Belefejlődni a halálba
Belefejlődni a halálba
Paul Cézanne (1839-1906.) Bécsben,
nagyhéten
Az illusztrációk a kiállítás katalógusából valók (Hatje
Cantz).
Bécs mindig összetett érzelmeket kelt bennem. Minden bizonnyal
belejátszik ebbe, hogy kocsival rendszeresen eltévedek. Az még csak
hagyján, hogy - mondjuk - pont az ellenkező földrajzi pólusán kötök
ki! De amikor még azt sem tudom, hogy hol vagyok! Amikor elő kell
vennem rendkívül halvány német szótudásomat - a mondatokkal végleg nem
boldogulok -, hogy megtudakoljam, merre, melyik égtáj irányában
látszik a legnagyobb remény, hogy célbavételével eredeti úticélomat
megközelíthessem.
Bécs klasszicista, szecessziós és eklektikus, vegyesen domináló
épületegyüttese - a külvárosokról ne is beszéljünk! - egyébként is
megkavarja bensőmet.
Bécs mindig úri város szeretne lenni, de történelmi érzelmeink ezt
rendre cáfolják. Urizál, kávéházba ül, fantasztikusan,
utánozhatatlanul ejti az "sch"-kat, de nem az.
Bécsnek mégis sokat köszönhetünk, főleg a művészetben (mondjuk,
államiságunkban mínusz eggyel szorozva a dolgot!). A klasszikusok nem
megkerülhetők, és általában a művészetre mindig is több pénzük volt a
sógoroknak.
Most, rögtön tisztázzunk valamit! Bécsben az Austria Bank rendezte
azt a gyűjteményes, ilyen formában még soha nem látott, de valószínű,
hogy többet nem is látható kiállítást, amire a művészetek zarándokai
megindultak a világ minden tájáról, hogy a Freyung Platz-on
megnézhessék Paul Cézanne műveit. Az Ausztria Bank viszont, talán az
összes magyar bankkal ellentétben, nem veszteséges. Van, amiből
szponzorálhat, de van egy olyan érzésem, hogy ez a kiállítás sem
veszteséges, önmagában sem. A száz-százhúsz schillinges belépő az
órákat várakozó tömeggel és a reggel tíztől este tízig(!)
meghosszabbított nyitvatartási idővel valahogyan azt sugallja, hogy
minden költség mellett, melyet nem kevesbít, hogy a falakon egymás
mellett függő remekművek a világ ellentétesen fekvő városainak
múzeumaiból valók, legalább null-szaldós.
Hét nagy terem, tele rajzzal, nagy festményekkel, akvarellekkel,
esetenként láthatóan összegyűrt, majd kivasalt vázlatokkal, csodákkal.
A kiállítás technikailag is rendkívül tanulságos. Volt szerencsém
ebben a banképületben látni a "Van Gogh és kortársai" című kiállítást.
Már akkor azt állítottam, hogy ezeknek a kiállítótermeknek különleges
a világítása. Rendkívüli módon felfokozza a kontrasztokat, fénybe
emeli a világos részeket, a fehérek, sárgák és olajos alapok szinte
maguk fénylenek, maguk bocsátják ki a fényt. Nem ismerem ezt a
technikát, de szebbé teszi általában a képeket. Utána minden hiteles
repró mattnak, fénytelennek tetszik. Számítógépes kollégáim ismerik
azt az esetet, amikor egy nagyon is kétes értékű művészeti alkotás a
képernyőn élni, fényleni kezd.
Nem, Cézanne-nál nem erről van szó, a fény tényleg benne van a
képekben, de ez a világítás mégis valami egészen különleges dolog.
A világ népei öszegyűlnek közös áhítatra és mindenki jobbá lesz.
Még a magyar sem taszigálja a szomszédot, hátulról kerüli meg a kép
előtt legyökerezőt. Az már túlzás lenne, ha egy tősgyökeres magyar
tarka el ne bődülne (tehénről van szó, kérem): "hát, nem valami nagy
kiállítás". Szerencsére csak nagyon kevesen értik. Az meg aztán
részéről a dicséret netovábbja, amikor rekedt baritonján hozzáteszi az
egyik kép előtt: "ilyet én nem tudnék!". Közben öntudatosan rezeg
tokája és a hatalmas..., ti., ami a nadrágjában van, hátul... szóval
az is rezeg. Hiába, különleges alkalom egy ilyen kiállítás! Cézanne,
nyugodj békében!
Az időjárás és az elfoglaltságok kiszámíthatatlan rendetlensége,
no meg a végső kétségbeesés az oka, hogy a nyitvatartás utolsó hetében
- nagyhéten - sikerül csak, egy erőszakosan kiszakított délutánon,
eljutnunk az osztrák fővárosba. Kellemesen kevés látogató (éppen, hogy
nem nyomorgunk) fülel a piros digitális diktafonokba, egy-egy kép
előtt beütve annak kódszámát, hogy ismertetőt kapjon róla.
Mit tanultam Bécsben? Egyetlen dolgot: ha végignézem a képeket,
csaknem segítség nélkül időrendi sorrendbe lehetne rakni. A
legeslegjobbak az utolsók: némelyiknél csaknem könnyekig meghatódom.
Tessék emlékeztetni bármely nagy festővel kapcsolatban, akik az emberi
átlagkort megérték: ki ne hanyatlott volna az utolsó éveiben?
Magyaroknak és külföldieknek, klasszikusoknak, impresszionistáknak és
moderneknek, kortársaknak rendre csökken a teljesítményük. Mindezzel
szemben áll Paul Cézanne, a moder művészetek atyja, akiből
bevallottan, még mai hírességek is rendre merítenek, akinek utolsó
munkái, utolsó vázlatai a legszebbek, színeikben legragyogóbbak,
legérettebbek.
Innen ennek az egyszerű és nem ügyes(!), de zseniális művésznek az
üzenete, aki a legutolsó megadatott napig alkotott, és az alkotásainak
tökéletességében belenőtt a halálba. Ad analogiam...
Hát ez történt Bécsben, Cézanne kiállításán, nagyhéten, az Úr
2000. esztendejében.
-DI -
2000. április 19., szerda 00:00
|