"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."
"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak
kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."
Oktatni az oktathatatlant ? És
mégis..
II.rész: Egy kis történelem
Az előző részben a katekézis alapfogalmait tisztáztuk: Link az első részhez.
-A tény, hogy napvilágot látott a római katekézis, már
jelzi
azt, hogy van egy változó része és egy állandó része a
katekézisnek.
-A katekézisnek a tárgya, az anyaga, amit tanítunk, az Jézus
Krisztus parancsa alapján, ahogy mondta: "Menjetek tehát, tegyétek
tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a
Fiú
és a Szentlélek nevére,és tanítsátok meg őket mindannak a
megtartására, amit parancsoltam nektek:" (Mt 28.19-20). Jézus
nem könyvet adott apostolainak kezébe, hanem, akiket éveken át
tanított, akik előtt csodákat tett, akik tanui voltak szenvedésének
és
feltámadásának, őket bízta meg, hogy Róla tanítsanak. Ezt az apostoli
tanítást igen hamar írásba foglalták, ezért készültek az
evangéliumok,
az apostoli levelek és más, az Újszövetségi Szentírásban
található iratok. Ezek az apostoli igehirdetésnek, katekézisnek az
eszközei a segédeszközei voltak.
-Milyen segédeszközöket használt az apostolok utáni
kor?
-Az elmúlt 2000 évben ez az Újszövetségi Szentírás mindig a
katekézis kiindulási alapja, segédeszköze volt. A
könyvnyomtatás felfedezése tette lehetővé azt, hogy már a
tanuló számára is készüljenek különböző könyvek, írások.
Természetesen
előzőleg is voltak kéziratos művek, amelyeket az egyházatyáktól
kezdve
a teológusok, más szerzők írtak, különböző céllal. Katekézis
célzattal
is nagyon sok minden készült már az első századokban is.
Gondoljunk
a "Tizenkét apostol tanításá"-ra (Didakhé), egészen a legutóbbi
"Katolikus Egyház Katekizmusá"-ig. Jelentős állomások a katekézis
során a zsinatok tanítása, amelyek a felmerülő kérdésekben a
tévedések
ellen, mindig pontosabban fogalmazták meg a hit tartalmát.
A hitünk lényegében nem változik. Mi változunk, az
életkörülményeink. Az Egyház Tanítóhivatalának feladata, hogy
ezekben a változó életkörülményekben mindig hűségesen hirdesse az
igaz hitet, Jézus tanítását.
-Akik felügyelik a tanítás helyességét és ahol a Ratzinger
név mintha most szimpatikusabb lenne, mint másoké évszázadokkal
korábban,
-Amikor tanításbeli fejlődésről, dogmafejlődésről beszélünk,
akkor
mindig erről van szó, hogy mi, emberek próbálunk egyre jobban eljutni
a megismert Kinyilatkoztatás ismeretére. A Tridenti zsinat
után
született meg az a katekizmus, aminek az volt az elnevezése:
"Katekizmus a plébánosok részére". Ez egy nagyon bőséges tartalmú
irat
volt, amelyben elsősorban a plébánosok, a lelkipásztorok kaptak
tájékoztatást a hit kérdéseiről, hogy mit és hogyan tanítsanak?
Természetesen azelőtt is voltak források. Gondoljunk arra, hogy Szent
Tamás vagy más teológusok nagyon bőséges anyagot adtak írásban,
teológiai és más műveket, amelyekhez hozzá lehetett férni, de
könyvnyomtatás nem lévén, nem volt egyszerű dolog!
A könyvnyomtatással egycsapásra lehetővé vált, hogy tömegek
kezébe
kerüljenek ilyen írások. Tulajdonképpen a Szentírás után a
legelterjedtebb iratok a katekizmusok voltak, ez vonatkozik úgy a
katolikus, mint a nem katolikus oldalra (Luther katekizmusa eléggé
ismert.)
-Mikor különültek el a köznapi hitoktatástól a teológiai
tantárgyak?
-A későbbiek során kezdenek elkülönülni a teológiai könyvek,
amelyekkel a papokat képzik a hittankönyvektől, melyeket a
lelkipásztorok használnak a hívek oktatásában.
A plébánosok számára készült katekizmus után a különböző korú
fiatalok számára írt katekizmusok. Legismertebbek ezek közül
Canisius
Szent Péter három fokozatú katekizmusa, (kis-,közép és nagy
katekizmus). A történelem során egyre újabb és újabb katekizmusok
születtek. Magyar nyelvre is fordítottak le katekizmusokat. Az újabb
korban a múlt században történt olyan katekizmus megfogalmazás, amely
közel egy évszázadon keresztül a magyar hitoktatásnak egyik alapja
volt.
A katekizmusok mellett a következő hittankönyv a különböző korú
gyermekek számára megfogalmazott bibliák voltak, Kisebb-nagyobb
gyermekek számára a Bibliából válogatások illetve átírások, hogy a
picik, a magyarázatra szoruló gyermekek a szöveget eleve könnyebben
megértsék. Ezért hiteles magyarázatként átírt bibliai szövegeket
tanítottak a gyerekeknek, hogy így ismerjék meg a Szentírást. Aztán
később terjedtek azok a hittankönyvek, melyek egy kicsit a teológiai
tantárgyaknak a változatai voltak: Szertartástan, Egyháztörténelem,
Dogmatika, Erkölcstan,, Alapvető hittan és más, ilyen hittankönyvek.
Az 1945-ös világháborúig voltak különböző hittankönyvek. A
háború után, 1948-ban jelent meg utoljára Katolikus Tanterv, amely
hittan-tantervet is tartalmazott.
Folytatjuk
(Kép és
szöveg) -DI-
|