Mindenszentek, Halottak napja
Mindenszentek, Halottak
napja
A lelkiismeretfurdalás
koszorúi
Ki sem kell mennünk a temetők környékére, mégis pontosan tudjuk,
hogy milyen dátumot írunk. A "levegőben" van a hervadó krizantémok
kesernyés illata.
Az illattal együtt
szállnak a
profánnál profánabb mondatok a levegőben a fagyok (vagy éppen melegek)
által okozott károkról, mert ugye kiszámítani a takarást, a kinyitást,
egyszóval a virágokkal való bibelődést emberemlékezet óta nem sikerült
még senkinek. Aztán, amikor végre a virágok a helyükre kerültek, csak
megjön az a fránya fagy és úgy lebarnítja az egészet, hogy temetést
kísérő jajveszékelést megszégyenítő módon hangos a kártól a falu és
város, mert a ráköltött kisebb vagyon ellenére most mégis hogyan néz
ki az a sír,
....- a pontok helyére a megfelelő rokonsági fokozat irandó - sírja.
És még szerencsénk is van, ha csak a régmúlt halottainknak szánt
virágokat siratjuk és nem azokat a szerencsétleneket, akik a
kultusszal együttjáró népvándorlás országúti áldozatai lesznek, minden
évben egyre növekvő számban de változatlan értelmetlenséggel.
Elnézve minden évben a rohangálók millióit, a temetők ügyeskedőit
és fosztogatóit, a hivalkodóbbnál hivalkodóbb sírdíszeket, mindig
megkísért a gondolat, vajha ezek az ajándékok rózsák, kenyerek,
törődés, fürdetés, lábmosás és néhány órányi gyengéd szó formájában
érték volna az elhúnytakat, szükség volna-e erre a kifelé irányuló
pompára, a dicsekvés-jellegű magamutogatásra, a szomszédot
lekicsinylő, a sírokat és a benne levőket egyaránt agyonnyomó
díszhegyekre?
Mintha a VII. századi eredetű vallási ünnep születésének
fordítottja zajlana: akkor a Pantheon felszentelése Szűz Mária és
minden szentek tiszteletére indította útjára az ünnepet. Akkor közös
ünnepnek szánták élőknek és holtaknak, akik egy dologban közösek,
mégpedig az életszentségben. Ezzel a gesztussal nyilvánította ki az
Egyház azt a gondolatot, hogy a kevés kanonizált szent mellett
bizonyára léteznek sokan mások, reményeink szerint az üdvösségre
jutottak, akik valamilyen módon közösségben vannak azokkal, akik itt a
Földön élnek, de állapotukban az üdvösség várományosai: így is
nevezzük az egységet: a szentek közössége, melynek állandó részesei az
Isten látására jutottak és mi is időlegesen, a szentség állapota
pillanataiban, ennek a közösségnek már most is részesei lehetünk.
Mi köze van ennek a közös teljességnek, mely csak a megemlékezés és
törekvés szentségi pillanata lehet, az áruvá degradálódott hamis, a
pénzért vásárolt egynapi csillogáshoz, a pogánnyá visszavedlett
halotti kultuszhoz?
Ezen
gyökerében hamis törekvésnek az eredetére utal a cím: amikor a
lelkiismeretfurdalás koszorúi borítják a sírokat november elején, hogy
az egynapi, kulisszákkal eltakart fájdalmas emlékezés és nyögve nyelt
rossz szájíz után a hóval együtt egy évre ismét a feledés borítsa azok
emlékét a sírral együtt, akik erre a napra fel merik borítani a világi
rendet, még ha átmenetileg, még ha manipuláltan is.
Amíg a Mindenszentek napja az Egyházban a diadal ünnepe, a célba
érkezettek ünnepe, addig a Halottak napja emlékezés minden elhúnytra,
megítéltetésétől függetlenül, abban a reményben, hogy az irgalmasság
cselekedeteivel (elsősorban saját állapotunk rendezése után) imával,
temető-látogatással, kérő imádsággal kérlelni Istent, hogy irgalmazzon
mindannyiunknak. Igen, magunkra is gondolunk, akik ugyanoda jutunk,
ahol most elődeinket látjuk.Nem a halottak kultusza ez a nap, hanem
nagyon is az élőké. Ezért is furcsa a földi javak halott halmozását
látni a temetőkben, amikor a saját figyelmünket is az élet
mulandóságára
és hitünk szerint az örökkévaló elérésére kellene irányítanunk.
Minden évben megtelnek a mohos és frissen hantolt sírok virágokkal
és fényekkel egyaránt. Ez esztétikailag lehet szép, eredetében lehet
szerető emlékezés, de semmit nem ér, ha utána virágok, mégpedig
másoknak adott virágok, másoknak adott fény nélkül telik tovább az
életünk abban a hamis tudatban, hogy amit november első két napján
láttunk, az csak másokkal
fordulhat elő.
Közben csak gyűlik tartozásunk, melyet rossz helyen próbálunk
törleszteni, amikor egy évben egyszer saját elképzelés szerint a
lelkiismeret virágainak zuhataga formájában, nagyon is világi módon
azoknál hagyunk, akikkel földi életük alatt szeretet nélküli, halott
éveket és közösség nélküli életeket töltöttünk egymás mellett,
idegenül.
képek D.Hoffer E.
szöveg- DI -
|