - lényegében Budapest után megszakad.
A lelkipásztorképzésben figyelembe kívánjuk venni
Egyházkerületünk sajátos jellegét, azaz az apró gyülekezeteket, a
szórványhelyzetet, a felekezeti sokszínőséget, a városi gyülekezetek
erősen szekularizált környezetét, a nyugat-európai civilizáció káros
jelenségeinek korai jelentkezését. Végzett hallgatóink jórészének
olyan falvakba kell majd lelkipásztorként visszamennie,
ahol esetleg egyedüli értelmiségiként végzik feladatukat. Ezért
különösen nagy teher nehezedik majd a gyakorlati teológiai és
missziológiai tanszékre és annak holland vezetőjére, Anne-Marie
Koolra, aki reménységünk szerint a nyugat-európai tapasztalatok és a
magyar valóság közötti közvetítést fogja elvégezni.
Másik jellegzetességünk, hogy az ötéves nappali alapképzéshez
kapcsoljuk, helyesebben: arra építjük rá a három éves
segédlelkész-képzést. E második, orvosoknál, jogászoknál meglévő,
gyakorlatias jellegő képzési fázis az utóbbi ötven
évben teljesen elsorvadt egyházunkban. A kerületünkben szolgálni
kívánó végzős hallgatók a Kárpát-medence immáron hat (!) református
lelkészképző intézetében végezhetik tanulmányaikat, így szükséges e
tanulmányok egységes szintre hozása. Az I. lelkészképesítő vizsgát
sikeresen abszolvált segédlelkészek egy három éves tanulmányi
szakaszban gyakorlati teológiai
ismereteiket mélyítik el, kettős tútori rendszerben (lelkipásztori és
professzori vezetés), szemeszterenként kétszer kéthetes
konzultációkon.
Az érthető sajátos színezet mellett azonban, ugyancsak a magyar
református lelkészképzés hagyományait követve, a többi református
hittudományi fakultás (Budapest, Debrecen, Sárospatak, Kolozsvár,
Komárom) tantervéhez és vizsgakövetelményéhez igazítjuk tantervünket
és vizsgakövetelményeinket. Ezzel nem csupán az egyes intézmények
közötti átjárhatóságot kívánjuk biztosítani hallgatóink számára, hanem
összetartozásunkat, közös történelmi örökségünket és a
lelkészképzésben ránk háruló közös felelősségünket is tudatosítani
akarjuk. Úgy véljük, hogy a pápai teológiai akadémia kiépülésével
egyidejűleg el kell kezdenünk a magyar ajkú református teológiai
főiskolák egységes programmjának és
munkamegosztásának kidolgozását.
Az evangélikus testvéregyház lelkipásztoraival és
intézményeivel hagyományosan jó kapcsolatokat ápoltunk mindig.
Szeretnénk újra gyümölcsöző kapcsolatot kiépíteni a győri,
pannonhalmi, zirci és veszprémi katolikus hittudományi
főiskolákkal is. Nagy örömünkre szolgálna, ha evangélikus és római
katolikus testvéreinkkel ökumenikus munkaközösségben dolgozhatnánk a
bennünket kölcsönösen érintő témákon (hitoktatás, lelkigondozás, közös
összekötő vagy éppen elválasztó dunántúli egyháztörténeti emlékek
feldolgozása stb.).
Főiskolánk teológiai irányultságáról nem szükséges bővebben
szólnom, mivel a délutáni székfoglaló előadások ezzel foglalkoznak
majd. Röviden, csupán címszavakban, hadd mondjak mégis annyit: A
reformáció református tradicíójában gyökerező, biblikus alapozású,
ökumenikusan nyitott teológiát szeretnénk művelni. Készek vagyunk a
világvallásokkal és az exakt tudományokkal való eszmecserére.Tudatában
vagyunk annak, hogy az európai népek közösségében élő,
önmeghatározását kereső, forrongó magyar társadalom számára készítünk
fel lelkipásztorokat. Egy olyan társadalomban kell Istennek az egész
emberre vonatkoztatott igényét közérthetően megfogalmaznunk, amely
társadalomba évtizedeken át sulykolták az a tévhitet, hogy a vallás
„magánügy”. Egy olyan társadalomban kell meghirdetnünk az Örök
Evangéliumot, ahol nem mi vagyunk egyedül azok, akik valamiről meg
szeretnék győzni az embereket Feladatunk nem az, hogy exotikus
elemeket építsünk be kegyességi tradícóinkba, vagy kimutassuk,
leleplezzük konkurrenseink gyenge pontjait, vagy hogy mi is az általuk
használt propaganda-, és agymosási módszereket alkalmazzuk, hanem
olyan misszionáló közösséggé kell válnunk, amely pontosan el tudja
mondani: kiben és miben hiszünk, miért élünk így.A munka tehát sok, és
ha a bencés szabályt követve, - és a debreceni református kollégium
mintájára - a munkához hozzákapcsoljuk az imádságot, akkor sokunknak a
80. zsoltár jut eszébe: „Imádság Isten lerombolt szőlőskertjéért -
Könyörgés megújulásért” . Adja Isten, hogy az imádság és a megújító,
helyreállító munka helye lesessen intézményünk.
A pápai teológiai főiskola a múltban sem volt nagy intézmény. A
légkör, az oktatás és a tanár-diák kapcsolat mindig oldott, bensőséges
volt. Ebből a légkörből szeretnénk valamit megvalósítani a következő
lelkészgeneráció nevelésekor. Már ebben a szellemben igyekeztünk
tevékenykedni július elején is, a felvételi vizsgák idején. A
Dunántúli Egyházkerület területéről
jelentkezettekkel, jóval a felvételi vizsga előtt, egyenként
elbeszélgettek a területileg illetékes esperesek, a felvételi vizsga
utolsó szakaszában pedig az egyházkerületi Lelkészképesítő Bizottság
tagjai előtt is bizonyságot tettek a jelöltek elhívatottságukról,
teológiai tanulmányaik belső indítékairól. A Bizottság tagjainak
konstruktív közremőködéséért különösen is hálás volt
a tanári kar. A 27 jelentkező közül tizenheten nyertek felvételt,
akikből négyen másoddiplomások, tehát a teológus szakot végzik
Az a reménységünk, hogy főiskolánk méltó lesz az ősi
hagyományokhoz, és egyúttal megfelel a jelen kor által támasztott
lelki-szellemi követelményeknek is. Tudjuk, hogy ehhez emberi részről
sok-sok imádság, kitartó munka és jószándék szükségeltetik, végső
soron azonban gazdag kegyelmű Istenünkben bízunk.
Dr.Vladár Gábor, dékán
(Az Internetto Sopron rovatvezetője külön sok szretettel
gratulál Dr. Vladár Gábornak kinevezéséhez, munkájához pedig Isten
segítségét kéri.)
Közzétette Tóth Éva
|